Gå til innhold

Photoshop CS vs Photshop Elements 5.0/6.0

Anbefalte innlegg

Heisann!

Er i ferd med å skulle begynne å gjøre litt mer med bildene mine enn å bare kopiere dem fra minnekortet til harddisken og har i den forbindelse et par spørsmål:

1. Hva er forskjellen på Photoshop CS3 og Photoshop Elements for en amatør? Er det mange funksjoner i CS3 som jeg kommer til å savne og etterlyse i Elements?

2. Er det store forskjeller på Elements 5.0 og 6.0? Har funnet en interessant bok for Elements 5.0, men lurer på om jeg vil ha store problemer med å implementere instruksjonene i 6.0. Er det noen viktige forskjeller i disse to programmene?

1000 takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann!

Er i ferd med å skulle begynne å gjøre litt mer med bildene mine enn å bare kopiere dem fra minnekortet til harddisken og har i den forbindelse et par spørsmål:

1. Hva er forskjellen på Photoshop CS3 og Photoshop Elements for en amatør? Er det mange funksjoner i CS3 som jeg kommer til å savne og etterlyse i Elements?

2. Er det store forskjeller på Elements 5.0 og 6.0? Har funnet en interessant bok for Elements 5.0, men lurer på om jeg vil ha store problemer med å implementere instruksjonene i 6.0. Er det noen viktige forskjeller i disse to programmene?

1000 takk for hjelpen!

1. Det viktigste de har fjernet er avansert fargekontroll (som skal mye til du savner) og kurveverktøy for justering (som er forenklet i elements). Etter at jeg gikk over til Elements (fra fullversjon) har jeg begynt å bruke det mye mer, siden det er så mye lettere å bruke. Organizeren er vel den viktigste grunnen, siden den er ekstremt rask og effektiv til å håndtere store billedmengder, og hierarkiske nøkkelord. Men hvis du kombinerer med en god bok, kan du gjøre stort sett det samme, anbefaler sterkt Scott Kelby som har en virkelig godbit! Hvis du skyter i Raw kan du evt kombinere med LightRoom.

Husk at det er høy læreterskel på CS3, og du skal ha god tid for å sette deg inn i alt og få fullt utbytte. Det er jo mye bra guider på nettet også da.

Hvis du ikke har tenkt å sette av all verdens med tid å ressurser er Elements et godt valg, du får flotte resultater der også, og det du lærer kan du jo bruke i CS senere, det er samme hurtigtaster etc.

Tenk deg før du bruker så mye penger på et program...

2. Det er ganske store endringer i grensesnittet, særlig organizeren, men funksjonene er stort sett de samme. Editoren er vel ganske så lik. Så du kan sikkert bruke 5.0 bøker.

Lenke til kommentar
2. Det er ganske store endringer i grensesnittet, særlig organizeren, men funksjonene er stort sett de samme. Editoren er vel ganske så lik. Så du kan sikkert bruke 5.0 bøker.

Og den største forskjellen i organisatoren, er at det som før heter collections er døpt om til albums. Dette er en endring som jeg liker veldig godt; da album og album grupper passer den måten jeg organiserer bildene mine på. Du har fortsatt muligheter for keywords og ratings, så du går ikke glipp av noe.

Jeg tror også at du kan bruke 5.0 bøker uten store problemer.

Tom

Lenke til kommentar

Har et annet lite spørsmål til Elements og organizeren:

Blir tagger som man legger inn lagret i en database, eller lagres de i selve bilde-filen (som jeg tror de gjør i Vista), slik at de følger med bildene i tilfelle jeg ved en anledning skulle formatere C:? Må jeg da exportere en database med alle tags, eller går det automatisk?

1000 takk for bra tips og gode forklaringer til både kjelldell og tomsi42

PS: Det er forresten Scott Kelby boken jeg har tenkt til å kjøpe! Har allerde kjøpt hans bok med tips til hvordan man skal bli en bedre fotograf og liker veldig godt måten han skriver på

Endret av pstub
Lenke til kommentar

Scott Kelby er konge. Småmorsom, og god til å forklare.

Jeg er usikker på hva Photoshop Elements egentlig gjør; men da jeg importerte bilder jeg hadde tagget i PSE 4, så fikk jeg spørsmål om tags skulle importeres. Men de har en egen database; som du også bør ta backup av; slik at du får med albumene osv som du har opprettet.

Tom

Lenke til kommentar
Har et annet lite spørsmål til Elements og organizeren:

Blir tagger som man legger inn lagret i en database, eller lagres de i selve bilde-filen (som jeg tror de gjør i Vista), slik at de følger med bildene i tilfelle jeg ved en anledning skulle formatere C:? Må jeg da exportere en database med alle tags, eller går det automatisk?

1000 takk for bra tips og gode forklaringer til både kjelldell og tomsi42

PS: Det er forresten Scott Kelby boken jeg har tenkt til å kjøpe! Har allerde kjøpt hans bok med tips til hvordan man skal bli en bedre fotograf og liker veldig godt måten han skriver på

De tar Ole Brum-metoden: begge steder! Tag'ene lagres normalt i egen database, men i de siste versjonene kan de også lagres i filene. Og de er kompatible med bl.a. Vista.

Det er forresten meget bra import av tag'er, jeg har skrevet detaljert om dette i en tidligere post.

Hvis du importerer en tag som finnes fra før brukes denne, eller du kan få den opprettet eller bruke en annen eksisterende (hvis du har en som er stavet litt annerledes f.eks).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...