Gå til innhold

Physical memory - usage memory BIOS

Johnny2000

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg kjøpte 2 GB ekstra minne til maskinen slik at jeg har nå 4 gb totalt. Jeg har lest at windows xp (32bit) ikke takler mere enn 4 gb totalt så med Crossfire oppsett 2x512mb så blir det bare 4 gb tilgjengelig i windows. Dette stemte bra. Men det jeg lurer på er hvorfor det i BIOS vises 4096mb physical memory og 3072mb usage memory? BIOS vet jo ikke hvilket operativ system jeg har? HK støtter opp til 8gb.

Et til spørsmål, når jeg har Dual Channel så skal slot 1 og 3 eller 2 og 4 brukes. men nå har jeg 4 brikker, har det da noe å si hvordan de er plassert? Det er egentlig samme type, 1GB brikker 6400 800mhz fra Geil, eneste forskjellen er at de to siste jeg kjøpte heter Ultra og har en timings på 4-4-4-12 mens de forrige har 5-5-5-15, jeg har selvsagt satt opp timingsene for de "tregeste" i BIOS. Har jeg tenkt rett?

Mvh Johnny

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

32bit støtter 4gb,men må trekke fra enheter som tar minneadresser som skjermkort.

Dette har vært tatt opp mange ganger.

les sticky punkt 22.

Når det gjelder timings er det riktig.

Men du kan fint prøve og kjøre 4.4.4.12 sette opp spenning litt.

Gi litt mere til spenning til nForce SPP = NB (System Platform Processor = North Bridge Voltage)

Får og teste om dette går bruker du alltid memtest86+ 1.70

Ligger her

http://www.ultimatebootcd.com/

Så sett dram 800mzh [email protected](husk 2T)

Boot ubcd velg memtest86+ 1.70

Ikke feil er det greit,husk kjør noen timer for og være sikker.

Ved feil i si test 5 øk spenning(ikke over så mye over 2.2v er og anbefale)

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Takk for svar

32bit støtter 4gb,men må trekke fra enheter som tar minneadresser som skjermkort.

Dette har vært tatt opp mange ganger.

les sticky punkt 22.

Yes, denne hadde jeg fått med meg.

Men det som jeg ikke skjønner er når jeg åpner BIOS så står det som nevnt i headingen at jeg har 4096mb med "physical memory" Det stemmer jo men så står det på linjen under "usage memory 3072" og det er dette jeg ikke forstår? Skulle jeg ikke i utgangspunktet ha tilgang på alle 4 gigabytene hvis jeg installerer Vista 64 med tid og stunder...?

NB! Jeg har MSI K9 Platinum HK og Athlon 64 X2 prossesor så hvis jeg ikke har misforstått helt da så har jeg i utgagnspunktet 64bit HW?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...