Sillion Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 (endret) Hei! Har tenkt så smått å oppgradere PCn, selv om det ikke ligger så godt inn i budsjett og prioriteringer om dagen, da det stod mellom ny pc eller ps3 og en småfet HDTV (det ble selvsagt sistnevnte). Men, vil ha en litt bedre PC likevel, siden den jeg har begynner å bli rimelig sliten. Så jeg lurte på om dette kan gå: OCZ DDR2 4096MB Gold GX XTC Dual Channel Intel Core 2 Quad Q6600 + noe rundt et Geforce 8800 GTS eller GT OC skjermkort... - Hvem bråker minst forresten? Og ingen av de har vel HDMI utgang, stemmer det? Eventuelt annet som må til for å få en pc til å gå rundt nå om dagen? (som sagt litt utdatert) og da er det store spørsmålet: Hvilket hovedkort (rimeligst som mulig) og strømforsyning trenger jeg til dette? Jeg er litt støysensitiv, så hadde vært fint om å fått oppsettet mest mulig (uten at en må ty til svindyre løsninger) støylavt. Trenger muligens et nytt kabinett også, men kan ikke være større enn 45 cm høyt, og 18-20 cm, bredt, da det skal stå inne i et skrivebord Er veldig takknemlig om noen tar seg tid til å svare på spørsmål, se på innlegget, og eventuelt kommer med alternativer og generelle forslag. Kan forresten slenge med hva jeg vil bruke den til også: film (hovedsak HD) fra pc til HDTV, spille spill (må ikke ha feteste oppløsningen, men at den kan spille nyere spill helt ok), redigere film. Takk Endret 7. januar 2008 av Sillion Lenke til kommentar
Sillion Skrevet 8. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2008 bump Trodde da med alle trådene og spørsmålene som ble spurt på dette forumet at denne posten var overkommelig, men men.. Lenke til kommentar
9374j Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 bump Trodde da med alle trådene og spørsmålene som ble spurt på dette forumet at denne posten var overkommelig, men men.. Søk etter tester av disse produktene på for eks. hw.no Evt. bruk google.no, en flott søkemotor som finner det meste. L2P PLZ Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 (endret) Enkle spørsmål kanskje, men lange å svare på og ikke spesiellt "intressante" sådan =P Så jeg svarer i kortform på et par ting: GT sansynligvis mindre støy enn GTS. GT er dessuten det logiske valget pris/ytelse. gå enten GT eller hele veien opp til GTX avhengig av budsjett og behov. PSU: Hadde ikke kjøpt mindre enn 500watt nytt selv om systemet sansynligvis kunne klart seg på 400w, men det er store forskjeller på kvalitet på PSUer. Sjekk andre tråder for annbefalinger på PSU i den klassen. Hovedkort: nesten hvilket som helst vil duge på stock, men utne å vite ha du skal ha av egenskaper er det umulig å svare skikkelig. overklokking? mange kontakt-muligheter? absolutt lavest pris? Hvis det er sistnevnte så søk på hardware prisguiden etter socket 775 hovedkort og sorter etter pris Kabinett - smakssak best å bare se hva som er tilgjengelig på f.eks. komplett.no (der har de gode bilder for nesten alle de fører). Støy - en Q6600 med stock vifte og en GT er ikke særlig bråkete, men unngå å sette delene i et "skranglekabinett" slik som mange 400-kroners klasse kabinettene er, ellers vil alt bråke egentlig. Bruk - HD - absolutt no problem whatsoever med en Q6600. En E6600 (duialcore) hadde vært mer enn nok egentlig selv for de aller tyngste codecene i 1080p som du kan laste ned. Spill - med en GT sammen med den prosessoren ligger du godt ann ja. Som sagt, velg GT over GTS. noe annet er totalt ulogisk med tanke på pris/ytelse. tips: om du spør mer spesifikt og ikke lager en lang liste med alle spørsmålene du lurer på (spesiellt når det er diskusjons/forslag og ikke ja/nei spørsmål,) så får du flere svar sansynligvis. Det er litt lett å bli "overvelmet" av alt du spør om i den posten, ihvertfall synes jeg -Stigma Endret 8. januar 2008 av Stigma Lenke til kommentar
Sillion Skrevet 8. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2008 Takker for svar! Men jeg kan virkelig ikke se hvor jeg spurte så mange spørsmål.. Er 3 hovedsaklige spørsmål for my i en post?? Trenger et hovedkort med mange usb utganger. Klokking har jeg ikke peil på. Lenke til kommentar
