Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Deling av nett med Switch, funket til å begynne med?

Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt en D-Link DGS-1005D for å dele bredbåndet mitt mellom to PC-er. Installerte alt og koblet til, funket som bare det. Men plutselig kuttet det på ene PC-en ca en time etterpå, og får bare nett på en pc om gangen nå. Har bredbånd fra Get. Noen som har tips til hva som kan være galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du si hvordan det bare funker på en PC om gangen? Er det slik at når du kobler fra den ene funker den andre?

Hvilken utdeling av IP-adresser har du? (Statisk/Dynamisk) Kan dette overlappe på PCene?

Kan du kjøre IP-config på dem mens begge er koblet til nettet og legge ved resultatet?

Lenke til kommentar

Hvis jeg har begge pc'ene koblet til switchen, er det bare den ene som funker. Hvis jeg kobler fra den som funker, fungerer den andre.

Skal være ærlig her, er helt ubrukelig på ting som har med nett å gjøre :wallbash:

Kjempefint hvis du kan gi en kort beskrivelse av hvordan jeg finner det ut.

Lenke til kommentar

Hvilken linje har du fra GET? Noen av linjene dems gir deg bare EN ipadresse, og gir den til en av maskinene i nettet. Det kan være forklaringen på at den ene fungerer når den andre er slått av osv.

Skriv følgende kommando på de 2 maskinene etter at du har trykket: START -> kjør/run -> cmd

ipconfig /all

Da får du opp en haug med info. Sjekk hva ipadressen på de to maskinene er.

Dersom begge begynner på 10.x.x.x eller 192.x.x.x så er jeg ikke sikker på hva som er galt.

Om du har en maskin som begynner på 80.x.x eller noe liknende, så er det det første jeg skrev som gjelder. Du får bare en ipadresse fra GET. Det du må gjøre da er å legge inn denne ipadressen på ruteren din og sette den til å dele ut ipadresser videre. Vet ikke hvorfor man må gjøre sånn på GET, men problemet har vært oppe flere ganger (meg selv inkludert) så jeg har en tråd (med løsning) om det fra før.

Lenke til kommentar

Mener at man kun har 1 dynamisk IP-adresse på de 3 billigste abonnementene hos GET. Problemet ditt blir da at det kun er en datamaskin som kan ha den den IP-adressen om gangen (som Nero nevner)

Ville heller derfor kjøpt en ruter så kan begge være på nett samtidig og problemet løst. DGS-1005D er bare en 5-ports switch.

Lenke til kommentar

At det bare var en switch fikk ikke jeg med meg :blush:

Uansett, selv med ruter KAN det hende at det ikke virker "out-of-the-box", derfor la jeg ved link til den tråden.

Kort fortalt så må du (måtte jeg hvertfall for å få det til) klone macadressen fra en maskin over på ruteren, slik at ruteren får den ipadressen du får tildelt fra GET. Da kan rutere dele ut lokale ipadresser og alle kommer seg på nett :)

Lenke til kommentar

Da har jeg kjøpt router, og fått koblet til begge Pc'ene. Hadde kun en IP fra Get ja, var sikker på at abonnementet mitt hadde flere. Så fikk lagt den inn i routeren og alt funker fint nå :) Takker for råd, burde nok ha spurt her om hva jeg trengte på forhånd istedet for å kaste bort penger på en switch :glare:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...