Gå til innhold

Begynne å skrive nynorsk på forumet?

Undersøkelse  

203 stemmer

1. 1. Synes dere jeg skal begynne å skrive nynorsk på forumet

• Ja
      75
    • Nei
      100
    • Vet ikke/bryr meg ikke/vil bare svare
      28

Anbefalte innlegg

Det blir bare stress for oss å lese, så NEI.

Stress? Det er jo ganske mange allerede som skriver nynorsk her, så jeg forstår egentlig ikke at du kan nekte på det. Hvis du ikke takler at folk skriver nynorsk, kan du vel bare slutte med en gang?

Forskjellen er at de fleste som skriver nynorsk, faktisk kan nynorsk. Og ikke bare den 10.-klasseversjonen.

Men hvorfor i alle dager kan du ikke ta denne beslutningen selv?

Endret av Negotiation
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg tykkjer det er ein god idé å skrive meir nynorsk, sidan det absolutt er eit målføre som fortener å bli nytta. Viss det ikkje var for at eg bruker litt lengre tid på å skrive nynorsk enn bokmål, skulle eg ha nytta nynorsk her sjølv òg.

"Kva meiner du? Du skriv jo nynorsk no, din gaudar!" tenkjer du kanskje no, men eg skriv til vanleg bokmål. Dette her var liksom berre til støtte for saka. Eg skreiv forresten nokre innlegg på nynorsk ein gong for nokre veker sidan òg, men det var berre for å irritere ein brukar som hadde skrivi noko usakleg og nedsettande om nynorsk. Hugsar ikkje eingong kven det var lenger.

Og - som andre har sagt: du kan godt ta avgjerda i denne saka sjølv. Det er uansett du som skal skrive, og det er du som skal ha standpunktkarakter i norsk.

Lenke til kommentar
Det blir bare stress for oss å lese, så NEI.

Stress? Det er jo ganske mange allerede som skriver nynorsk her, så jeg forstår egentlig ikke at du kan nekte på det. Hvis du ikke takler at folk skriver nynorsk, kan du vel bare slutte med en gang?

Forskjellen er at de fleste som skriver nynorsk, faktisk kan nynorsk. Og ikke bare den 10.-klasseversjonen.

Men hvorfor i alle dager kan du ikke ta denne beslutningen selv?

Selvsagt kan jeg ta beslutningen selv, men jeg synes det er interessant å se hva forumfolket synes. Det er jo tross alt dere som skal "pine" der gjennom det.

Lenke til kommentar

Drit no i kva folk synest, om du føler du har nytte av det så skadar det ikkje å prøve, kan slutte akkurat når du vil.

Ikkje lag noko nynorsk vs bokmål-diskusjon her folkens, finnes andre trådar til den slags her inne.

At eit knippe mennesker som av ein eller anna grunn ikkje er i stand til å lese norsk hoppar over dine innlegg burde ikkje være noko "trussel" for å prøve seg.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Jeg hadde planer om noe lignende selv, men jeg bare ga blanke uten å ha prøvd engang.

Nynorsk teller så lite at jeg ikke ser gevinsten i det, men det er tross alt en god idé!

Nynorsk teller like mye som alle andre karakterer, en får tre norskkarakter om jeg husker rett. Så nynorsken er i høyeste grad med på å sette snittet. I fjor på mitt siste semester på videregående fik jeg bedre karakter i nynorsk enn bokmål, men det er vel vanlig.

Lenke til kommentar

Norskspråka er fag det er ganske enkelt å få god karakter i om du gjer ein litan innsats, klart dei betyr noko når dei står på vitnemålet. 5 i snitt og ein 3-ar i nynorsk tar seg ikkje så godt ut.

Når du i tillegg kan få "gratis" trening på forumet er det ikkje noko å vente med. Skal ikkje påstå det er lett, på ordbok.no får du nokre tips, men den oversetter ikkje, ein liten ulempe.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

De som ikke klarer å lese nynorsk har sannsynligvis sovet seg gjennom norsk-timene på ungdomskolen, eller så har de dysleksi. Det skal lite til for å lese nynorsk uten problemer. Jeg leste en hel fantasy-trioloi på nynorsk jeg, og det var når jeg enda gikk på ungdomskolen. Var ikke det ord jeg ikke forstod. Og jeg har vokst opp mesteparten av mitt liv i Bergen. Ikke mange som snakker nynorsk her akkurat. Er jo snakk om litt forskjellige endinger, noen grammatikk forskjeller og noen forskjellige ord. Jeg forstår rett og slett ikke hva som er så vanskelig med det.

Når det gjelder om du Vintermåne/Metalheart skal skrive nynorsk her på forumet, er det en beslutningen ingen kan ta for deg. Men det skader aldri å spørre etter råd. Med mindre du er veldig flink i nynorsk, noe jeg antar at du ikke er ut fra omstendighetene, så ville jeg nok ikke skrevet nynorsk her på forumet. Husk at andre mennesker gjerne ønsker å lese innleggene dine. Om gramatikken og rettskrivningen er dårlig er det ikke like morsomt å lese innleggene lengre. Anbefaler deg derfor å holde deg til bokmål. Dette er et skriftmål du kan godt, og som andre kan forstå deg ved. Jeg har dog et godt forslag til deg.

Skriv nynorske noveller eller korthistorier. Prøv så å rette dem etter beste evne og se godt over dem. Deretter kan du poste dem i Leksehjelp-kategorien og spørre om hjelp til å rette og tilbakemelding. Da kan du utvikle nynorsk-kunnskapene dine på en bedre måte spør du meg. Om du skriver nynork i hvert innlegg får du ikke tilbakemelding på nynorsken din. Det eneste du oppnår da er å irritere dem som er pripne når det kommer til rettskrivning. Så skriv heller noveller du.

Lenke til kommentar

No er ikkje eg noko betre enn at eg får 4/3 i nynorsk på videregåande, men eg meiner at du burde gjere eit forsøk! Det finnest ikkje få som skriv nærast uforståelig bokmål til dømes, så du får sikkert ikkje noko eigentlig problem med at ein ikkje klarar å lese det du skriv. :)

(Tilgi meg for grusomt språk over. Har knapt hatt nynorskundervisning opp gjennom årene.)

Lenke til kommentar
Nei, da orker jeg ikke lese hva du skriver.

Second that..

Third that

jeg synes nynorsk bare bør dø som skrift språk , holder med et.

oh indeed

ta heller og registrer deg på et engelsk talende forum, og prøv å utvikle engelsken din.

får rimelig mye større personlig gevinst av det enn nynorsk opplegget ditt.

+ du irriterer ikke livshiten ut av resten av forumfolket

Endret av Sangesland
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...