Gå til innhold

Hvilket MMO RPG spill skal jeg velge?


Anbefalte innlegg

Jeg er enig i at WoW har sine sider når det gjelder grafikken, men resten av spillet er helt elendig. Alt man gjør er å stå i skogen og denge løs på de samme fiendene, prate med folk i byene eller surre rundt på jakt etter materialer for crafting før man klikker "make" og på magisk vis får det man har bestilt. Øh, jeg mener lagd.

 

Vanguard er helt forskjellig fra WoW på godt og vondt.

 

Bra ting:

* Verden er enorm, så man kan spille i månedsvis uten å utforske hele verden. Til gjengjeld tok det under en uke å utforske det aller meste av begge kontinentene i WoW.

* Det er utrolig komplisert, men enkelt å lære. Det er tre forskjellige "klasser" for hver karakter (adventure, crafting og diplomacy), så man kan hele tiden gjøre hva man vil.

* Det er utrolig morsomt å lage ting. I stedet for å bestille ting fra en liste og "betale" med materiale må man faktisk lage ting selv. Hver ting har fire nivåer av kvalitet, og bedre kvalitet betyr bedre pris, bedre stats og så videre. Hver ting koster mer enn bare grunnleggende materiale for å lage (man trenger for eksempel olje for å holde fyr i smia), og man kan få komplikasjoner som krever andre komponenter. I tillegg har man bare et visst antall poeng for å lage ting, så går man tom mister man alt man har brukt så langt. Det gjr crafting til et spill i seg selv. Og WoW? Velg fra lista og velg "Make". Har man komponentene man trenger får man det automatisk. Har man det ikke får man det ikke. Enkelt og greit - og gørrkjedelig.

* Ser utrolig bra ut. Det ser ikke ut som WoW, men er det ikke nettopp derfor mange av dere er skeptiske til Warhammer Online?

* Utrolig kompisert til tider. Svært få WoW fanboys liker det.

 

Dårlige ting:

* Utrolig kompisert til tider. Svært få WoW fanboys liker det.

* Dårlig rykte grunnet elendig launch. Men det holder jo WoW fansen borte, så det er vel en bra ting.

 

Tok meg den frihet å kopiere denne posten :)Og er samtidig mitt siste svar i denne fanboy krigen :) Jeg kan ikke nok om Vanguard enda , men WoW kjenner jeg ut og inn , har 2 lvl 70 karakterer i WoW.

 

Vil takke for den fine mottakelsen jeg har fått i Vanguard fra dere her på forumet :)

Jeg storkoser meg i Vanguard .

Endret av Bulletus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er du ute etter Zealuu? Man kan da ikke gi deg et fullstendig inntrykk av spillet ved hjelp av en forumpost. De som har spilt vanguard prøver bare å forklare at det er et mye mer innviklet spill enn WoW, på godt og vondt.

 

Det er utrolig mye reisetid i spillet, siden det er veldig stor spillverden. Alle klassene har mange flere skills enn i WoW og det blir derfor en annerledes spillopplevelse siden man kan spille hybrid med det aller meste.

 

Selvfølgelig er det ikke noe revolusjonerende i måten du hverken styrer eller sloss på, men du får mye nye muligheter i combat. Grunnlaget er jo fremdeles at man dreper mobs for å få gjort quester, harvester ressurser etc og kan bruke materialer til å crafte. Craftingen er derimot mye vanskeligere enn i WoW, siden du må hele tida tenke på om du skal riske å få høy kvalitet og kanskje miste itemet eller kjøre det safe og få standard kvalitet.

 

Dette vil jeg si er hovedforskjellene mellom Vanguard og WoW, på godt og vondt.

 

At craftingen er mye mer avansert er ikke nødvendigvis en positiv ting for alle, og combat mot vanskelige fiender blir desto vanskeligere siden man har så mange muligheter. Det samme med aggro management etc.

Lenke til kommentar
Hva er du ute etter Zealuu? Man kan da ikke gi deg et fullstendig inntrykk av spillet ved hjelp av en forumpost. De som har spilt vanguard prøver bare å forklare at det er et mye mer innviklet spill enn WoW, på godt og vondt.

 

Og de gjør en fryktelig dårlig jobb.

Inkludert det som står i din post har vi så langt kommet til at Vanguard er et mye mer innviklet spill enn WoW fordi at:

 

a) Verden man spiller i har et større flatemål. Man bruker lengre tid på å oppdage hele den virtuelle verdenenen.

b) Crafting er mer forseggjort.

 

Jeg regner med at Vanguard er betydelig mindre casual enn WoW på en hel del områder, og det er strengt tatt ikke alle smådetaljene jeg er ute etter. Jeg synes derimot det virker påfallende når en først ramser opp grunnelementene i WoW, sier at dette er simplifisert og forenklet; for så å ramse opp nøyaktig de samme elementene som en del av Vanguard, med den forskjellen at her er de plutselig veldig kompliserte og godt utenfor den antatte fatteevnen til den jevne WoW-spiller. Så langt har jeg bare sett gjentakelse av den samme evangeliske messingen, samt ymse festlige bilder og svake analogier, ikke så mye som kan tyde på at Vanguard virkelig er så fantastisk komplisert. Jeg er rimelig sikker på at jeg skulle ha klart å forklare noen på ganske greit og oversiktlig vis hvorfor f.eks. Baldur's Gate er en hel del mer innviklet og komplisert enn Oblivion. Det ville neppe tatt meg mer enn en post, så hvorfor dere fremdeles, to sider senere, bare har klart å peke på to konkrete ting som støtter påstanden deres, er meg en gåte.

 

Ovenfra-og-ned-holdningen til folk som spiller eller har spilt mainstream-MMO-er (ie. WoW) er ikke et sunnhetstegn, som jeg nevnte tidligere. Jeg kommer nok til å prøve Vanguard når de engang får surret seg til å lage en trial, i mellomtiden kan jeg jo høflig anmode de som allerede spiller om å kanskje moderere fordommene og elitismen litt, så kanskje befolkningen i Vanguard vokser litt i takt med det.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

Som "nybegynner" i WoW må jeg si at spillet er kjempelett å komme inn i, så lenge du holder deg unna besserwissere. Alle ser ut til å vite alt om WoW og ingen er villig til å si at deres informasjon kanskje er feilaktig eller totalt feil, alle har rett i WoW og ingen har feil ser det ut til. Du skal gå en vei, ned andre veien, vent litt du går feil vei. Jeg gjorde den klassiske feilen, jeg hørte på flere enn 1 person. Endte med at jeg måtte bruke veltjente penger på å lære om en bråte med talents.

 

En annen ting som irriterer meg med WoW er at simplisiteten er forvanskelig gjort. Du har basis skills som Agility, spirit, intelect, strength. Det man har blitt vant med fra andre RPG spill. I tillegg har du defence, range, spell underkategorier. Et ufattelig simpelt system. Not anymore. Spør en besserwisser og du får 200 formler og tilregninger på ufattelig mange kombinasjoner av utstyr, talenter, våpen og de forskjellige enchantments disse utstyrene har. Ender opp med at du står konstant på auction house og ser om det er mulig å kjøpe noe utstyr som fyller disse kravene, noe som igjen er komplett umulig ettersom alt av utstyr disse folkene anbefaler er utstyr som:

 

1. Krever en level som er i top sjiktet.

2. Ting som du kun får ved å grinde instanser

3. Ting som kanskje 1 person har og den personen vet å ta betalt for det.

 

Ender opp med at du springer halvnaken i spillet og blir fortalt fra alle og envær at utstyret du har er elendig og dårlig. Du får og i mange tilfeller høre for en elendig newbie du er, newbie selvfølgelig skrevet på alle tenkelige måter som eliten kan komme på med.

 

Som bringer meg inn på et annet tema, det sosiale. WoW må være det værste jeg har vært med på innen det sosiale. Styr unna PvP, PvE og alle tenkelige former av de 2 server typene. Skal du spille på en server, spill på RP server, roleplaying server. Spiller du på PvP server blir du garantert gjengvoldtatt 10 ganger før du er ute av startlandsbyen. De neste 68 levlene blir garantert like repetivt som startområdet og når du dinger 70 har du død så mange ganger at du har klippekort hos en spirit healer. På PvE finner du nevnte oppførsel som jeg var inne på over men derimot på RP kan du faktisk få noe som heter "normal samtale" hvor enn skjeldent det er i WoW. Samfunnet er full av fjortisser (en tilstand, ikke alder) som tror de er kongen på haugen bare fordi de har en karakter som er level 70 (og flere av dem) som helle forteller meg at de har mer behov for Real life enn World of Warcraft. Deres oppførsel er totalt irriterende og du finner fort ut hvordan du slår av all formelig form for kommunikasjon. Om du får deg innpass i en Guild, som jeg har vært heldig med til tross for laber level, kan du med letthet unngå alle andre kommunikasjons former i spillet. Prat kun med guild medlemmer, der ser det ut som folk oppfører seg.

 

Så etter alt det her, hvorfor spiller jeg WoW? Vel, når jeg unngår besserwissere, fjortisser, gangrapers og hele sulamitten, ligger der et solid og til tider morsomt spill under det hele. Det kan faktisk være morsomt å bare vandre rundt, titte litt på omgivelsene og faktisk nyte en meget vellaget og perfeksjonert verden full av liv, NPC liv that is. Selv om du i dine vandringer noen ganger kan ende opp med å erte på deg en NPC som gjerne vil ha hodet ditt på veggen, og får det og vel og merke, så er døden helt OK ettersom du ikke mister noe samt fikk med deg et fint område. I tillegg om du plukker opp litt quester og leser litt lore er det ikke utenkelig at du lærer litt om Warcraft universet.

Lenke til kommentar
Som "nybegynner" i WoW må jeg si at spillet er kjempelett å komme inn i, så lenge du holder deg unna besserwissere. Alle ser ut til å vite alt om WoW og ingen er villig til å si at deres informasjon kanskje er feilaktig eller totalt feil, alle har rett i WoW og ingen har feil ser det ut til. Du skal gå en vei, ned andre veien, vent litt du går feil vei. Jeg gjorde den klassiske feilen, jeg hørte på flere enn 1 person. Endte med at jeg måtte bruke veltjente penger på å lære om en bråte med talents.

 

En annen ting som irriterer meg med WoW er at simplisiteten er forvanskelig gjort. Du har basis skills som Agility, spirit, intelect, strength. Det man har blitt vant med fra andre RPG spill. I tillegg har du defence, range, spell underkategorier. Et ufattelig simpelt system. Not anymore. Spør en besserwisser og du får 200 formler og tilregninger på ufattelig mange kombinasjoner av utstyr, talenter, våpen og de forskjellige enchantments disse utstyrene har. Ender opp med at du står konstant på auction house og ser om det er mulig å kjøpe noe utstyr som fyller disse kravene, noe som igjen er komplett umulig ettersom alt av utstyr disse folkene anbefaler er utstyr som:

 

1. Krever en level som er i top sjiktet.

2. Ting som du kun får ved å grinde instanser

3. Ting som kanskje 1 person har og den personen vet å ta betalt for det.

 

Ender opp med at du springer halvnaken i spillet og blir fortalt fra alle og envær at utstyret du har er elendig og dårlig. Du får og i mange tilfeller høre for en elendig newbie du er, newbie selvfølgelig skrevet på alle tenkelige måter som eliten kan komme på med.

 

Som bringer meg inn på et annet tema, det sosiale. WoW må være det værste jeg har vært med på innen det sosiale. Styr unna PvP, PvE og alle tenkelige former av de 2 server typene. Skal du spille på en server, spill på RP server, roleplaying server. Spiller du på PvP server blir du garantert gjengvoldtatt 10 ganger før du er ute av startlandsbyen. De neste 68 levlene blir garantert like repetivt som startområdet og når du dinger 70 har du død så mange ganger at du har klippekort hos en spirit healer. På PvE finner du nevnte oppførsel som jeg var inne på over men derimot på RP kan du faktisk få noe som heter "normal samtale" hvor enn skjeldent det er i WoW. Samfunnet er full av fjortisser (en tilstand, ikke alder) som tror de er kongen på haugen bare fordi de har en karakter som er level 70 (og flere av dem) som helle forteller meg at de har mer behov for Real life enn World of Warcraft. Deres oppførsel er totalt irriterende og du finner fort ut hvordan du slår av all formelig form for kommunikasjon. Om du får deg innpass i en Guild, som jeg har vært heldig med til tross for laber level, kan du med letthet unngå alle andre kommunikasjons former i spillet. Prat kun med guild medlemmer, der ser det ut som folk oppfører seg.

 

Så etter alt det her, hvorfor spiller jeg WoW? Vel, når jeg unngår besserwissere, fjortisser, gangrapers og hele sulamitten, ligger der et solid og til tider morsomt spill under det hele. Det kan faktisk være morsomt å bare vandre rundt, titte litt på omgivelsene og faktisk nyte en meget vellaget og perfeksjonert verden full av liv, NPC liv that is. Selv om du i dine vandringer noen ganger kan ende opp med å erte på deg en NPC som gjerne vil ha hodet ditt på veggen, og får det og vel og merke, så er døden helt OK ettersom du ikke mister noe samt fikk med deg et fint område. I tillegg om du plukker opp litt quester og leser litt lore er det ikke utenkelig at du lærer litt om Warcraft universet.

 

Jeg har tidligere kosa meg STORT med WoW jeg ,men jeg har også hatt alle de problemer du ramser opp ; barnslige spillere , voldtatt og corpsecampet 100000 ganger av drittunger osv . Fått slengt etter meg " noob , your gear suck" osv .

Har selv 2 lvl 70 karakterer i WoW , men nok er nok ; nå er det Vanguard som gjelder , mer voksent klientel - ser ut som ungene skygger unna Vanguard :)

Endret av Bulletus
Lenke til kommentar

9 innlegg er fjernet fra diskusjonen.

 

Det er et par ting man ikke gjør på et forum, dere som diskuterer her inne og har fått innlegg slettet burde kjenne til utrykket "nettikette", siden dere selv mener dere har noen år på baken.

 

Å rakke ned på en persons meninger pga alderen hans er 1: Teit. 2: Brudd på våre retningslinjer. Alle har lov til å ha en mening, angrip meningen, ikke bruk hersketeknikker for å angripe person.

 

(Det kan nemlig føre til advarsler/utestengelser)

 

Dette innlegget skal ikke kommenteres, men send meg gjerne en pm dersom noen har synspunkter :)

Lenke til kommentar
Laster ned Vanguard selv. It better be good! :). Hvilken server finner jeg nordmenn på igjen?

 

Vi er på Halgar-serveren vennen :)

:)

 

Jeg kommer ... men den har patchet i hele natt. Nå sier patchern at det bare er 200 timer igjen. Sony mappen er på 13GB nå ... var det noen som sa 18GB?

Den tidsberegningen til launcheren er ikke alltid 100 %. Jeg bruker av og til å lukke den for å starte på nyttt. Men, det stemmer at det er ca 18 gb.

Lenke til kommentar
Hei, jeg har nå lyst til å kjøpe meg ett RPG spill, det må være online med endel andre. Jeg vurderer å prøve WOW, men det er jo ganske gammelt nå da. Noen som har noen forslag på spill? Vil ha en ny opplevelse med å lage en karakter å bygge den opp. Lei FPS og andre spill.

 

Håper noen har noen bra tips.

Takker :D

 

Guildwars Nightfall, det kom ut i fjor sommer. det er en ganske bra handing. man kan komme til level 20 men du har langt i fra gjennomført det da. og det er gratis (i månen) og koster ca. 500kr og ikke mere.

Lenke til kommentar
Begynner folk på nytt på MMORPGS før Age of Conan (eller Warhamer Online) kommer ut?

 

Jaja, hver sin smak.

 

Jeg spiller alltid 2-3 onlinespill "samtidig" , akkurat nå abonnerer jeg på Vanguard , Tabula Rasa , WoW og så spiller jeg litt Guildwars innimellom . Kanskje litt i overkant for den jevne men det går faktisk ann å ha mer enn et spill gående :)

Dessuten kan det være lurt å unngå et spill med en gang det er ute , heller la det modne litt . Første månedene betaler man jo for å være betatester uansett , dette gjelder nesten alle onlinespill som har blitt utgitt siden tidenes morgen .

Lenke til kommentar
Vanguard er faktisk det største mølet jeg har vært borti på en del år. Jeg liker Everquest 2 veldig godt, og trodde Vanguard skulle være noe i samme stilen.

 

Men for å være barnslig og si det rett ut "DET SUGER BALLE".

Når prøvde du det? I starten eller etter det ble kjøpt opp?

Det er ikke lenge siden jeg prøvde det. Det var i 2008.

Lenke til kommentar

Vanguard er svært forskjellig fra everquest2 i praktisk spillestil så skjønner at du har blitt skuffet vist du forventet et nytt eq2. Men som sagt, opplever flere og flere som sier rett ut i general chat at de har byttet over fra eq2 ene og rene av den grunn at de trodde eq2 skulle være...nettopp det,.. everquest2, men fant ut at det faktisk er Vanguard som er! ;) smaken er uansett som baken :)

Lenke til kommentar
Vanguard er svært forskjellig fra everquest2 i praktisk spillestil så skjønner at du har blitt skuffet vist du forventet et nytt eq2. Men som sagt, opplever flere og flere som sier rett ut i general chat at de har byttet over fra eq2 ene og rene av den grunn at de trodde eq2 skulle være...nettopp det,.. everquest2, men fant ut at det faktisk er Vanguard som er! ;) smaken er uansett som baken :)

 

Jeg angrer ikke et sekund på at jeg bytta til Vanguard , er blitt lvl 6 nå og kommet i gang med craftinga og harvesting :)

Spilleverden i Vanguard er diger ;) det liker jeg - i motsetning til eq2 som var litt for sonepreget.

Jeg er en dverg med en sinnsyk hanekam , jeg heter Brutar Brutus ingame :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...