Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvor går grensen for at det er for kaldt til å ha undervisning?

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvor mange grader det minimum skal være på skolen for at det i heletatt er lov å undervise??

Jeg går på en skole der jeg og mange andre mener det er for kaldt i klasserommene....

Hvis det er en plass på internett der jeg kunne funnet det svart på hvit så jeg kunne vise det til lærerene at det er for kaldt så hadde det vert det beste.

takker for svar :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant noen greier her.. Men vet ikke om det står noen eksakt temperatur... :S

I Opplæringsloven § 9a- 1 heter det nå:

"Alle elevar i grunnskolar og vidaregåande skolar har rett til eit godt fysisk og psykososialt miljø som fremjar helse, trivsel og læring" og i § 9a-2: "Skolane skal planleggjast, byggjast, tilretteleggjast og drivast slik at det blir teke omsyn til tryggleiken, helsa, trivselen og læringa til elevane. Det fysiske miljøet i skolen skal vere i samsvar med dei faglege normene som fagmyndigheitene til kvar tid anbefaler. Dersom enkelte miljøtilhøve avvik frå desse normene, må skolen kunne dokumentere at miljøet likevel har tilfredsstillande verknad for helsa, trivselen og læringa til elevane".

Her vises til "dei faglege normene", som også siteres i "Veileder til Forskrift for miljørettet helsevern i barnehager, skoler mv" fra Statens Helsetilsyn (3-98). Den aktuelle forskriften om temperatur lyder: "Temperaturregulering og ventilasjon skal være tilpasset bruksområdet og årstidvariasjoner." og så heter det i veiledningen: "Normer: - operativ temperatur 19 - 26o C, - gulvtemperatur 19 - 26oC, - vertikal temperaturgradient: ikke over 3oC pr høydemeter".

Med de tillegg som Stortinget ga til Opplæringsloven i november 2002, fungerer denne som en arbeidsmiljølov for skolebarn. Vårt problem akkurat i dag er at de nye tilføyelsene til opplæringsloven ikke trer i kraft før 1. 4, 2003, men tankegangen i den styrker jo tolkninger av "Forskrift for miljørettet helsevern for barnehager, skoler m.v."

Forskrift om miljørettet helsevern skulle fungere som en arbeidsmiljølov for barna, men er for upresis formulert. Forskriftens § 19 sier at "Virksomheten skal ha tilfredsstillende inneklima, herunder luftkvalitet. Temperaturregulering og ventilasjon skal være tilpasset bruksområdet og årstidsvariasjoner."

Statens helsetilsyn har laget en veiledning til forskriften (Veiledningsserien nr. 3-98). Her har man tatt inn de faglige normene for inneklima, som anbefaler – en operativ temperatur på 19 - 26o C, - gulvtemperatur på 19 - 26oC, - vertikal temperaturgradient: ikke over 3oC pr høydemeter" .

Selv om disse normene ikke er bindende, vil de likevel normalt måtte gis stor vekt. Disse anbefalningene er nemlig blitt til ut fra hva forskningen vet om hvilken virkning inneklimaet, her temperaturen, har på elevenes helse, trivsel og læring.

Dersom skolen ikke oppfyller disse normene, må skolen kunne godtgjøre at dette ikke vil ha noen negativ effekt på elevenes trivsel, helse og læring - og det er ikke mulig!

Temperaturer under 19oC for stillesittende arbeid er ikke tilfredsstillende, og enda lavere temperatur er ikke forsvarlig etter vanlig skjønn. Voksne arbeidstakere skal heller ikke godta dette (hva med lærerne?).

Den eneste løsningen for skolen er å sørge for akseptable temperaturforhold i de klasserommene som brukes til stillesittende arbeid.

Med Forskrift for miljørettet helsevern i barnehager, skoler mv" i hånd bør foreldre rettsmessig kreve at innetemperaturen i klasserom holdes på minst 19oC.

Endret av ZeroZ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...