Gustav mahler Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 (endret) Jeg trenger et HD kamera som kan filme i 60 FPS og oppover, enten leie eller kjøpe. Trenger kameraet for slow motion filming. Har forstått at jeg må ut med ca 50 000 gullpenger, har blitt foreslått et Panasonic HVX200 kamera. Er det noen med erfaring fra slow motion filming som kan foreslå et kameraer med mulighet for å filme med høy FPS med en kristen pris? Endret 7. januar 2008 av Gustav mahler Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 (endret) Jeg trenger et HD kamera som kan filme i 60 FPS og oppover, enten leie eller kjøpe. Trenger kameraet for slow motion filming. Har forstått at jeg må ut med ca 50 000 gullpenger, har blitt foreslått et Panasonic HVX200 kamera. Er det noen med erfaring fra slow motion filming som kan foreslå et kameraer med mulighet for å filme med høy FPS med en kristen pris? Jeg vet ikke, men for å gjette: Tror det skal veldig godt gjøres å komme innenfor et normalt prisleie her. For det første er ikke 60 FPS særlig mye, hvis det du skal prøve på er disse veldig flytende slomo-effektene. For det andre, kombinasjonen av høy oppløsning og veldig høy FPS skaper en kolossal dataflyt å behandle og lagre. Dette ligger ikke innenfor vanlig forbrukersjikt. For det tredje, høy FPS krever kort lukkertid, er lik høyere kvalitetskrav til sensoren for at det skal være noen vits med HD (eller i det minste særdeles gode lysforhold). Det nærmeste kameraet jeg har vært borti som oppfyller dette er RED one. Det koster IKKE bare 50 000,-, faktisk syntes jeg 50 000 hørtes direkte billig ut for noe sånt... Men som sagt, jeg vet ikke, utviklingen går jo fort. Tror det er Panasonic som nettopp har sluppet et stillbildekamera som kan skyte 8MP-bilder i 60FPS-bursts, og 300 FPS i VGA-oppløsning. Endret 7. januar 2008 av Onkel Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Jeg trenger et HD kamera som kan filme i 60 FPS og oppover, enten leie eller kjøpe. Trenger kameraet for slow motion filming. Har forstått at jeg må ut med ca 50 000 gullpenger, har blitt foreslått et Panasonic HVX200 kamera. Er det noen med erfaring fra slow motion filming som kan foreslå et kameraer med mulighet for å filme med høy FPS med en kristen pris?Ja, Onkel gav deg link til en modell som er underveis. Hvis det haster, er det nok ikke noe å satse på, men kan det vente, ville jeg nok valgt den. Evt. bør du satse på leie i førsteomgang... Lenke til kommentar
Gustav mahler Skrevet 7. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2008 Snakker om sola... Noen ide om hvor lenge man kan filme i full HD med dette kameraet med det gjeveste minne kortet, og på hvor mange GB kommer slike minne kort på? Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 (endret) Igjen, vet ikke, men kan prøve på litt matte: jeg tror høyhastighets HD-opptak vil spise minne omtrent 11 ganger så fort ([1920 * 1080] / [720 * 512] * 2 ganger så fort = 11.25) som et opptak i "DVD-kvalitet". På mitt Fuji F11 som har et 1GB kort kan jeg ta opp et kvarter. Så, med forbehold om ulikheter i kompresjon, litt under ett og et halvt minutt per GB... Det krever altså minnekort som takler ca 11 MB/s. Forutsatt at kameraet takler all den plassen, fins det kort på opptil 32 GB, som ville gitt 50 minutters opptak - men det skriver ikke fort nok. Endret 7. januar 2008 av Onkel Lenke til kommentar
ChillyWilly Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 (endret) Så vidt jeg vet så filmer Sony HDR-HC7E miniDV, HDV1080i med slow motion opptak. Mer nøyaktig i 240fps. Søk på youtube så finner du filmklipp som viser eksempel på slow motion filmen med HC7. Eks: http://www.youtube.com/watch?v=67ckP7Be-F0 Endret 7. januar 2008 av ChillyWilly Lenke til kommentar
ChillyWilly Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Men det er mulig det kun filmer i SD når denne funksjonen er aktivert.. Lenke til kommentar
Gustav mahler Skrevet 7. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2008 Så vidt jeg vet så filmer Sony HDR-HC7E miniDV, HDV1080i med slow motion opptak. Mer nøyaktig i 240fps. Søk på youtube så finner du filmklipp som viser eksempel på slow motion filmen med HC7. Eks: http://www.youtube.com/watch?v=67ckP7Be-F0 Kan ikke finne noen om at kameraet kan ta opp i 240 Fps! "Smooth Slow Rec mode for advanced slow motion footage" betyr sikkert ikke annet en at kameraet har en form for frame blending integrert, eller? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Kan ikke finne noen om at kameraet kan ta opp i 240 Fps!"Smooth Slow Rec mode for advanced slow motion footage" betyr sikkert ikke annet en at kameraet har en form for frame blending integrert, eller? Det tar vel ikke opp i 240bps, men i slutten av Akam sin test står det at den støtter 100bps (4x ordinær hastighet).http://www.akam.no/test/videokamera/sony_hdr-hc7/40337/2 Lenke til kommentar
ChillyWilly Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 ta et google søk på hc7 og slow motion. 240fps dukker opp over alt.. Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 (endret) Dessverre er det også flere som sier at det bare gjelder i korte bursts: By increasing the record rate from 60 fields per second (fps) to 240 fps for 3 seconds allowing you to capture 3 seconds of fast motion and play the video back in 12 seconds. Sony has slow motion function which allows you take 3 second movie and play in 12 seconds. Gorramit. Endret 7. januar 2008 av Onkel Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 (endret) ta et google søk på hc7 og slow motion. 240fps dukker opp over alt.. OK, Onkel sitt sitat oppklarte en del... Det er ikke snakk om 240 bilder per sekund, men 240 felter - altså halve bildet. Det vil si at hele bildet oppdateres 120 ganger i sekundet. Det gjelder nesten garantert NTSC-kameraer, i Europa med PAL-kameraer vil du 100 bilder i sekundet, eller 200 felter. Samtidig kan det jo hende at det er tilstrekkelig for trådstarter, i hvert fall til Casio får sitt kamera på markedet ;o) Endret 8. januar 2008 av k-ryeng Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå