xvis Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Skal hjelpe en med å bygge en pc som først og fremst skal være for bildebehandling (Photoshop CS3) og evt til noe 3d rendering. Gaming er IKKE noe tema for denne PC-en. Er ikke sikker på bilde/fil-størrelser, men det scannes film/dias fra Nikon Coolscan 4000 filmscanner, og RAW-filer fra Nikon D200. Men det er ant snakk om filer på inntil 130MB. Tar gjerne imot tips fra Photoshop-brukere som vil dele erfaringer fra deres PC-er. Ser at det er andre her som har spørsmål ang pcer for bildebehandling, men da er det ofte snakk om 'godkjenning' av handlelister. Jeg ønsker litt mer tips om egnet OS, harddisk-oppsett osv i tillegg til en ren handleliste. Trenger en foreksempel å gå for superraske disker som er dedikert (scratch) Photoshop, eller holder det å partisjonere systemdisken? Hva er det som mest påvirker flyten i Photoshop? RAM er svært rimelig om dagen, og kunne tenkt meg å legge inn godt med RAM, men forstår det slik at Photoshop foreløbig ikke utnytter XP64/Vista 64. Hvordan vil Photoshop evt fungere i Vista64? Et alternativ er å går for en XP-installasjon og evt se Vista64 an. Et argument for å gå for Vista64 er 3d renderingen som kjører 64bit og som utnytter alt tilgjengelig minne. Det eneste som er klart er en bør gå for Intel Q6600 (eller bedre) 4-kjernes CPU, og et hovedkort/skjermkort med passiv kjøling. Fordel om pc ikke bråker for mye! Monitorer, kabinett, peker og dvd-brenner hentes fra eksisterende pc. Regner med at strømforsyningen må økes fra dagens 450W. Disker (for lagring) blir flyttet fra eksisterende pc og nye disker kjøpes ved behov, men ønsker som sagt tips til hvordan en får et optimalt system. Lenke til kommentar
Nordentro Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Photoshop = Mye minne og helst raskt minne. 3D rendring = krever CPU kraft (utregninger). 3D realtime rendring = Cad skjermkort (yter 2-3 ganger bedre en de beste spillskjermkortene) for arbeid i 3D Apz. Mitt forslag er: q6600 minimum 4 GB hurtig minne(800mhz eller raskere - Du må kjøre 64bit OS for å kunne adressere mer minne en 3GB) ASUS eller MSI HK i den øvre prisklassen Nvidia Quadro eller Firegl skjermkort (jeg har et firegl liggende som jeg selger billig som kostet 12 laken ifjor) Lenke til kommentar
xvis Skrevet 8. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2008 Takk for innspill. For å presisere litt ang rendering. Denne pcen blir evt brukt i en renderfarm når den ikke brukes til bildebehandling. OpenGL kort er derfor unødvendig på denne pcen, det er prosessorkraft og minne som blir det viktigste på denne pcen. Modellering skjer mao på en annen arbeidsstasjon. Du foreslår mye minne til Photoshop, men noe av problemet med Photoshop er at det foreløbig er en 32bits aplikasjon. Men jeg kunne tenkt meg å foreslå for eieren å bruke Vista64 uansett, da renderingen blir ivaretatt samtidig som en kan håpe på at en fremtidig Photoshop blir 64bit! Men jeg ønsker litt info om Photoshop fungerer greit på Vista64, eller om en mister for mye 'effekt' i forhold til XP. Lenke til kommentar
Nordentro Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Photoshop er et relativt lettdrevent program som kjører like godt på vista som xp. Du kan speede opp ting med en raptor disk som scratch om du ønsker litt mer guff... 450w PSU holder så lenge man ikke klæsjer på med feite GPU. Du bør helst ha en GB RAM på hver av kjernene (q6600) Lenke til kommentar
Wibla Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Jeg driver endel med post-processing av bilder tatt med D300 (12mpixel), og dette drar horribelt mye ram, har 3GB nå og savner mer... du bør minst ha 4GB ram og Q6600. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå