Crytrus Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 (endret) Hei. Jeg har en gammel bærbar pc, en av de første. Det er en Sanyo 18 NL. Jeg tror den bruker noe som heter DOS system eller noe sånt. Jeg kommer inn på hovedmenyen og har tenkt til og prøve WorldPerfect. Men når jeg trykker på det så kommer det: Oppgi dokument navn: Og jeg prøver og skrive noe, da kommer det: bad commad or file. Noen som kan si meg hva dette kommer av? og evt hvordan fikse det? Kunne tenkt meg og se hvordan de gamle datamaskiner funka. Endret 7. januar 2008 av Xbox360Premium Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 (endret) Det du trenger er en bok om DOS. Hva angår wordperfect så har jeg aldri brukt det... Menmen - skulle du få det til å funke, skriv litt om det da. Kan jo være lit morsomt å teste ut ting fra fordums tider Endret 8. januar 2008 av geir__hk Lenke til kommentar
Green_Monster Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 (endret) det er ikke noe hovedmeny i DOS. Dos ser slik ut når du starter det --> C:\> Samme som når du skriver CMD i kjør området fra startmenyen i windows. Det vil si at du står i roten på HD. For å se hva som ligger på C:\ skriver du in kommandoen >Dir som betyr directory. Da får du alle mappene og filene... får å komme inn i en mappe skriver du kommandoen >CD <mappen du vil inn i> som betyr Change Directory (eks: CD Spill) og så må du finne .exe filen eller .bat filen får å starte noe i det heletatt... Filnavn på den tiden kunne ikke ha mer enn 8 bokstaver(hadde noe med 8 bits i 1 byte eller noe synes jeg å huske å ha lært?!?) med 3 bokstaver som etternavn. WP(word perfect) fikk etternavn.wkb om jeg ikke husker feil? No Menus in dos Men du kan skrive /? etter en kommando får å få frem hjelp til den kommandoen du vil bruke. Veldig kjekkt hjelpe system som Bill Gates hadde tenkt ut der siden hva man blir møtt med er en blinkene: _ på en svart skjerm som regel. WP husker jeg såvidt, men minnes det var en hel del med kommandoer gjennom funksjonstaster og CTRL og ALT + whattefukk osv. Faktiskt fikk man ett overlay laget av papp til funksjons tastene(legges rundt funksjonstastene med hull skåret ut til 4 og 4 taste serier som i F1,2,3,og 4) for å finne frem. Men funker det som i noen dos styrte program så er det F9 (tror jeg) eller Alt + f for fil meny -- husker ikke vett... Endret 8. januar 2008 av Cri Lenke til kommentar
Alte-to Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Hihi, DOS e arti det Har en Voodoo2 SLI-pc under bygging... der skal jeg ha DOS og 4DOS-addon Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Det beste er egentlig om du dropper hele prosjektet. DOS er, i den grad man kan kalle det for et OS, så bedritent at DOS-lappeverket Windows ME blekner i forhold. DOS er parasitten, eller stikket i siden som ingen vil ha noe å gjøre med. Det er som en mørk skygge over historien, nesten sammenlignbart med 2. verdenskrig eller i de dimensjonene. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Det beste er egentlig om du dropper hele prosjektet. DOS er, i den grad man kan kalle det for et OS, så bedritent at DOS-lappeverket Windows ME blekner i forhold. DOS er parasitten, eller stikket i siden som ingen vil ha noe å gjøre med. Det er som en mørk skygge over historien, nesten sammenlignbart med 2. verdenskrig eller i de dimensjonene. Tydligvis en som hverken kan sin historie eller har forstått noe. DOS (Disk Operating System) var stadig som fjell og effektivt til de grader. Dette gjorde at man på maskiner med 8-bits CPUer og 512Mb i minne kunne kjøre store regnskapsprogrammer, simuleringsmodeller etc. På DOS ble det også kjørt store prosjektstyringer for oljeutviklingen i Nordsjøen. DOS er med andre ord sletts ikke "en mørk skygge over historien". Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 (endret) Det beste er egentlig om du dropper hele prosjektet. DOS er, i den grad man kan kalle det for et OS, så bedritent at DOS-lappeverket Windows ME blekner i forhold. DOS er parasitten, eller stikket i siden som ingen vil ha noe å gjøre med. Det er som en mørk skygge over historien, nesten sammenlignbart med 2. verdenskrig eller i de dimensjonene. Tydligvis en som hverken kan sin historie eller har forstått noe. DOS (Disk Operating System) var stadig som fjell og effektivt til de grader. Dette gjorde at man på maskiner med 8-bits CPUer og 512Mb i minne kunne kjøre store regnskapsprogrammer, simuleringsmodeller etc. På DOS ble det også kjørt store prosjektstyringer for oljeutviklingen i Nordsjøen. DOS er med andre ord sletts ikke "en mørk skygge over historien". No shit, Sherlock? DOS oppfyller ikke engang forutsetningene for det man vil kalle et operativsystem idag. Forresten så vil det være en imponerende bragd i elendighet å prestere å lage et OS som kræsjer når det ikke bruker et fnugg av prosessortid mens ett program får voldta fritt, og det mest spenstige trikset er et "OS-kall"/IVT til litt råtten x86-assembly som rir på BIOS. Endret 8. januar 2008 av Manuel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå