Gå til innhold

Hvilket hovedkort anbefaler dere til quad core?

foenix

Anbefalte innlegg

Jeg trenger råd om hovedkort til quad core prossesor. Jeg spiller lite, men surfer mye og fotoredigerer.

Ser at Netonnet har noen rimelige Asus p5k og p5b. Er disse gode nok eller finnes det noen nyere og bedre i samme prisklasse?

Hva er egentlig forskjell mellom PCI, PCI-E x16 og PCI-E x1?

Endret av dagfinn99
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PCI , hvite brukt til lydkort osv , finnes på eldre hoverkort.

agp-or-pci-or-isa.jpg

Pci e16 skjermkort (rød)

20070525152031721.jpg

Pci e1 ( kort pci)

blackmagicdesignintensijt8.jpg

PCI (Peripheral Component Interconnect )

33.33 Mhz busshastighet med synkron overføring (32 biter av gangen i 33 MHz)

PCIe-buss kan bruke klokkefrekvenser opp til 2 GHz og haren overføringshastighet på 4 GB/s hver vei.

Det er forskjellig hastighet.

I dag er det Pci e16 på skjermkort , pci 1 til andre tillegskort og kanskje en pci som bonus for gamle kort

Som her en salig blanding

biostar_TA770A2.jpg

Kjøper du nytt hovedkort nå burde du kjøpe et med ddr2 ram og pci-e port for skjermkort.

Kjøper du lydkort og nettverkskort osv så er de sansynligvis pci 1 , bruker du eldre kort er dem sansynligvis pci

Så de fleste hovedkort har som regel 1-2 pci-e (for sli) og en mix av pci 1 og pci.

Når det kommer til hovedkort så bruker jeg EVGA

nForce 650i Ultra

Som har gått ned fra 1800 kr da EVGA nForce 780i SLI tok over.

Bios må oppdateres på dem om det ikke er gjort og er det gjort selges dem A1 merket.

Edit: Sorry for rotete skriving, kona maser så det blir en halv linje hvert 5 min

Endret av War
Lenke til kommentar

Hovedkort basert på Intels P35 eller X38 chipset vil nok være å foretrekke, selvom også både P965 og 975X, samt flere nVidida chipset også vil fungere.

Av de Intel-baserte kortene er X38 de dyreste. Herunder er Asus P5E i mine øyne et bra valg, skjønt Abit og Gigabytes kort i samme prisklasse helt sikkert fungerer fint de også. Av P35-kortene går Abit IP35 Pro for å være det beste. Man kan få P35-kort til alt mellom 600,- og 1700,- kr, så det ville være en fordel hvis du oppgav budsjett.

Siden du ikke spiller særlig mye vil jeg anta at du ikke har behov for Crossfire (2 stk ATI-skjermkort som jobber sammen), og da er P35 et helt kurrant valgt. Den eneste virkelige fordelen med X38 fremfor P35 er at X38 har to fullverdige PCI-E x16 tilkoblinger, og båndbredden deles dermed ikke mellom sporene dersom man benytter mer enn ett skjermkort som på P35. X38 er nok ørlitt raskere også, men det har liten praktisk betydning. Klokkeegenskapene er temmelig like og avhenger mer av HK-produsenten enn av chipsettet er mitt inntrykk. Du kan som sagt velge et nVidia-basert kort også, men det eneste argumentet for dette må være hvis du skal ha muligheten for SLI (2 stk nVidia-skjermkort som jobber sammen), noe som igjen er mest ment for gamere.

Forskjellen på de portene du nevner over er både hvordan de rent fysisk ser ut (og dermed hva du kan koble til dem) og hvilken hastighet de overfører data med. PCI-E x16 kobler man hovedsaklig skjermkortet til, selvom det finnes andre komponenter, feks datakontrollere, man kan koble til der også. PCI og PCI-E x1 benytter man til flere andre ting, det være seg datakontrollere, lydkort, nettverkskort osv. Har inntrykk av at PCI fortsatt er det mest benyttede, selvom PCI-E x1 blir mer og mer utbredt. Det står under spesifikasjonene til de komponentene du måtte ønske å putte inn i maskina hvilket grensesnitt de bruker. Forskjellen i overføringshastighetene kan andre langt mer om enn meg. Tror det er sånn at PCI-E x16 er raskest og PCI er tregest.

Edit: Se der ja, War hadde peiling :yes:

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...