Gå til innhold

Olympus Zuiko Digital ED 50-200 mm 1:2.8-3,5 SWD


Anbefalte innlegg

Olympus ZUIKO DIGITAL ED 50-200 mm (100-400 mm) 1:2.8-3,5 SWD

 

Fant ingen tråd om dette objektivet, så da starter jeg en..

 

Jeg har bestillt den og lurte på leveringstid. Mener å ha lest lanseringsdato 18. januar (utsatt) på nett en plass, men sendte også en mail til Olympus Norge, som svarte:

"Håper og regner med at de første kommer i midten av inneværende måned eller andre halvdel."

 

Bare å smøre seg med mer tålmodighet...

 

Post gjerne linker til bilder tatt med objektivet. :)

Endret av Skagen
Caps i emnetittel.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...
Post gjerne linker til bilder tatt med objektivet. :)

 

Hei.

 

Selv har jeg den gamle utgaven, så det blir nok ikke det første jeg kjøper. Har akkurat bestillt 2x TC'en og 35-100mm, så jeg og er litt i ventemodus, men aller mest venter jeg på å få igjen e-3'en min fra reparasjon...

 

Anyway, han her karen har akkurat fått seg en slik en: http://www.flickr.com/photos/linux-works/

 

Går ut fra det dukker opp noen flere bilder der etterhvert.

 

M.v.h.

 

Goffen

Lenke til kommentar

Fikk objektivet i går! :D

Har ikke fått testet noe særlig men det lover bra.

 

Det spørs hvor mye jeg får lekt meg, både pga. dårlig tid, men også fordi det er ganske mørt for tiden. Dessuten er jeg usikker på hva jeg skal ta bilder av - jeg er mest glad i bil og sesongen for biltreff har ikke begynt..

 

Det eneste jeg reagerte litt på var solskjermingsdingsen(som jeg ikke husker hva kalles) sitter litt løst, dvs. det skal lite til for å vri den løs (fra 'hakket').

Lenke til kommentar

Gratulerer Zamot.

Selv har jeg forige versjon av ZD 50-200mm og kan virkelig anbefale kjøpet ditt til alle som måtte vurdere det, men det er først med E-3 du virkelig får valutta for hastigheten. Både hva fokusering og iso-hastighet angår. Tror kombinasjonen din av objektiv med kamera er noe av det beste man får om dagene.

Har du fortsatt penger igjen og liker litt ekstrem, men rettegnende vidvinkel bør du også se på ZD 7-14: http://wrotniak.net/photo/oly-e/zd-007-014.html

Lykke til :-)

http://biofos.com/esystem/e3_tst.html

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

dags: takker, er veldig fornøyd sålangt. Men vær vennlig å ikke frist meg med slike ting/linker, da jeg allerede har brukt 2-3 ganger så mange kroner av det som var tenkt på dette kjøpet (I tillegg vil jeg få juling av en halvdel som ser etter en bil i prisklassen for kameraet). :) Med min begrensede tidsbruk på fotografering ville det også vært rimelig hårreisende, men noe må jeg jo ønske meg av meg selv til neste jul også.. :D Vidvinkel er knalltøft, det var jo også derfor jeg ville ha et normalobjektiv som inkluderte noe vidvinkel.

 

Har såvidt fått brukt 50-200 objektivet, tok endel bilder på isbanekjøring. Ble noen brukbare bilder, men mange ble halvdårlige pga. dårlig plassering av meg selv, feil innstillinger (kjenner ikke kamera, har ikke gode rutiner enda), og at jeg ikke klare å holde objektivet rolig nok og/eller er vant til å zoome inn/ut på et motiv i full fart forbi med et slik teleobjektiv. Uansett er objektivet knall, og det fokuserer utrolig kjapt (f.eks. ved kontinuerlig autofokus fulgte jeg en bil, og i et kjapt øyeblikk var et tre i veien under panorering, til og med dette ble skarpt). Et lite ankepunkt var at det slet litt med å finne fokus når jeg f.eks. gikk fra nærme (50mm), til å zoome helt inn (200mm) på en bil langt borte (og stort sett var det bare snø å se). Trikset ble å fokusere raskt før man zoomer helt inn.

Lenke til kommentar

Har seriøse planer om å kjøpe dette objektivet, men !

1. Vil jeg ha igjen mye for å kjøpe SWD-utgaven så lenge jeg kun har E-510 ?

2. Har jeg snart noe valg ? Vil SWD-utgaven overta og den gamle utgaven gå ut ?

(Ser at B&H har satt discontinued på den gamle typen)

 

Dette objektivet oppdaget jeg først etter at jeg valgte E-510.

Har i ettertid sett og sammenlignet at ingen andre produsenter er i nærheten av å kunne matche

brennvidde/lystyrke/pris !

Ved rette behov så vil dette objektivet alene kunne være avgjørende for valg av system.

 

Det er kvaliteten og ikke kvantiteten som teller mest når det gjelder tilgjengelige objektiver til systemet.

Lenke til kommentar
1. Vil jeg ha igjen mye for å kjøpe SWD-utgaven så lenge jeg kun har E-510 ?

 

Jeg har lurt på det samme. Vil de ulike SWD utgavene bli fullt ut utnyttet på E-510? Det er jo greit å vite før man evt svir av 5 sifrede beløp.

GOH

Endret av GOH
Lenke til kommentar
Jeg har lurt på det samme. Vil de ulike SWD utgavene bli fullt ut utnyttet på E-510? Det er jo greit å vite før man evt svir av 5 sifrede beløp.
Forhåpentligvis er dere litt mer fremsynte enn at dere tenker på hva dere har i dag, når dere vurderer å spandere femsifrede beløp på optikk. Dette er optikk dere har på de neste tre-fire kamerahusene, minst, så kjøp nå for all del den nyeste med mindre det er store penger på å velge den gamle.

 

Edit: Ser av prisguiden forøvrig (som er oppdatert nå) at dere klarer dere med et firesifret beløp ;-) Forskjellen er visst ca 1300 kr, det ville jeg vurdert å spandere for fremtiden. Når dere kjøper E-4 eller E-5 (elns) en gang, vil dere nok angre om dere kjøper uten SWD - selv om huset i dag ikke utnytter det fullt ut (så lenge det er kompatibelt).

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Enig med deg k-ryeng.

Det er viktig å se videre. Faller FourThirds i smak og det ikke er aktuelt å bytte plattform, så tenk planlegg slik at utstyret du kjøper i dag også kan brukes på ditt neste kamera.

Er hurtighet viktig bør du derfor velge SWD!

Er ikke hurtighet noe tema for deg, holder også de eldre objektivene fortsatt en veldig høy klasse og tillater høyere oppløsning enn hva dagens MOS-sensorer fra Panasonic kan levere. ;-)

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet fungerer ikke SWD på E-510, nei. Men som andre sier, tenk på fremtiden. I tillegg skal SWD-versjonen ha gått gjennom et par andre optiske endringer, og det virker som om de har vært for det bedre.

 

Jeg har vært i kontakt med et par brukere av 50-200SWD, og de er knallfornøyde. Objektivet er skarpere enn en kniv og raskere enn de hadde sett for seg.

 

:)

Lenke til kommentar

Her er et utdrag av teksten ved lanseringen av E-3:

 

" Sammen med de nye objektivene med ekstra rask motor (SWD - Supersonic Wave Drive) hevder Olympus at de har verdens raskeste autofokussystem."

 

Så i teorien vil ett SWD-objektiv være raskere uansett, sammenlignet med den gamle ytgaven.

 

Fokushastigheten er avhengig av både hastigheten på objektivet og huset. Optikken blir ikke raskere ved å sette den på ett annet hus, men den samlede tiden optikk/hus bruker kan selvsagt gå ned.

Lenke til kommentar

Et SWD-objektiv blir raskere på et hvilket som helst kamera det er kompatibelt til pga. raskere innebygd autofokusmotor, men jeg vet ikke hvor mye. Per i dag er det nok kun E-3 det virker optimalt sammen med, men jeg vil nok tro at de oppdaterte versjonene av E-410 og E-510 også vil gi valuta for pengene.

Skulle heller ikke forundre meg om en Firm-ware oppdatering fikser biffen i disse eksisterende modellene. ;-)

Lenke til kommentar

Tatt fra infotråden om E-3:

Egentlig skriver jeg denne meldingen fordi jeg ser du har en 50-200swd. Det er neste på listen hos meg. Hvor har du kjøpt den ? Har du erfaringer med den gamle, og kan dele hvordan du oppfatter forskjellen ?

 

Vet du om solskjermen er kompatibel med den gamle? (Den nye er jo så j.... diger)

 

M.v.h.

 

Goffen

 

Kjøpte den hos B&H. Bestillte den samtidig med kamera, selv om de ikke hadde lagt den ut på web enda. Resten av spørsmålene har jeg ingen svar på , da jeg ikke har noe erfaring med den gamle. Men antar det går ann å kjøpe en mindre solblender (og tipper villt at den gamle passer selv om jeg ikke har grunnlag for det, men trodde de var rimelig like bortsett fra SWD og litt finnpuss, hehe)..

Lenke til kommentar
Men i følge de kildene jeg har vært i kontakt med skal ikke SWD fungere på et E-510. :)

Joda.

 

Alle 4/3 linser (jada jeg vet det, jeg endret det FRA objektiver. Er tilhenger av internasjonalisering) skal funke på alle 4/3 kameraer.

 

Har selv 12-60, og den oppfører seg helt utmerket på e-510 og også på gamla sjøl , e-1.

 

Det samme gjelder Bigma som har HSM (er det ikke det det heter ?).

 

SWD er motoren som beveger fokus-leamikket. Den påvirker ikke kommunikasjonen mot kameraet.

 

M.v.h. Goffen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...