Gå til innhold

Ønsker å bygge ny pc til gaming. 10-15 tusen. Trenger hjelp.

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge hatt lyst til å kjøpe ny maskin, men jeg har ikke noe peil på pc. Så jeg trenger hjelp av kyndige folk til å komme med noen oppsett som passer.

PC-en skal brukes til gaming og til filmer, tv-serier og musikk.

PC-en skal kobles opp mot surround forsterker'n min via optisk og til tv'n(sony kdf50e2010) via hdmi.

Planen er å bruke mellom 10 og 15 laken.

Er det noen som kan hjelpe meg i riktig retning her.

Endret av Redneck83
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
https://prisguiden.no/calc_waggon.php

nå har jeg prøvd etter beste evne å sette sammen noen deler her, men som sagt har jeg ikke peil på detta.. så er det noen som kan hjelpe meg her litt??

Du må gjøre den åpen for å lese, nå må vi ha ditt brukernavn og passord på hardware for å kunne lese...

De hovedkomponentene jeg ville sett på ville sett slik ut f.eks:

XFX nVidia 8800 GTS 512MB(pass på at du får 512MB versjon, dette er den nye, de andre er eldre)

Intel Q6600 eller E6850, avhengig av hvor ofte du oppgraderer(Q=quad, 4 kjerner, og er kanskje mer fremtidsrettet, mens E6850 er bedre akkurat nå om du ikke overklokker)

4GB ram, Basilisk eller Crucial, du trenger ikke så dyr ram om du ikke skal overklokke

De fleste/alle hovedkort har nå lydkort, men kanskje du vil kjøpe et ekstra lydkort? dette har jeg absolutt ikke peiling på, sikkert andre som kan hjelpe deg på vei

Hovedkort - kjøp noe for rundt 1000 kr, kommer ikke på noe nå, og internett er fryktelig treigt

Kjøp deg en grei vifte og kabinett, skal den stå i stuen bør du tenke litt på støy...

Ellers, lykke til!

Lenke til kommentar

"Normalt"oppsett

Rått oppsett

Kan si et par ting med en gang: du trenger ikke 1000W psu, du trenger heller ikke et dyrt Creative-lydkort for å få bra lyd til anlegg, heller tvert imot.

Du vil kjøre optisk eller coaxialt fra pc til forsterker, da vil du bruke passthrough fra dvd/divx/hdtv, og trenger ikke noe spesielt lydkort.

Creative-lydkort er ikke i stand til å sende flerkanals lyd fra mp3/spill via digitalt, da de mangler DD/DTS-enkoder.

Endret av Wibla
Lenke til kommentar

Det var jo en genial handleliste, med to psuer, oppskrytt harddisk og et hovedkort som såvidt takler quad core (nytter ikke klokke quad core på 650i, går på enkelte 680i hovedkort, skal funke bra på 780i)...

trådstarter: foreslår at du går for mitt eller SNIPPSAT sitt oppsett.

Lenke til kommentar

Dette blir vel 17k med skjerm.

650i klokker ikke bra med quad,bør jo gå for 780i nå.

Som booter på 500fbs med quad.

Klokke 8800gt kan man gjøre selv.

De har jo pris som 8800 gts 512mb,så da får man kjøpe det.

Chiftech psu ville ikke jeg hatt.

Raptor bråker mye og lite hente på nyere hdd

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

snippsat sitt oppsett

wibla sitt oppsett

Frister jo litt detta.. Med tanke på snipp sitt så trenger jeg ikke skjerm, da jeg har en gammel en og jeg kommer til å bruke tv'en min :D

Med disse så vil jeg vel ha en maskin som vil holde en stund og som kan kjøre det som fins av spill?

Men siden jeg skal kjøre optisk fra pc til forsterker så kan jeg bruke lydkorte på HK da?

Disse som jeg har satt opp var jo bare får å prøve meg litt.. Har aldri bygd pc før, har kun "arva" PC-er fra en kamerat..

intel xeon

amd

Endret av Redneck83
Lenke til kommentar
Med disse så vil jeg vel ha en maskin som vil holde en stund og som kan kjøre det som fins av spill

Du får ikke noe bedere på pris ytelse.

Men siden jeg skal kjøre optisk fra pc til forsterker så kan jeg bruke lydkorte på HK da

Hmm ikke sikker,er med lydkort på oppsettet mitt det er mye bedere enn det på hovedkortet.

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Asus P5N-T Deluxe, Asus Striker II Formula, MSI P7N Diamond, hvilke av disse er best, syns ikke det var så stor pris forskjell?

Crucial BallistiX PC2-8500 2 GB KIT (2x1024), Crucial BallistiX Tracer PC2-8500 2 GB KIT (2x1024) hvilke av disse er best, syns ikke det var så stor pris forskjell?

Intel Xeon X3220 og Intel Core 2 Quad Q6600, hvilke av disse er best, syns ikke det var så stor pris forskjell?

Lenke til kommentar

Lydkortet på hovedkortet holder lenge til tv/film-bruk, samt spilling (du får ikke 5.1 digtalt fra creative sitt kort uansett).

Du må heller ikke bruke optisk ut, du kan godt bruke coax også, det gir samme lydkvalitet (digitalt er digitalt).

Ta BallistiX PC8500 du, det funker bra :)

Core2Quad Q6600 er veien å gå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...