Gå til innhold

Eksternt lydkort til laptop

Anbefalte innlegg

Hei!

Trenger eksternt lydkort via usb til laptop. Lydkortet må støtte Vista Business og den må enten føre lyd videre enten via optisk, digital RCAx2 eller spdif gjennom minijack(da tenker jeg ikke via minijack-utgangen på maskinen fordi det er ikke sikkert denne støtter spdif). Det er ikke så nøye med dekodingen av lyden, fordi kablene skal inn på en forsterker som støtter alt...

Jeg tenkte på et av disse fire skjermkortene:

Creative SB Connect

Creative SB Surround

Asus Xonar U1

Terra Tec Sound System Aureon

Omtalen på denne sier at kortet ikke støtter surround på optisk utgang. Høres merkelig ut. Stemmer dette? Eller er ikke det så nøye da anlegget mitt støtter surround? :dontgetit:

Uansett, hvilket av disse ville dere gått for?

Endret av pat2004
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Asus Xonar U1 - uten tvil.

Ellers så støtter ikke ikke Creative SB Connect Surround i det hele mener jeg å huske. Det er ellers korrekt at Aureon ikke støtter digital surround.

Eneste fordelen med Creative SB Surround i forhold til Asus Xonar U1, er at Creative har et langt bedre utvalg av innganger/utganger. Dette betyr ikke noe om man bare skal bruke det for å koble seg opp med SPDIF mot forsterker, men er klart mer fleksibelt i forhold til å koble seg opp på andre måter.

Lenke til kommentar

Ellers så støtter ikke ikke Creative SB Connect Surround i det hele mener jeg å huske. Det er ellers korrekt at Aureon ikke støtter digital surround.

Eneste fordelen med Creative SB Surround i forhold til Asus Xonar U1, er at Creative har et langt bedre utvalg av innganger/utganger. Dette betyr ikke noe om man bare skal bruke det for å koble seg opp med SPDIF mot forsterker, men er klart mer fleksibelt i forhold til å koble seg opp på andre måter.

Jeg tror du blander litt her ;) . Creative som du nevner her heter jo Surround, men så støtter den ikke det?

Dessuten var det Terra Tec som hadde fått på seg at den ikke støttet surround optisk. Men mener du at Aureon ikke støtter det heller? Ble litt forvirret nå, hehe...

Altså, det viktigste er at lyden kommer inn digitalt til forsterker fra usb gjennom lydkortet, slik at den kan bli dekodet til DD eller DTS eller hva det måtte være i forsterkeren...

Så da er spørsmålet hvem av disse 4 kortene som gjør det gjennom hvilke typer tilkoblinger...

Edit: Beklager, jeg misforstod deg. Aureon var Terra Tec. Jeg blandet det med et annet kort. Sorry :blush:

Var faktisk veldig kjapp med å svare deg. Før jeg egentlig så svarene dine, hehe...Må nok sjekke ut Asus, ja...hvis den kan sende digitalt signal via spdif og ut på to rca-kontakter inn på forsterkeren, så er jeg i mål. :thumbup:

Endret av pat2004
Lenke til kommentar

Men du mener uansett at Asus Xonar er bedre enn Creative SB Surround, uavhengig av tilkoblingsmulighetene?

Lenke til kommentar

@pat2004.

Ut fra det jeg ser av specs og har sett av vurderinger er Asus Xonar U1 best. Men den har bare to tilkoblinger. En 3,5 mm jack for Mic og en kombinert 3,5 mm jack utgang og optisk 3,5 mm jack. Denne kabelen følger med og har optisk SPDIF (Toslink) i ene enden og "jack" med "glasstupp" i andre enden (om jeg ikke tar feil)

Så anlegget må ha optisk SPDIF inn.

Creative har vel bare normal optisk SPDIF (Toslink).

Ellers har jeg aldri sett at digital Coax (RCA/Phono) bruker to kabler, det vanlige er vel også her bare en kabel.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
@pat2004.

Ut fra det jeg ser av specs og har sett av vurderinger er Asus Xonar U1 best. Men den har bare to tilkoblinger. En 3,5 mm jack for Mic og en kombinert 3,5 mm jack utgang og optisk 3,5 mm jack. Denne kabelen følger med og har optisk SPDIF (Toslink) i ene enden og "jack" med "glasstupp" i andre enden (om jeg ikke tar feil)

Så anlegget må ha optisk SPDIF inn.

Creative har vel bare normal optisk SPDIF (Toslink).

Ellers har jeg aldri sett at digital Coax (RCA/Phono) bruker to kabler, det vanlige er vel også her bare en kabel.

Yup, jeg mente egentlig to phonoplugger(rca/phono) med digitale signaler men det eksisterer vel ikke. Bruker coax fra dvd-spiller, og er klar over at den bare bruker en kabel ;)

Jeg har bestilt Creative-lydkortet nå fordi det egentlig passet meg bedre, med tanke på evt andre muligheter med kortet. Men takker for all hjelp!

Vet du forresten om slike kabler som følger med som standard er gode nok eller bør jeg ha det beste fra Monster? :p

Lenke til kommentar
Vet du forresten om slike kabler som følger med som standard er gode nok eller bør jeg ha det beste fra Monster? :p

Å bruke 1000 kr på Toslink kabler (optisk digital) er bare tull, de som følger med gir sannsynligvis akkurat like bra lyd. Husk at du heller ikke har optimal kilde/lydkort, så denne betyr langt mer en kabelkvalitet.

Ellers har det vært mange diskusjoner opp gjennom årene når det gjelder dette. Min konklusjon på diskusjonene er at på Toslink klarer ingen å høre forskjell på en 200 kr kabel og en 1000 kr kabel uansett pris på anlegget. På digital Coax kan det være reell forskjell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...