9374j Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Denne karen trenger: - Gamer-pc for 6-7000 kr - CPU, Hovedkort, RAM og skjermkort som trengs - Fokus på økonomi, oc trengs ikke Lenke til kommentar
Green_Monster Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 (endret) Kanskje noe sånt. https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=61207 Kabinettet der holder såvidt målene dine får man håpe. Kabinettet er uten vifter så du vil trenge 2 - 3 x 12cm vifter til det. En i front, en bak og en i toppen muligvis. Kan ikke nok om vifter så vet ikke helt hva du bør velge, men i test opsettet til HW.NO er det brukt 2 x mist vifter. Jeg ville satt på en Noctua kjøler(ca 500,-) i stede fordi jeg synes boxed vifta (Q6600) bråket litt mye. Jeg ble i alle fall veldig fornøyd med min Endret 8. januar 2008 av Cri Lenke til kommentar
TechFrog Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Er 3 hovedsaklige spørsmål for my i en post??Trenger et hovedkort med mange usb utganger. Klokking har jeg ikke peil på. Det er ikke mange spørsmål, men jeg ser hvor Stigma vil. Det er mye å ta hensyn til med tanke på hva man skal velge til deg, selv om du ikke stiller direkte spørsmål om det - Skjermkort som ikke bråker for mye (Det er forresten svært få/ingen skjermkort i dag som i seg selv bråker veldig mye) - Ønsker du helst HDMI? Vil du bytte til annen type kort? - Kabinett som skal passe i skrivebordet ditt. Tips; Komplett som Stigma sa, eller søk i prisguiden her inne til du finner et som har rett mål og spør deretter om det er noe å satse på, ellers må andre lete etter ett som er 45 x 18 x? (dybden) til deg - Lite støy generelt - Klokking har du ikke peiling på - men er det noe du vil lære og ha et hovedkort (og andre komponenter) deretter? - Hva skal til for at en pc skal gå rundt = trenger du også harddisker og dvd f.eks? Evt andre småting? - Er du sikker på at du vil bygge/sette sammen selv? Kunne en ferdigpakke justert til ditt behov være noe? - Og sist men ikke minst; hvor mye penger vil du bruke på alt dette? Men igjen; det er ikke noe galt med tråden/spørsmålene dine, det tar bare litt tid å finne svar på alt. Og det ordner seg nok til slutt skal du se Lenke til kommentar
9374j Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Han skal oppgradere PC-en, så da er det sikkert bare cpu, ram, hk og skjermkort som skal kjøpes inn. amirite, sillion? Lenke til kommentar
Sillion Skrevet 8. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2008 Hei igjen og takk for svar! Jeg kan spesifisere litt bedre: Budsjett: 6-8 K Trenger kun cpu, psu, skjermkort, hk og ram, helst mye og billig ram (derfor jeg lurte på om den ramen jeg hadde funnet frem er en ok ram?) Skjermkort vil jeg ha i middelsklassen, og vet ikke om det nødvednig med hdmi utgang, dvi-til-hdmi gjør vel ca. samme nytten, eller tar jeg feil? Lenke til kommentar
TechFrog Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Forslag til hovedkort Minnebrikkene du satt opp skal være bra, og de var jo ganske rimelige også, for 4GB. Denne strømforsyningen får jo mye skryt. 8800GT er et sikkert valg ang skjermkort. Når det gjelder HDMI og overføring til tv for å se film, så må jeg si at en kombinert s-video (fra pc) og scart (til tv) som jeg bruker holder i lange baner, og jeg er rimelig kresen selv på filmkvalitet. Og det til en 52" Thomson (bakrørsprojeksjon) som vel er dårligere til slikt enn en LCD, uten at jeg skal si det helt sikkert. Filmene er akkurat like klar og skarpe som de er på min NEC 22" pc-skjerm. S-video/scart er vel også rangert som en dårligere løsning enn DVI, så...da blir du nok fornøyd, vil jeg tro Men er du en Lyd & Bilde entusiast så vet jeg ikke. Da har vi disse prisene så langt, som sikkert kan bli rimeligere om man leter litt. Minne 845,- CPU ca 1800,- HK 1225,- Skjermkort ca 2000,- alt etter hvor du finner det...se i prisguiden f.eks PSU ca 1000,- Totalt 6 870,- + frakt da... Da er det kabinettet som gjenstår. Har du tatt nøyaktig mål så du vet hvordan det MÅ se ut? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå