Gå til innhold

Uten Svartedauen: Hvor stor befolkning?


Delvis

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Polen klarte ikkje å halde Svartedauden borte, men delar av Polen var isolert frå omverda og hadde inga urbane område så Svartedauden fekk ikkje eit så alvorleg omfang som i resten av Europa. Det er vanleg å rekne at mellom ein tredjedel og halvparten av europearane strauk med. Korleis talet på innbyggjarar i Noreg ville utvikla seg seinare er vanskeleg å seie noko om. Eg er ikkje ein fan av kontrafaktiske hypotesar så det får nokon andre ta seg av.

Lenke til kommentar

Eg slengjer meg på bølgja: Om folk ikkje hadde klart å funne antibiotika, kor mange folk ville det ha vore i Noreg idag? Plz, slike spørsmål er total synsing og kan ikkje seiast med 3% tryggleik eingong, det er rett og slett FOR mange faktorar som speler inn. Det er mykje kjekkare å diskutere reell historie enn sånn leikehistorie som: Kva ville ha skjedd om ting X ikkje hadde skjedd, men heller at ting Y hadde inntruffe.

 

Sry OT :(

Lenke til kommentar

Nå er du heldig, hadde nettopp om dette på semestrets første forelesning.

Ifølge forelesern min så regner en med at etter svartedauden hadde gått sin gang over landet var det ca. 120 000 overlevende igjen. Og det tok relativt mange år før befolkningen klarte å vokse seg opp igjen, på 1500-tallet var den kommet oppi

ca. 450 000 , det var først på denne tiden befolkningsveksten skjøt fart.

Endret av Kenny_NOR
Lenke til kommentar

hadde det vært flere folk igjen etter pesten, eller at pesten aldri kom, ville bare flere ha utvandra til usa på 1800tallet. eventuelt at utvandringen ville begynt tidligere.

 

da grunnen til utvandringen var at norge ikke kunne holde på så mange mennesker på den tiden.

var ikke nok plass eller mat

Lenke til kommentar

Det er godt mulig det hadde blitt født noen kloke hoder i Norge som kanskje hadde gjort noen revolusjonerende oppfinnelser og vi hadde i dag hatt verdensherredømme og levd i et utopia styrt av Gro Harlem Brundland. Alle hadde selvsagt bodd i stråhytter og vi hadde alle spist ris til både frokost lunsj og middag, en gang i uken hadde vi fått en banan. Befolkningstall? Rundt 3 milliard takket være ett barnspolitikken innført tidlig på 1700 tallet.

Lenke til kommentar
Omtrent det same som i dag, ettersom seinare epidemiar hadde fått større omfang. Like kvalifisert synsing som noko anna :p

 

Det vil jeg tro er tvilsomt. For i så fall ville vel det vært det samme for andre land med et større befolkningsgrunnlag for ettertiden.

Men spørsmålet er selvsagt basert på matematisk estimering, der man tar utgangspunkt i at utviklingen ellers ville vært omtrent som den har vært, sånn sett.

 

Tenker meg at et sted mellom 12 -18 mill. ville vært realistisk, eller?

Lenke til kommentar

Nei. Fattige og folkerike land er særs utsett for epidemiar, utflytting og liknande. Det er liten grunn til å tru at Noreg ville vore noko særleg meir folkerikt enn i dag. Den mindre istidperioden i seinmellomalderen ville nok kravd fleire ofre og det ville nok heller ikkje vore plass til alle gardane ein ville trengt for produksjon. Ein kan jo sjølvsagt synse om både det eine og det andre, men eg har liten tru på at Noreg ville kome betre ut av historia. Ein annan ting er jo kvifor Noreg skulle sleppe unna. Noreg var ein skipsnasjon og det er lite sannsynleg at dersom resten av Europa vart smitta ville det ikkje kome eit handelsskip til Noreg.

Lenke til kommentar

Kontrafaktisk spekulasjon er riktignok ikke særlig vitenskapelig, men kan være gøy for det. :)

 

Man skulle kanskje tro at Norges befolkning ville vært adskilig større hvis Svartedauden ikke fant sted, siden så mange strøk med. Imidlertid må en jo spørre seg hva alle disse menneskene skulle leve av. Man har jo - så vidt jeg vet - hatt problemer her i landet med å skaffe jord nok til alle, jf. utvandringen til USA. Når man finner små gårder høyt oppe i fjellskrenter her i landet, er det fordi det var mangel på god jord for et par hundre år siden eller så. Det samme er årsak til at så mange flyttet til Nord-Norge rundt forrige århundreskifte: Man fant seg ikke noe utkomme sørpå. Dette ville ikke vært noe annerledes uten Svartedauden: Man ville ha nådd Norges brødfø-grense tidligere, og befolkningen ville vel ikke vært noe spesielt større i dag.

Lenke til kommentar
Kontrafaktisk spekulasjon er riktignok ikke særlig vitenskapelig, men kan være gøy for det. :)

 

Man skulle kanskje tro at Norges befolkning ville vært adskilig større hvis Svartedauden ikke fant sted, siden så mange strøk med. Imidlertid må en jo spørre seg hva alle disse menneskene skulle leve av. Man har jo - så vidt jeg vet - hatt problemer her i landet med å skaffe jord nok til alle, jf. utvandringen til USA. Når man finner små gårder høyt oppe i fjellskrenter her i landet, er det fordi det var mangel på god jord for et par hundre år siden eller så. Det samme er årsak til at så mange flyttet til Nord-Norge rundt forrige århundreskifte: Man fant seg ikke noe utkomme sørpå. Dette ville ikke vært noe annerledes uten Svartedauden: Man ville ha nådd Norges brødfø-grense tidligere, og befolkningen ville vel ikke vært noe spesielt større i dag.

 

Høres på en måte logisk ut, på en annen måte er det rart med land som ikke er større en et fylke i Norge, og likevel har kunnet utvikle mye større befolkning. På østlandet må det vel ha vært ganske mye å gå på? :hmm:

Lenke til kommentar
Høres på en måte logisk ut, på en annen måte er det rart med land som ikke er større en et fylke i Norge, og likevel har kunnet utvikle mye større befolkning. På østlandet må det vel ha vært ganske mye å gå på? :hmm:

 

Tar man en flytur en klar dag, ser man at det er veldig mye fjell i Norge. Selv om det er flott å se på og vandre i, er det vanskelig å drive gård over tregrensen og i myr og steinurer. Hvor god jorden er på flatmark, er også relevant. Kanskje er det for mye grus og stein, jeg vet ikke. Jeg husker ikke hvor mange prosent av landets areal som var dyrkbart, men det var temmelig få (2-3 % kanskje). Dessuten har Norge lange og mørke vintre, og korte somre - ikke ideelt for dyrking, sammenlignet med sydligere strøk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...