Gå til innhold

Mangler PSPen såkalte "killer apps"?

Oly

Anbefalte innlegg

Når jeg ser på de forskjellige konsollene på markedet i dag, viser det seg at det er spill som selger konsoller, eller endra bedre såkalt "killer apps". Wiien fikk nettop Super Mario Galaxy, noe som sikkert økte på dens salgstall. NDS har en håndfull populære spill, PS2en hadde sin samling osv. Men hva med Sony's PSP?

Jeg tok nettop turen innom gamespot og sjekket opp kommende spill til denne, og jeg ble ikke direkte imponert. Til nå har det kommet en del greie bilspill, remakes, og en del andre greie spill. Men det er akkurat dette som er problemet. PSPen har nok greie spill, men hvor blir det av de spillene som virkelig selger konsoller dvs de såkalte killer appsene?

Nintendo holder på sine spill-kandidater Zelda, Mario, Metroid og Pokemon, som alle selger godt. Sony og Microsoft har også sine, men for meg virker det som at Sony's PSP mangler de virkelig store titlene.

Er det noen andre som har synspunkter/kjenner seg igjen her?

Endret av Oly
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker egentlig ikke PSP så veldig mye til spill. Noe som grunnes et litt labert utvallg ja. Jak and Daxter og Gran Turismo er de beste Sony spillene jeg vet om. Håper Sony kommer med noen flere Jak spill, enten til PS3 eller PSP. Daxter var selvfølgelig veldig bra, det beste PSP spillet jeg har spillt faktisk. Så ja, etter min mening kunne den godt hatt bedre utvalg.

Lenke til kommentar

Tok akkurat en titt på hva den har å tilby i 2008 og kan ikke si jeg blir imponert. Ser fram til God of War til våren og Patapon kan bli interessant, men det er tydelig at Sony og andre heller prioriterer PS3. Mer eller mindre vellykkede PS2-konverteringer er jeg ikke interessert i. Takk gud for at jeg har hacket min. Hvis ikke hadde den støvet ned store deler av tiden...

Lenke til kommentar

Den har da en del gode spill nå har den ikke det da ? Syphon Philter ( 2 stk ? ), MGS, Ratchet & Clank, splinter cell, ++. Og jeg syns Ridge Racer var ganske fett faktisk, det første. Men det andre er nok et bedre kjøp fordi jeg tror det er flere baner i det.

Endret av Thomas_H
Lenke til kommentar

Wipeout serien er jo kul da, og Pure og Pulse er kule titler.

Men er stort sett bare dårlige konverteringer fra pS2 spill.

Er mye større fan av DS som kan gi en annerledes spillopplevelse enn PSP, med en utrolig bra nyvinning med touchscreenen.

Spill som Zelda:Phantom Hourglass,Mario Kart, New Super Mario Bros og Elite Beat Agent er spill som gir en virkelig kul spillopplevelse og man koser seg med spillmaskinen isteden for å lengte hjem til TV Stua med bedre grafikk,gameplay og oppløsning.

For min del tror jeg GOD OF WAR: Chains of Olympus blir det første virkelig kule spillet til PSP.

Nå bruker jeg bare multimediamulighetene til PSP og ikke spillemulighetene.

Endret av mnorm
Lenke til kommentar

Jeg oppdaterte min PSP i går fra 3.40 OE til 3.71 M33-4, og bruker også min PSP til homebrew + psx spill for det meste. Det skal ikke forundre meg at det er homebrew-muligheten som virkelig selger PSPer. Håper uansett på at vi får flere nye spill til PSP, og at fokuset på remakes blir mindre (er glad i Lemmings remaken da, nydelig grafikk :!: ).

Synes det er snodig at det ikke har vært snakk om noe Gran Turismo spill til PSP. Dette ville sannsynligvis vært et spill som hadde solgt enda flere PSPer (I følge wikipedia er Gran Turismo spillene de mest solgte til PS1 & PS2).

Lenke til kommentar

Legg til GPS, Skype etc. I Japan har PSP-eierne kjøpt under 2 originalspill hver til nå, så det er tydelig at spillene ikke appelerer noe særlig.

Jeg elsker hardwaren, men skulle ønske flere selskap satset på skikkelige storspill.

Lenke til kommentar

Jeg tror og håper final fantasy vii : crisis core blir en killer app.. i hvertfall i mine øyne. Nå er det bare noen få måneder unna også :)

Ellers har psp flere gode spill enn ds synes jeg. DS har de klassiske hit'ene som nevnes i mario og zelda som er typisk nintendo. Men akkurat som med wii, så er tredjepartstøtten i stor grad møkk dessverre.

PSP har ikke overimponert heller, og har ikke de skikkelig store titlene, men har over tid bygget opp et ganske solid bibliotek med blant annet :

Syphon Filter x2, Lumines 1og2, Wipeout pure og pulse, ratchet & clank, brave story, metal gear solid portable ops, metal gear acid 1,2, final fantasy tactics, jeanne d'arc, gta x2, tekken, Disgaea, puzzle quest, killzone liberation, locoroco, daxter, Sid Meier's Pirates!, crush, Valkyrie Profile: Lenneth, Burnout Legends, Field Commander, SOCOM: U.S. Navy SEALs Fireteam Bravo, Mega Man Powered Up, Silent Hill Origins, Castlevania: The Dracula X Chronicles

Det er sannsynligvis en stor grunn til utviklerne ikke vil lage kjempesatsinger på psp, og det er at altfor mange piratkopierer psp spill.

Lenke til kommentar
Psp trenger å skape egne franchiser. Ikke bare selge på franchisenavn som har bygd seg opp på andre plattformer. Som f.eks J&D, GTA osv.

Det er jeg enig i. Jeg hadde selv PSP for en tid tilbake, men den ble kun brukt som MP3-spiller. Derfor ble den solgt etterhvert. Men ser ikke bort fra at det blir en ny en igjen. Men fortsatt med tanke på GPS-en selv om jeg nok kommer til å kjøpe spill som God of War, Daxter og andre store spill.

Lenke til kommentar

Syns også PSP'en mangler killer apps, men det kan faktisk hende at det hjelper med GPS. Er Sony heldige blir det en bil apps, du har PSPen i bilen hele tiden. GPSen forteller deg veien, MP3 på minnekortet e koblet til anleget i bilen. Må du vente på noen ka du ta å spille et brett eller to evt. se en film eller serie. Er du på langtur kan du stoppe på bensinstasjonen og surfe mens du spiser.

Når det gjelder gaming, syns jeg PSPen mangler en til analog "styringspinne". Føler at kontrollene er veldig knotet og PSPen sitter ikke så godt i hånda.

Lenke til kommentar
Syns også PSP'en mangler killer apps, men det kan faktisk hende at det hjelper med GPS. Er Sony heldige blir det en bil apps, du har PSPen i bilen hele tiden. GPSen forteller deg veien, MP3 på minnekortet e koblet til anleget i bilen. Må du vente på noen ka du ta å spille et brett eller to evt. se en film eller serie. Er du på langtur kan du stoppe på bensinstasjonen og surfe mens du spiser.

Når det gjelder gaming, syns jeg PSPen mangler en til analog "styringspinne". Føler at kontrollene er veldig knotet og PSPen sitter ikke så godt i hånda.

Grunnen til det kan være at spill som MGS, GTA og R&C er egentlig designet for et mer avansert kontrolloppsett. Derfor må noen kommandoer plasseres på andre knapper enn de opprinnelig fungerte på og derfor gjør oppsettet litt knotete.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...