Gå til innhold

Netthandelen - rutiner for å angre kjøp


Anbefalte innlegg

Jeg har forsøkt å kommunisere med Netthandelen om rutiner for å angre kjøp, men jeg får ikke svar.

Jeg har en faktura med flere varer der en vare ønskes fjernet da den ikke passer inn der vi trodde den skulle brukes.

 

Jeg trodde man innen angrefristen kunne fjerne varen fra faktura, men dette går tydeligvis ikke. Faktura må betales, alle vares sendes og må hentes på postkontoret. Den vare som ønskes returnert må gjennom en prosedyre med utfylling av skjema, varen må pakkes på nytt, leveres på postkontoret, ytterligere frakt etc etc. Er dette virkelig rutinene? Jeg retter spørsmålet til den aktive Einar som synes å følge diskusjonene her!

 

Det hadde vært uhyre enklere å krysse av på faktura de varer man ønsket. og få ny, justert faktura tilsendt for betaling! Jeg forstår at et slikt system kan missbrukes så et annet alternativ ville være å betale det hele, Netthandelen unnlater å sende varen som man ikke ønsker og gir en tilgodelapp. Dette ville gi enklere transport for begge parter! Hvis det virkelig er slik at man må betale for og få tilsendt vare man ikke ønsker og har rett til å angre på i hht loven, blir dette en prosedyre som er kostnadskrevende og tungrodd, og i allefall ikke i tråd med lovverkets intensjoner!! Hvis rutinene er som beskrevet, påfører de kundene doble kostnader for porto og ekspedisjonsgebyrer, og det er det vel ikke gitt rom for i det offentlige regelverk?!

 

Flott hvis jeg tar feil, men jeg har altå ikke fått noe svar fra Netthandelen så jeg vet ikke hvordan reglene er! Derfor dette innlegg: a) for avklaring og hjelp for egen del samt kanskje nyttig informasjon for andre i samme situasjon?!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten å kjenne til måten fakturaer behandles hos netthandelen ville jeg tro at slik håndtering som du ønsker er vanskelig. Grunnen er at fakturaen er generert i systemet til netthandelen og den må krediteres på en eller annen måte. Den kan selvfølgelig kreditere fakturaen din internt, men da ville din nye faktura få ny betalingsutsettelse, og dette ønsker nok ikke netthandelen (og som du sier kan dette utnyttes, dog jeg skjønner ikke hvordan hvis fakturaen sendes sammen med varene? har du fått fakturaen FØR varene?) Er det her snakk om å fjerne varene fra ordrebekreftelsen eller fra fakturaen?

Lenke til kommentar
Forbrukerkjøpsloven gir deg rett til avbestilling av varen i tiden før varen mottas. Avbestilling innebærer at du slipper å betale kjøpesummen, men du må som hovedregel dekke et eventuelt tap som selger lider pga. avbestillingen. Dere kan avtale et standardisert avbestillingsgebyr som ikke må overskride selgerens faktiske tap.

Har du allerede overtatt varen, er utgangspunktet at du ikke kan avbestille. Det betyr altså at du må betale kjøpesummen, selv om du ikke ønsker å beholde varen. Unntak gjelder hvis:

 

* du har rett til å heve kjøpsavtalen

* vilkårene for angrerett etter angrerettloven er oppfylt (dette er bare aktuelt hvis kjøpet har skjedd utenfor butikk eller annet fast utsalgssted)

* du har avtalt særskilt tilbakeleveringsrett med selger (for eksempel deponering, hjemlån, kjøp på prøve)

* du har avtalt bytterett med selger, eller slik rett følger av sedvane for den aktuelle bransjen og varetypen

 

Her står det ganske enkelt at du kan angre før du har motatt varen uten å betale annet en "eventuelle tap som selger lider pga. avbestillingen".

Jeg er rimelig sikker på at du kan kreve dokumentert at selger har fått "tap" på grunn av dette om det beløpet skulle være urimelig.

 

Om du derimot har motatt varen må du nok gå over til:

 

Forbruker kan gå fra avtalen uten å oppgi noen grunn innen 14 dager etter at tjenesteyter har oppfylt sin opplysningsplikt iht. angrerettloven og varen og angrerettskjema er mottatt, eller etter 3 mnd dersom opplysninger om angreretten ikke er gitt. Forbruker må gi melding til tjenesteyter dersom angreretten benyttes. Fristen anses overholdt dersom meldingen er sendt innen fristens utløp. Det stilles ikke formkrav til meldingen, men denne bør av bevismessige årsaker være skriftlig. Dersom vilkårene for angrerett er oppfylt, plikter tjenesteyter å tilbakeføre alle faktiske kostnader som er belastet forbruker. Returkostnader må imidlertid forbruker bære, med mindre tjenesteyteren har misligholdt avtalen eller tjenesteyteren i henhold til avtalen har levert en erstatningsvare, fordi den bestilte vare ikke var tilgjengelig. Send aldri varer i retur i postoppkrav.

 

Er står det at du må selv betale for returkostnadene men har rett til å angre kjøpet og dersom vilkårene for angrerett er oppfylt har du krav på å få tilbake alle kostnader som er pålagt deg utenom frakt da.

 

Du finner en god del informasjon om dette på Netthandelen -> Min side -> Retur / Angre.

Endret av Goggen90
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...