Major Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 jeg har nå tenkt på hvilken skole jeg skal søke på. jeg har kommet fra til at jeg vil søke på markedsføring, siden det virker gøy. Men er det sånn at man markedsfører produkter og sånn?? noen som kan komme med litt info om det? har vært inne og sett på to skoler. utdanning hos BI utdanning hos OMH så bør jeg ta international markedsføring heller? tusen takk for hjelpen Lenke til kommentar
NoviKaNa Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 (endret) Jeg har gått på BI (Trondheim) og var meget fornøyd med det. Med mindre man har gått på både BI og OMH er det nok vanskelig å si sikkert hva som er best, men BI har langt på ved et bedre rykte. Ta internasjonal markedsføring om du vil et år til utlandet De andre studiene åpner for et semester ved andre skoler, men i internasjoanl markedsføring har BI et strukturert program ved 6 forskjellige skoler. EDIT: Skriveleif Endret 7. januar 2008 av NoviKaNa Lenke til kommentar
Sam23 Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 jeg har nå tenkt på hvilken skole jeg skal søke på. jeg har kommet fra til at jeg vil søke på markedsføring, siden det virker gøy. Men er det sånn at man markedsfører produkter og sånn?? noen som kan komme med litt info om det? har vært inne og sett på to skoler. utdanning hos BI utdanning hos OMH så bør jeg ta international markedsføring heller? tusen takk for hjelpen Du burde heller velge internasjonal markedsføring fremfor vanlig markedsføring. Markedet blir bare mer og mer internasjonalt med tiden, så det er nok lurt. Jeg ville helst frarådet deg å studere markedsføring i det hele tatt, da det åpner for sinnsykt mye døve jobber. Jeg vet om ekstremt mange som har studert markedsføring. De jobber alle sammen innen salg (ofte telefonsalg og slikt) eller kundeservice. Det utdannes alt for mye markedsførere hvert år enn det er relevante arbeidsplasser for, og dermed kan bransjen velge og vrake i hvem de vil ha. Dermed blir konkuransen hard, og alle som søker må bygge seg opp en god CV først med MYE salgs erfaring, før bedrifter kan nyte interesse av deg. Etter endt studietid ville jeg hvertfall synes at det er litt kjedelig å måtte sitte på telefonsalg. Da er man lysten på å kunne jobbe med noe relevant til studiene sine. Sier ikke dette for å "disse" BI eller noe slikt, selv om jeg er litt anti-BI ;p , men det er true facts. Ved å studere de fleste andre ting, kan du faktisk jobbe innen markedsføring. Kan nevne noen områder som kvalifiserer til markedsføringsarbeid: Økonomi & Administrasjon Sivil Økonom Industriell Økonomi (ntnu) Produksjon og Produktutvikling (siv.ing ntnu) Sosiologi Psykologi Sammfunnsøkonomi Markedskommunikasjon (BI) Eiendomsmegling (BI) I mange studier så har man fag innenfor forskningsmetoder og behovsanalyser etc. i samfunnet eller innenfor målgrupper. På denne måten kan man jobbe med markedsføring som en av tingene, uten å måtte ha studert akkurat markedsføring på BI. Så husk, du har fortsatt muligheten, men du kan ha enda flere muligheter i tillegg om du studerer noe annet... Lenke til kommentar
nistemann Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 jeg har nå tenkt på hvilken skole jeg skal søke på. jeg har kommet fra til at jeg vil søke på markedsføring, siden det virker gøy. Men er det sånn at man markedsfører produkter og sånn?? noen som kan komme med litt info om det? har vært inne og sett på to skoler. utdanning hos BI utdanning hos OMH så bør jeg ta international markedsføring heller? tusen takk for hjelpen Hva man begynner å jobbe som etter endt utdanning vil jo varierere veldig, både i forhold til interesser og arbeidsmarkedet generelt. Litt avhengig av hvordan dine ambisjoner er vil jeg anbefale en master grad, men dette er jo noe du må vurdere etter bachelor-graden. Et alternativ er jo å velge sivil-økonom med spesialisering innenfor markedsføring? Dette vil etter det jeg skjønner være det nærmeste man kommer den gamle sivilmarkedsfører graden på BI. Men, i motsetning til posten ovenfor kjenner jeg mange som har fått gode og interessante jobber etter endt utdanning innenfor markedsføring, innenfor varierende bransjer alt fra finans, kommunikasjon, mer tradisjonelle produksjonsbedrifter til konsulenter av diverse former. Med andre ord, det er dine interesser, kontakter og valg underveis i studiet som i stor grad vil avgjøre hva du til slutt vil ende opp som. Lenke til kommentar
NoviKaNa Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 Ref. postene overfor; er vel nettopp derfor man bør studere internasjonal markedsføring. Har man et år i utlandet, viser det at man tenker videre enn andre og innehar en mer global tankegang (trenger selvsagt ikke være sant, men dette signaliserer CVn). Men så gjelder det å gripe mulighetene som byr seg også. Jeg gikk som sagt i Shanghai, og tar nå master i Boston. Tror nok jeg kom inn her mye pga at jeg har studert i Norge og Kina, og føler meg ganske sikker på at min CV hvertfall blir vurdert bedre enn en ren bachelor i markedsføring. Men som Sam23 sier, så er det mange markedsførere der ute, og om man ligger på latsiden frem til man er ferdig, og begynner å lete i jobbannonser etter en lang sommerferie, kan det fort bli en småkjedelig jobb. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå