tesaete Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Noen som har konkrete erfaringer på kvaliteten på bedriftsproduktene til DLink i forhold til Cisco. Tenker da på switcher og aksesspunkter. Lenke til kommentar
tesaete Skrevet 7. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2008 Det jeg skal bygge opp er et nettverk som skissert nedenfor. VLAN A skal ha tilgang til servere, mens VLAN B skal være et gjestenett som kun har tilgang ut mot internett. Som sagt i forrige post så etterspør jeg erfaringer på Dlink vs Cisco og tar gjerne imot forslag på hvordan dere kunne tenkt dere å satt opp dette. Pris er viktig faktor men ikke avgjørende. Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Mine erfaringer med D-LINK er 'styr unna'. På switcher vile jeg foretrekke Cisco eller HP. Den største ulempen disse to mellom er ulik terminologi som lett kan forvirre en stakkar som har jobbet mye med det ene merket. Opplevde D-LINK som fattig på det meste (kvalitet, support, community, features). Lenke til kommentar
tesaete Skrevet 7. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2008 Mine erfaringer med D-LINK er 'styr unna'. På switcher vile jeg foretrekke Cisco eller HP. Den største ulempen disse to mellom er ulik terminologi som lett kan forvirre en stakkar som har jobbet mye med det ene merket. Opplevde D-LINK som fattig på det meste (kvalitet, support, community, features). Noen forslag til produkter, i forhold til skisse? Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Det kommer an på datamengden vi snakker om her, men jeg mistenker at du klarer deg med de rimeligste modellene, såfremt de er manageable. Kjøp switcher med minst 2 gigabitporter for uplink. Hvis pengboken hadde tillatt det hadde jeg kjørt på en Cisco 2960 med bre gigabit-porter som 'backbone' og Cisco 2960 med 2 gigabit porter på 'edge'. Grei skalerbarhet og garantert nok funksjonalitet. Har du behov for 8 porter eller mindre er 2940 et ypperlig valg. Denne er også vifteløs. HP kan nok også gjøre dette greit, men jeg husker ikke modell-detaljene godt nok til at jeg vil anbefale noe spesifikt. Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Vil du ha tips på trådløst vil jeg henlede oppmerksomheten til Merus produktserie. MC500 er en kontroller soms tøtter max 5 AP, og vil ikke koste deg skjorta (totalpris omlag 15000-20000,-). MC1000 støtter inntil 30 AP, men her vil kontrolleren alene koste det dobbelte. Lenke til kommentar
Mr_Andersen Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Det jeg skal bygge opp er et nettverk som skissert nedenfor. VLAN A skal ha tilgang til servere, mens VLAN B skal være et gjestenett som kun har tilgang ut mot internett. Som sagt i forrige post så etterspør jeg erfaringer på Dlink vs Cisco og tar gjerne imot forslag på hvordan dere kunne tenkt dere å satt opp dette. Pris er viktig faktor men ikke avgjørende. Anbefaler at du skikker litt på http://www.arubanetworks.com. Produktet her kan levere deg løsningen du er på jakt etter. Du kan velge å benytte kontrollerene som switcher og POE eller benytte switcher med lag2 eller lag3 med POE...enten Cisco, HP, Alcatel..etc... Kannon produkt og kan garanterer deg at du blir kjempe fornøyd!! Lenke til kommentar
eskriste Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 Noen som har konkrete erfaringer på kvaliteten på bedriftsproduktene til DLink i forhold til Cisco. Tenker da på switcher og aksesspunkter. Har nettopp satt opp et lignende nettverk. Kjørte på Cisco Catalyst Express 500 (http://www.cisco.com/en/US/products/ps6545/index.html)switchene og disse fungerer utmerket. Vi har satt opp 3 vlan, hvor vlan A er for ansatte som skal nå server, vlan B er for gjester og vlan C er for administrasjon. Min erfaring er at du bør styre langt unna D-Link, jeg er langt fra fornøyd med D-Links produkter. Du får som oftes det du betaler for. Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Har du pengene, så kjør på med arubanetworks.. Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Har du pengene, så kjør på med arubanetworks.. Jeg sier det samme som i en annen tråd. Kom med en begrunnelse, ikke bare et slik innlegg! HVA er det som er bedre med Aruba? Lenke til kommentar
Darth Kjell Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Hei hei Terje. Min erfaring med Dlink er at det er glimmrende til hjemmebruk (da snakker jeg om trådløst), men med en gang du får en god del brukere, er Cisco mye mer stabilt. Nå må det sies at jeg ikke har noe erfaring med Dlinks high-end produkter. Cisco AP er ikke så mye dyrere enn Dlinks. Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Min erfaring er litt motsatt når det gjelder Dlink da (men litt annen vinkling). Dlinks hjemmeprodukter suger (ustabilt), mens bedriftsproduktene deres er gode (bedre). Jeg ville valgt Cisco, HP osv likevel da. Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 (endret) Har du pengene, så kjør på med arubanetworks.. Jeg sier det samme som i en annen tråd. Kom med en begrunnelse, ikke bare et slik innlegg! HVA er det som er bedre med Aruba? ALT bortsett fra prisen.. Aruba er dyrt (aka IKKE noe for hjemmenettverksbrukeren), kan komme med prisforslag hvis du ønsker (Send pm). Det er relativt lett å sette opp, støtter flere SSID`er med forskjellig routing, sikkerhet, nett osv. på de forskjellige SSID`ene... Lett å rulle ut, støtter eksterne punkter som man kobler til det interne trådete nettverket, aka man kan trekke en kabel til en bygning og sette opp ett trådløspunkt på den kabelen, så henter det punket informasjonen fra routeren uten at du trenger å konfigurere den opp mot alle de eksisterende 4 nettverkene som du allerede har satt opp. Har også funksjon for overlapping, slik at hvis nettene overlapper hverandre, så kan man gå imellom de forskjellige trådløssonene uten å legge merke til det selv. Annet enn det, så er det noe som heter å søke informasjon selv.. Du har fått informasjon om siden til arubanetworks, det går også å ringe til USA/Importør og spørre etter spesifik informasjon. Det bruker å hjelpe da de gjerne er spesialisert i sitt produkt og de muligheter det gir. Endret 12. februar 2008 av Lock-Aze Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå