Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvilke linje for å spille online?

Anbefalte innlegg

Slik det er i dag, bor jeg på en hybel (studen) og deler en linje som er ment for maks 2 pers med 15 eller mer andre brukere. Er blitt lei av dårlig nettet hele tiden.

Nå skal jeg bestille eget linje, men hvilke hastighet burde jeg gå for, for å kunne spille CSS, UT3 +++ online med bra ping?

Er studen, og vil ikke betale mer en jeg trenger. Her er valgene jeg får av Telenor:

ADSL Mini 1500/300 kbps 299,-

ADSL Basis 2500/350 kbps 349,-

ADSL Turbo 12 * 12000/650 kbps 399,-

ADSL Pluss 4000/400 kbps 419,-

ADSL Ekstra 6000/500 kbps 499,-

ADSL Max 12 12000/650 kbps 549,-

Håper på noen raske svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Slik det er i dag, bor jeg på en hybel (studen) og deler en linje som er ment for maks 2 pers med 15 eller mer andre brukere. Er blitt lei av dårlig nettet hele tiden.

15 stk eller flere på en ADSL-linje? :hmm:

I utgangspunktet er ikke det noe stort problem selvfølgelig, men vil tro at flere bruker linjen til mer enn å surfe og sende mail. Så jeg tror du vil nok slite med høy ping uansett hva dere velger.

Dersom dere først skal oppgradere hastighet bør dere minst opp på 12000/650 kbps (hvis dette er mulig med tanke på linjelenge, kabeltykkelse etc)...

Eventuellt kan dere velge en lavere hastighet og deretter inngå en avtale internt om at fildeling etc. er "forbudt" mellom kl 08 - 24.

Lenke til kommentar

15 stk eller flere på en ADSL-linje? :hmm:

I utgangspunktet er ikke det noe stort problem selvfølgelig, men vil tro at flere bruker linjen til mer enn å surfe og sende mail. Så jeg tror du vil nok slite med høy ping uansett hva dere velger.

Dersom dere først skal oppgradere hastighet bør dere minst opp på 12000/650 kbps (hvis dette er mulig med tanke på linjelenge, kabeltykkelse etc)...

Eventuellt kan dere velge en lavere hastighet og deretter inngå en avtale internt om at fildeling etc. er "forbudt" mellom kl 08 - 24.

Du har misforstått litt, vi deler en linje nå, men jeg er lei av dette og vil ha eget linje.

La7dfa: Har hørt noe om nextgentel, skal sjekke de ut (takk for tipset).

Lenke til kommentar

Har sjekket Nextgentel nå, og ser ut ifra beskrivelsen demmes at denne her skal være nokk for online spilling:

Surf 3100

Gir deg muligheten til å motta video med høy kvalitet. ADSL Surf 3100 er også bra for deg som vil spille online og som har flere samtidige brukere.

3100/350 kbps

Pris pr måned fra 348,-

Er 3100/350 kbps bra nokk for onlinespilling slik de beskriver det?

Jeg spør fordi en kompis her påstår at jeg trenger minst 6Mbits linje (han har det).

Endret av prostoman
Lenke til kommentar

For en surrete gjeng!

prostoman, bare fordi at kameraten din sier at du må ha minst 6Mbit, fordi at han har det, så betyr ikke det noen verdens ting.

Du får ikke bedre ping om du har 2Mbit eller 20Mbit.

Du bruker ikke all båndbredden når du spiller.

Hastighet i denne forstand er egentlig mer hvor mye du har mulighet til å sende og motta samtidig.

PING har med hvor lang tid det tar for at informasjonen når frem.

Man trenger 6mbit for å spille? For noe tull. Hjemme har jeg 700/192-linje fra Telenor, og den duger for spilling såfremt det ikke er andre på nett, noe det skjelden er hos meg. 3100/350-linje skal holde i massevis.

Nemlig. :)

Lenke til kommentar

man trenger langt ifra 6 mb linje, har selv 4,5 inn og 0,5 ut. dette holder i massevis for min spilling og nedlasting.

men jeg tror jeg betaler mer enn 400 i mnd for denne hastigheten (!!!) pappa betaler da :p

grunnen til at jeg anbefaler denne er at den var såpass billig.

skal du ha noe enda billigere er denne et bra alternativ:

ADSL Mini 1500/300 kbps 299,-

evt denne om du tanker og ha litt mer:

oADSL Basis 2500/350 kbps 349,-

men når det er dagt er vi jo nå 50 kr pr mnd i fra den beste og om du ikke vil vente år og dag for og laste ned en film anbefaler jeg, som tidligere denne : ADSL Turbo 12 * 12000/650 kbps 399,-

Lenke til kommentar

Dette var dyrt

Det betaler jeg for 20/1 mbit....

Men ping har lite å si på hastigheten på linjen, det kommer ann på hvordan det er satt opp i sentralene ol. Jeg har ventelo som bruker backbonet til Catch, dvs at jeg har meget lav responstid.

Før jeg oppgraderte linjen min hadde jeg 3,5mbit/640kbps. Da satt jeg med mellom 5-7ms på feks www.hw.no

Og det samme har jeg nå, selv om linjen er mye kraftigere

Lenke til kommentar

Det trengs ingen rask linje for å spille.. 500kb / 500kb skal vell egentlig holde i massevis.

Men det er jo gjerne slik at du har applikasjoner og andre ting som gjør krav på litt båndbredde også.

Derfor er det greit å ha litt å gå på :)

Får best mulig pin så avhenger jo dette av kobberkvalitet, avstand til sentral og hvor god respons det er fra ISP og ut. Dette varierer veldig fra leverandør til leverandør.

Men om du har dårlig kobberkvalitet, og responsen fra deg og bort til sentralen er veldig dårlig, så vil du oppleve høy ping uansett hva du måtte velge.

Om dere er flere som skal dele linja, så er det også greit med en god del båndbredde, slik at selv om andre gjør et stort beslag på linja, så kan du fremdeles klare deg nokså bra.

En annen stor fordel er å benytte seg av kabel og ikke trådløst, da trådløst har dårligere responstid enn kabel. En god router er også å foretrekke, mange av disse "gaming routerne" til D-Link er fine, de med GameFuel, som går slik at spilling før høyest prioritet på nettverket. Slik at selv om andre måtte belaste linjen, så skal du få tilstrekkelig med båndbredde til å få spilt.

Om du vil vite hva som er best, så fiberoptisk nettverk det desidert beste valget.

Da får du helt optimal responstid, og du trenger ikke en så stor linje. Så en 2mb / 2mb fiberlinje hadde nok vært helt utmerket til ditt formål + en GameFuel router.

Nå er det riktignok ikke alltid så lett å få seg fiberoptisk nettverk, Lyse og en del lokale leverandører tilbyr det. Men du må nok regne med en ganske stiv utbyggingskostnad, da du må betale for å få fiberoptisk kabel.

Hvis ikke så har jeg hørt at MicroConnect skal ha ganske god ping, sammen med Lyse og NextGenTel.

Når det gjelder NextGenTel syntes jeg det er så mange som har klag på kundeservice, ustabile linjer og alt mulig opp igjennom årene at jeg kanskje hadde sjekket litt rundt før jeg hadde gått for dem.

Lenke til kommentar
Dette var dyrt

Det betaler jeg for 20/1 mbit....

Men nå er det ytterst få personer som faktisk oppnår 20 / 1mb i praksis.

Du må ha veldig god kobberkvalitet på linja, og nærmest bo oppi sentralen for å oppnå de maksimale hastighetene. 20/1mb linjene er gjerne et stort salg strisk for å få folk til å skaffe den mest ekstreme ADSL-linja, men på grunn av avstand til sentral og kobberkvalitet endte du ikke opp med mer enn 10/0.6mb..

Var som en kompis, han har Bluezone, eller de er nå kjøpt opp av Ventelo.

De skaffet seg 20/1mb linjen til 399kroner, men de endte opp med ca 8/0.7mb i praksis.

Da kunne de heller valgt enn billigere linje og endt opp med samme hastighet.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Dessverre er det få, eller ingen, av bredbåndsleverandørene som oppgir reponstiden på linjene sine, kun båndbredden. Og som du nok har fått med deg er båndbredde og hastighet ofte to forskjellige ting. Båndbredden finner du stort sett enkelt, det er oppgitt i forhold til pris. Problemet er at mange av leverandørene har ulik routing ut av landet (til dels innenlands også). Og dette vil påvirke spillingen din mer enn om du har 512kbps vs 20mbps. Spillene overfører koordinater som kun er tall og er små mengder, ikke grafikk.

Det ideelle er om du kan prøve noen av de ulike abonnementene som er i ditt boområde, hvilken latency de vil gi. Håper du har noen snille naboer.

Lenke til kommentar

Jeg har NGT 20/1 og har opplevd at de router linjene over alt. Har 5-6 hops mere nå for å nå de servere jeg pleier å være å enn før. Skal ringe de og høre hva det er som skjer.

SHSDL/SDSL skal visst være veldig bra for å få lavest mulig ping? Leverer catch bredbånd fortsatt? Jeg finner ikke ut hvor de har hjemmeside isåfall, helt forvirret etter det ventelo/banetele styret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...