Aphelion667 Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Sitter og ser over noen konsertbilder jeg har tatt med mitt relativt nyinnkjøpte EOS 40D. Bildene er fotografert i RAW, på 3200 ISO. Bildene har veldig tydelige horisontale striper, noe jeg syns er ganske skjemmende. Bildestøyen ved 3200 ISO kan jeg leve med, men disse stripene skal da vel ikke oppstå? Legger ved et uredigert bilde, JPEG 12. Lenke til kommentar
kvase Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Ser kunn tverstriper i teppe bak han som spiller altså til høyre mulig det er brette striper i teppe Lenke til kommentar
Aphelion667 Skrevet 7. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2008 Nope, det er jo på alle bildene Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 (endret) Nope, det er jo på alle bildene Jeg ser det svakt; avhenger nok av skjermen hvor lett man ser det. Det er et fenomen som kalles banding; vanlig på blekkskrivere. Jeg er usikker på om det er brikken eller JPEG konverteringen som skaper den. Du kan jo prøve å ta noen bilder i RAW, under lignende forhold, og se om du ser det samme der. Tom Endret 7. januar 2008 av tomsi42 Lenke til kommentar
Aphelion667 Skrevet 7. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2008 Bildene er fotografert i RAW, på 3200 ISO. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 (endret) Nope, det er jo på alle bildene Bildet er mest sannsynlig undereksponert på høy iso, og da kommer støyen og fargestøyen godt til syne... er nok støy Endret 7. januar 2008 av Mr. Olsen Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Bildene er fotografert i RAW, på 3200 ISO. Ok; misforstå på grunn av: Legger ved et uredigert bilde, JPEG 12. Hvilket program brukte du til å konvertere med ? Canons DPP? Tom Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Prøver igjen. Alle dere der ute, ta et bilde med høyest mulig ISO, men ha lukker så høy at bildet blir undereksponert. åpne da i ps/konverter og gjør bildet så lyst som det skal være. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 (endret) Prøver igjen. Alle dere der ute, ta et bilde med høyest mulig ISO, men ha lukker så høy at bildet blir undereksponert. åpne da i ps/konverter og gjør bildet så lyst som det skal være. Du har rett i at det blir mye støy på høyeste ISO når man undereksponerer. Men det trådstarter klager på, er en banding-effekt lik det du får på blekkskrivere innimellom. Det var en del som slet med det på Nikon D200 når den kom ut. Det var tydeligvis ikke slik det skal være, for Nikon kom med en fix. Tom edit: leif Endret 7. januar 2008 av tomsi42 Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Det er de små strekene i bakgrunnen som er problemet ja? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 (endret) Det er de små strekene i bakgrunnen som er problemet ja? Ja; det kan være et reelt problem; sjekk denne testen. Se avsnitt Exposure-Imaging. Edit: Ser at på nettet at det er noen som opplever det samme. Der var det som sa at det hjalp å slå av highlight priority. Kan være verdt å prøve. Tom Endret 7. januar 2008 av tomsi42 Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 De strekene er identiske med slike streker jeg får når jeg undereksponerer et bilde på høy iso... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 De strekene er identiske med slike streker jeg får når jeg undereksponerer et bilde på høy iso... Det var et problem med tidlige utgaver av D200, men skulle være fikset iføge denne siden. Tom Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 De strekene er identiske med slike streker jeg får når jeg undereksponerer et bilde på høy iso... Det var et problem med tidlige utgaver av D200, men skulle være fikset iføge denne siden. Tom Jeg fikk dette på både D50 og D200. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Tror nok Mr. Olsen treffer ganske godt med førsteinnlegget sitt - alle bildebrikker utviser dette i større eller mindre grad når de presses. D200 hadde litt ekstra problemer med det i starten, og har fortsatt litt av det Ken Rockwell kaller "automatisk forkasting av dårlige bilder". Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Er dette en feil som kan opprettes ved en update? I tilfelle det er tilfelle på mitt kamera. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Er dette en feil som kan opprettes ved en update?I tilfelle det er tilfelle på mitt kamera. I følge det jeg har sett på nettet; så skal Nikon ha fikset det med en kombinasjon av hardware og software. Sjekk med Nikon Norge. Det kan se ut som om det er en egenskap av hvordan bildebrikkene er konstruert; så det er ikke sikkert at man kan bli kvitt det 100% Tom Lenke til kommentar
turnipkongen Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 på min 40d fremstår støyen på akkurat samme måte ved ISO 3200, dvs dei horisontale stripene. Om man derimot eksponerer korrekt, så er det ikkje noko problem. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 på min 40d fremstår støyen på akkurat samme måte ved ISO 3200, dvs dei horisontale stripene. Om man derimot eksponerer korrekt, så er det ikkje noko problem. Akkurat, det skal ikke mye opplysning til i ps før de kommet til syne, og de er noe herk å fjerne også! Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Alle mine Nikon kameraer har lignende effekter hvis jeg underksponerer kraftig og tyner ut det som er å hente. Det er ikke den samme effekten som D200 var plaget med. På D200 så var det problemer med at signalnivået ikke var identisk på de forskjellige kanalene som leser bildet ut av chipen. Dermed får man vertikale streker siden bildet leses ut vertikalt. Dette er horisontale streker som har andre årsaker. Det finnes flere måter å fjerne stripene på med software, spesielt hvis de er på samme plass hver gang er det ganske greit å fjerne dem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå