Makky Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 En bekjent har et lite problem med Infocare. Det er snakk om en bærbar som etter å ha sendt den inn viste seg å ha defekt flash-enhet. Dette skal de ha svimlende 6000,- for. Maskinen er kjøpt i 2005, så garantien er gått ut, men han har da reklamasjonsrett på dette? Han leverte inn maskinen der hvor den ble kjøpt, og de har sendt den til infocare. Og det er nå infocare som krever pengene for at han skal få maskinen tilbake. Er det flere her som mener at flash-enheten burde dekkes av reklamasjon? Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Jeg må bare spørre for å forstå saken bedre, hva er en flash-enhet? Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Han mener nok kortleser på godt norsk. Siden den sitter fast på hovedkort så må de bytte hele kortet. Dette koster fort 5-6000kr. Om vedkommende hadde reklamsjonen i behold beror på ulike ting, blant annet om det foreligger en iboende mangel som har vist seg. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 har kameraten din ringt direkte til IC her? hvis maskinen er levert inn via selger kan det godt vær de har opplyst prisen på et nytt kort + rep hvis kameraten din spør hvor mye det koster. det er ikke IC sin oppgave å reklamere(selv om de i mange tilfeller kan gjøre det og gjør dette for kunder) kameraten din må selv reklamere og informere om dette ved innlevering at han ønsker å reklamere på feilen. sånn egentlig når det er sagt så kan i mange tilfeller IC reklamere for deg men de trenger litt info for å gjøre det, som kvittering på kjøp... så spørsmålet blir her hva sa kameraten din når han leverte maskinen for å få den reparert, hva spurte han ic om når han fikk den prisen? spurte han om hva koster delen, hva tar dere for å gjøre dette? eller spurte han om det gikk på reklamasjon? og sånn helt off topic, ringte han infocare brukerstøtte eller infocare kundesenter? Lenke til kommentar
Makky Skrevet 7. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2008 Takker for alle svar. Skal spørre vedkommende og holde dere oppdatert. Det begynte først med at windows fikk hyppige blåskjermer med forskjellig grunn hver gang, og han bestemte seg for en re-install. Problemet viste seg å være borte helt til han kom med drivere for flash-enheten (kortleseren). (Jeg skrev flash-enheten, pga det var det vedkommende fikk vite fra infocare). Da drivere ble lagt inn, kom blåskjermene igjen og windows ble helt umulig. Jeg fjernet deaktiverte enheten i sikkerhetsmodus, og da fungerte windows igjen. Etter en del feilsøking endte det med at det måtte være relatert til kortleseren, noe som stemte. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 (endret) Dersom dette er et forbrukerkjøp dekkes det av Forbrukerkjøpsloven. Du som kjøper av en laptop har da i utgangspunktet fem år reklamasjonsrett. Det du skal gjøre er å forholde deg til butikken, og ikke til InfoCare. Det er selger som må ta saken videre med InfoCare. Det butikken må gjøre er å reklamere overfor produsent. Når de har fått godkjent reklamasjonen vil InfoCare sette i gang reparasjonen. Dersom produsent ikke godkjenner reklamasjon, og det er en feil på maskinen du selv ikke er skyld i så er det selger som må ta dettte tapet. Henvend deg til selger og si at du ønsker å benytte deg av reklamasjonsretten, og du ikke bryr deg om hva garantien måtte si. Dersom dette er et forbrukerkjøp, og de ikke kan bevise at du selv er skyld i skaden så er det plankekjøring. Er det ingen feil på maskinen, du er selv skyld i skaden eller du bare har brukt feil driver/software kan de kun kreve deg for et undersøkelsesgebyr. De skal da riktignok ha opplyst deg om dette gebyret før du leverte varen inn. Endret 7. januar 2008 av Nuffern Lenke til kommentar
Makky Skrevet 10. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2008 Vedkommende var dessverre ikke helt klar over forskjellen mellom garanti og reklamasjon, så personen ba at det skulle gå via garantien. Og det var InfoCare som ringte ham og fortale ham summen for reparasjonen. Så mest sannsynlig har dem funnet ut at selve garantien har gått ut og belastet kunden. Skal jeg her ringe InfoCare og si at dette er en reklamasjon eller selger(butikken)? (Hva er best?) Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 i noen tilfeller kan Infocare verksted kjøre en reklamasjons henvendelse mot produsenten men det gjelder ikke alle merker. de må da også ha en kopi av kvitteringen til kameraten din vis de skal gjøre det. det ville vel være enklere å henvende seg til butikken tror jeg(kommer jo ann på hvor mye de vil krangle ) Lenke til kommentar
TEE Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Står maskinen hos InfoCare og er ferdig feilsøkt går det som regel kjappest hvis man kontakter produsenten direkte og oppgir aktivitetsnr. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå