Gå til innhold

kr 0,- i månedspris, men kr 99,- i minstefakturering per måned


Anbefalte innlegg

For lenge siden så jeg en rar reklameplakat utenfor her jeg bor. Det var en reklame for Telenors FriHet-abonnement. Øverst stod det at det kostet kr 0,- i månedspris, dernest priser for de vanlige teletjenestene, men så kom det jeg stusset på, og som jeg fortsatt stusser på når jeg senest i dag så en lignende reklame på TV for Tele2 Champion.

 

Nederst står det at minstefakturering per måned er kr 99,-. Både på Telenors FriHet og Tele2's Champion averterer de stolte for at det ikke finnes en månedspris, men likevel må man minst betale kr 99,- i måneden.

 

Det at man minimum må betale 99 kroner i måneden gjør vel at det blir riktigere å si at abonnementet koster 99 kroner i måneden, men at man kan ringe/tekste for hele beløpet. Er det bare hos meg det skurrer ekstremt mye når månedsprisen blir sagt å være 0 kroner, men det på samme tiden er en minstefakturering på 99 kroner per måned? Ikke at jeg har peiling på jussen, men kan ikke kanskje dette kvalifisere for villedende markedsføring?

 

For iom. at minstefakturering er på 99 kroner, så kan umulig månedsprisen bli 0! Opplysningene i reklamen om abonnementene strider mot hverandre. Det finnes en logisk brist.

 

Etter hva jeg ser er dette bare ordtriksing fra teleselskapenes side, som er myntet på mindre observante telekunder.

 

 

OT: Selv har jeg OneCall-abonnement, og ler høyt når jeg ser disse reklamene. Har ikke fått telefonregning på 2 måneder :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig i at bruken av minstefakturering kan virke misvisende i noen reklamesammenhenger, men det er jo forsåvidt korrekt at abonnementene ikke har månedspris. Mange av operatørene har slike abonnement med kun minstefakturering, som f.eks. Chess, Telenor, Netcom med flere.

 

Kan ikke se at det noe brudd på markedsføringsloven så lenge det oppgis om minstefaktureringen.

 

Off topic: Jeg har Telenor med bl.a. fastpris på data og ler når jeg ser slike abonnement som One Call o.l. uten pristak eller mulighet for familieløsning. :D

Endret av escobar
Lenke til kommentar
Etter hva jeg ser er dette bare ordtriksing fra teleselskapenes side

Det er akkurat det det er, men det virker tydeligvis, og det er ikke ulovlig.

 

En annen ting som derimot er enda mer imponerende er når både Telenor og Tele2 lanserer "billigere" abonnement, men øker oppstartsprisen til 89 (!) øre. Ta f.eks. "nye" Tele2 Champion - ringepris på 39 øre, flott det, men med en oppstart på nesten én krone blir jo ikke abonnementet billig! Telenor gjorde det samme med Friends(?) eller FriVenner eller hva de velger å kalle det ... Jeg synes den måten å "gå i null" på er like gal som "ingen månedspris (bortsett fra .........................)"

 

OT: Selv har jeg OneCall-abonnement, og ler høyt når jeg ser disse reklamene. Har ikke fått telefonregning på 2 måneder

Bare så synd at vi andre må betale for at du skal ha gratis telefon. Det finnes ikke butikk i å gi vekk mobilabonnement og tellerskritt uten at du skal betale ett øre, så noen må jo ta regningen.

Endret av zegenie
Lenke til kommentar
Enig i at bruken av minstefakturering kan virke misvisende i noen reklamesammenhenger, men det er jo forsåvidt korrekt at abonnementene ikke har månedspris. Mange av operatørene har slike abonnement med kun minstefakturering, som f.eks. Chess, Telenor, Netcom med flere.

 

Kan ikke se at det noe brudd på markedsføringsloven så lenge det oppgis om minstefaktureringen.

 

Problemet er at det man betaler ila. en måned blir til syvende og sist månedsprisen for abonnementet. Og iom. at denne prisen aldri kan komme på under 99 kroner så blir det riv ruskende galt å nevne at månedspris er 0 kroner. Det blir det samme som å si at månedsprisen for å drikke brus er 0 kroner, men hvis du ikke drikker for mer enn kroner 99,-, må du likevel betale minst 99 kroner i måneden. En månedspris på 0 kroner vil i denne sammenheng aldri komme til uttrykk, og vil dermed bare være et støyende begrep som forvirrer. Jeg ser ikke hvordan denne informasjonen fungerer som noe annet enn villedende.

Lenke til kommentar
OT: Selv har jeg OneCall-abonnement, og ler høyt når jeg ser disse reklamene. Har ikke fått telefonregning på 2 måneder

Bare så synd at vi andre må betale for at du skal ha gratis telefon. Det finnes ikke butikk i å gi vekk mobilabonnement og tellerskritt uten at du skal betale ett øre, så noen må jo ta regningen.

 

Fint at noen teleselskaper legger til rette for oss som ikke har så mange venner da. :new_woot:

Lenke til kommentar

Hvis man kjøper FriHet sammen med en subsidiert telefon, er månedsprisen 199,-, + selvsagt de 99,- i minstefakturering... Oy, da ble det visst 298,-/mnd, da..!

Men, da kan man ringe i ca tre timer (få samtaler) eller sende ca 200 sms før det koster noe mer.

 

Det samme med dJuice Zero, men da koster det 99,-/mnd.

 

Men jeg er er enig i at det hadde vært bedre å markedsført det som "betal 99,-/mnd, ring for hele beløpet!"

 

Selv har jeg OneCall, betalt ca 100,- tot i løpet av et år...

Lenke til kommentar

 

Fin link.

 

friHet.gif

 

Her ser man lett at Telenor følger logiske regler for hva som anngår det de kaller månedsavgift. Såklart minimumsfakturering "ligger inni" månedsavgiften. Hvordan kan de da, på f.eks. reklameplakater, snakke om denne kostnaden som om den var to forskjellige ting?

 

plakat.gif

 

 

 

Kikket litt på markedsføringsloven, og fant fremt til et par sitater. (Fint hvis noen med juridiske kunnskaper kunne kommentert)

 

§ 2. Villedende forretningsmetoder.

Det er forbudt i næringsvirksomhet å anvende uriktig eller av annen grunn villedende framstilling som er egnet til å påvirke etterspørselen etter eller tilbudet av varer, tjenester eller andre ytelser.

 

eller

 

§ 3. Utilstrekkelig veiledning m.v.

 

Det er forbudt i næringsvirksomhet å anvende framstilling som er egnet til å påvirke etterspørselen etter eller tilbudet av varer, tjenester eller andre ytelser, når framstillingen ikke gir forsvarlig eller tilstrekkelig veiledning eller trekker inn uvedkommende forhold, og derfor må anses urimelig.

 

Det samme gjelder enhver annen framgangsmåte som kan ha slik betydning for etterspørsel eller tilbud, dersom den utnytter forbrukeres mangelfulle erfaring eller kunnskaper, og derfor må anses urimelig.

 

Bryter Telenor markedsføringsloven?

Endret av J-Core
Lenke til kommentar

 

Fin link.

?

 

Det er egentlig vanskelig å si, det er i hvertfall i nærheten av grensen. Men dersom telenor bryter den, så gjelder det også tele2, netcom og chess (kanskje flere og for den del). Alle disse har abn med såkalt minstefakturering. Hvem har vel ikke hørt på P4 om det billige tele2 champion med bare 39 øre uansett? Ja, også 99,-/mnd i minstefakturering da..! Men minstefakturering er jo ikke noe nytt, chess har jo hatt det så og si helt fra starten av..!

 

Ved kjøp av ny mobil og subsidiering, er de nå pålagt å opplyse om minste totale årspris, og da SKAL et evt minstefaktureringsbeløp inkluderes, sammen med fast mnd avgift hvis det finnes, og prisen på mobilen på toppen. Dersom de ikke har med minstefaktureringsbeløpet i denne beregninga, er det direkte villedende og forbudt (jfr de paragrafene du siterte).

 

Jeg tror en bedre måte å markedsføre det på, hadde vært å markedsført det på samme måte som NetCom YoungTalk og Telenor Control. Altså, betal 99,- mnd og ring for hele beløpet. Det hadde vært mindre villedende, og i praksis akkurat det samme.

Endret av Finholt
Lenke til kommentar
Hvem har vel ikke hørt på P4 om det billige tele2 champion med bare 39 øre uansett? Ja, også 99,-/mnd i minstefakturering da..!

Jeg synes egentlig ikke minstefaktureringen er verst - oppstartsprisingen er verre. Både Telenor og Tele2 sine "billig"-abonnement har relativt lav minuttpris, men har en oppstartspris på nesten en krone (!). Det vil si at når Tele2 reklamerer med at "kun én pris å forholde seg til", så er det i beste fall ren løgn, ettersom en samtale der du skal rekke å si noe fornuftig alltid vil koste deg over én krone.

 

39 øre meg midt i hekken, du ender opp med å betale det samme eller mer uansett ...

Lenke til kommentar

Alt snakk om markedsføring ang minimumsfakturering. Greit at ting alltid kan skrives og vises på en bedre måte, men når det står svart på hvitt "minimumsfakturering kr 99 pr. mnd.", så skal man være bra tett for å ikke forstå dette.

 

Hvordan ting er satt opp har forsåvidt ingenting å si, Telenor sin ad lenger opp her sier klart at det er minimumsfakturering på abonnementet.

 

Det finnes operatører som OneCall, Talkmore og IPEA som ikke har denne minimumsfaktureringen. Kunden som velger abonnement, ingen grunn for å syte ;)

 

Det ligger mange skjulte priser hos selskapene. Jeg anbefaler å sjekke ut www.telepriser.no. Disse har oversikt over dette. Finn gjennomsnitt over forbruket ditt de siste 3-5mnd og plott inn i kalkulatoren. Da finner man fort ut hvem som er billigst.

 

Subsidierte telefoner anbefales kun til de med god økonomi og egentlig ikke bryr seg om kroner og ører hva ringepriser gjelder.

 

- Gojira

Endret av Gojira
Lenke til kommentar
Det ligger mange skjulte priser hos selskapene. Jeg anbefaler å sjekke ut www.telepriser.no. Disse har oversikt over dette. Finn gjennomsnitt over forbruket ditt de siste 3-5mnd og plott inn i kalkulatoren. Da finner man fort ut hvem som er billigst.

 

Subsidierte telefoner anbefales kun til de med god økonomi og egentlig ikke bryr seg om kroner og ører hva ringepriser gjelder.

 

nymobil.vg.no er litt mer omfattende i så måte, skal kunne beregne en estimert årspris ved flere abonnementer gitt et forbruk og en valgt mobil. Jeg fant den dog ikke helt tilfredsstillende, litt feil og mangler...

Ellers har jeg som nevnt i et par andre tråder, et regneark som kanskje er litt mer presist, dog med noen begrensinger. Mer om det her.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Spesielt folk litt oppi årene blir fort lurt når selger sier at det koster 0 kroner i året for abonnementet. Minstefakturering på 99 kroner er det mange som tror at betyr at de ikke får faktura før de har ringt for 99 kroner.

 

Men når de blir fortalt at de betaler 0 kr for et abb og får mobil gratis så burde sunn fornuft fortelle dem at det er noe som skurrer her, enten noe selger utelater å presisere eller at de misforsto.

Lenke til kommentar
Alt snakk om markedsføring ang minimumsfakturering. Greit at ting alltid kan skrives og vises på en bedre måte, men når det står svart på hvitt "minimumsfakturering kr 99 pr. mnd.", så skal man være bra tett for å ikke forstå dette.

 

Ikke like lett å "se" når du blir kontaktet direkte via telefon.

Lenke til kommentar
OT: Selv har jeg OneCall-abonnement, og ler høyt når jeg ser disse reklamene. Har ikke fått telefonregning på 2 måneder :p

 

 

Det må si at det er kjempebutikk for OneCall....Mange kunder som aldri betaler for trafikken som OneCall må betale til Netcom for....Lurer på hvor lenge det tar før de finner ut at dette ikke er god butikk :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
OT: Selv har jeg OneCall-abonnement, og ler høyt når jeg ser disse reklamene. Har ikke fått telefonregning på 2 måneder :p

 

 

Det må si at det er kjempebutikk for OneCall....Mange kunder som aldri betaler for trafikken som OneCall må betale til Netcom for....Lurer på hvor lenge det tar før de finner ut at dette ikke er god butikk :)

Vet noen der ute hva OneCall tjener på innkommende trafikk?

Lenke til kommentar
Det må si at det er kjempebutikk for OneCall....Mange kunder som aldri betaler for trafikken som OneCall må betale til Netcom for....Lurer på hvor lenge det tar før de finner ut at dette ikke er god butikk :)

 

Det tjener de sikkert inn på de kundene som ringer for mer enn de 120 minuttene du har gratis, for da er jo minuttprisen på 80 øre, og da blir det fort dyrt igjen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...