Tor-Bjarne Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 (endret) Hei. Jeg har allmenn utdanning på 3 år ved Økonomi og Administrasjons linjen (altså 1 år mindre tysk ) Jeg studerer nå ved Høgskolen I Nesna avd. Mo I Rana på en linje som heter Informasjonssystemer. Dette går ut på programmering i PHP, Mysql og ett Systemeringsfag. Grunnen til at jeg er på denne utdannningen var at jeg måtte gjøre noe inenfor utdanning istede for friår etter militæret. Etter første termin inser jeg at dette var langt fra hva jeg ville arbeide med. Tidligere, rett etter endt allmenn utdanning fikk jeg jobb på selve skolen som IT-Assistent. Jeg jobbet da med IKT-Driftsfag lærlingen og utførte det samme arbeidet som han gjorde. Jeg uten IKT utdanning, han med. Etter halvt år på høgskole innenfor Informasjonssystemer, ser jeg at fagplanen videre ser mørk ut, i forhold til hva jeg vil drive med. Dvs det har ikke en dritt med driftsfaget å gjøre. Vi skriver linjer på linjer med php kode. Dokumenterer alt med et porgram fra "helvette" nemli Visual Paradigm. Vi arbeider på hver sin MAC knyttet mot en ubuntu server som er til vår disp. I det siste har jeg overvåketdisse forumene og søkt etter alternative veier... Jeg falt pladask for IKT-Driftsfaget da dette betydde og faktisk arbeide med PC-er, nettverk, operativsystemer, skru PC-er og kansje tilogmed lære og lodde noe. Dette høres virkelig ut som jobben for meg, da utdanningen er identisk med det jeg gjorde i min tidligere jobb (se ovenfor) som jeg stortrivdes i. Med min bakgrunn med generell studiekompetanse, lurer jeg derfor på om jeg kan hoppe rett inn på siste året, og gå ut i en 1 års lærlinge periode ? Tak for svar Endret 7. januar 2008 av Tor-Bjarne Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Fagområdet informasjonssystemer har lite (ingenting) med drift å gjøre så du har nok havnet på feil linje. Siden du har studiekompetanse så kan du jo vurdere bachelor i drift som noen høyskoler har. F.eks. HiST: http://www.hist.no/content.ap?thisId=503 Når det gjelder fagbrev så får noen andre svare på dette. Lenke til kommentar
Tor-Bjarne Skrevet 7. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2008 Fagområdet informasjonssystemer har lite (ingenting) med drift å gjøre så du har nok havnet på feil linje. Siden du har studiekompetanse så kan du jo vurdere bachelor i drift som noen høyskoler har. F.eks. HiST: http://www.hist.no/content.ap?thisId=503 Når det gjelder fagbrev så får noen andre svare på dette. Takk for tipset Akkurat denne utdanningen var førstevalget, Mo I Rana og Informasjonssystemer, siste valget var 1 år med matte og fysikk for å styrke mine kunskaper og få et videre studietilbud. Jeg kom ikke inn på HiST, det var veldi mange søkere og jeg sto et stykke bak i kø, da var det for seint å angre på at man ikke søkte på fag-brev utdanningen. Ente opp på Informasjonssystemer fordi jeg rett og slett ikke hadde noe annet valg. PHP og MySQL er greit i små doser. Små doser eksisterer ikke på den linja heh. Lenke til kommentar
Chiasm Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 IKT-Driftsfag (heter IKT-Servicefag nå) har i utgangspunktet kun ett år på skole (VK1) også to år i lære. Slik jeg har forstått er det mulig å ta to år på skole hvis man ikke har klart å skaffe lærlingeplass etter det første året. At du har studiekompetanse tror jeg ikke har noe å si for videregående skole-linjer. Vil anbefale deg å ringe en skole å høre om du kan avtale en time med rådgiver - de vet sånt. Hadde jeg vært i dine sko ville jeg søkt igjen på høyere utdanning, har selv tatt IKT-Driftsfag og har fagbrev, men studerer nå på kvelden for å få studiekompetanse. Er begrenset hvor langt man kommer med bare fagbrev. Lenke til kommentar
Tor-Bjarne Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2008 IKT-Driftsfag (heter IKT-Servicefag nå) har i utgangspunktet kun ett år på skole (VK1) også to år i lære. Slik jeg har forstått er det mulig å ta to år på skole hvis man ikke har klart å skaffe lærlingeplass etter det første året. At du har studiekompetanse tror jeg ikke har noe å si for videregående skole-linjer. Vil anbefale deg å ringe en skole å høre om du kan avtale en time med rådgiver - de vet sånt. Hadde jeg vært i dine sko ville jeg søkt igjen på høyere utdanning, har selv tatt IKT-Driftsfag og har fagbrev, men studerer nå på kvelden for å få studiekompetanse. Er begrenset hvor langt man kommer med bare fagbrev. Etter å ha undersøkt litt, så er det fullt mulig at jeg blir å ta andre + tedje året på denne linjen. Da får jeg bachelor innen informasjonssystemer, altså nettverk, både MAC,Linux og Windows. + Windows Server 2003. Blir sikkert ubuntu på tredje året. Har ikke fått klart svar fra utdanningslederen. Så når jeg er ferdig med det, tar jeg muligens fagbrevet også. Takk for svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå