mihcaoj Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Saken er den at jeg har bestilt et par kosttillskuddsgjenstander fra usa, og betalingen er allerede gjort. Dette var før jul og jeg ventet meg pakken i Norge rett utpå nyåret. Istedet for en hentelapp fikk jeg nå et brev hvor det står: "For tollklarering av sendingen må følgende dokumentasjon vedlegges: fødselsnummer og faktura for varen(e)". Jeg er fullt klar over at disse varene jeg har bestilt ikke selges i norge, og mest sannsynligvis ikke er lovlige i Norge(det er ikke snakk om dop, bare litt kvassere kosttilskudd enn hva som selges i norge. Du får disse varene i f. eks Sverige også). Hvorfor må jeg plutselig sende inn personlig info om meg selv for at di skal kunne sende varen til meg? Er det sånn at hvis jeg oppgir personnr og sender med kvittering så får jeg en stor bot og ikke utlevert varene eller er det rett og slett bare sikkerhetsprosedyre? Jeg får også to alternativer, alternativ 1: "Posten kan fortolle. Nedenstående fortollingsfullmakt må fylles ut, signeres og sendes inn(så ligger det et utklippbart vedlegg der det står info om fortollingskostnader). Alternativ 2: "Du kan ta hånd om fortollingen selv ved lokalt tollsted": "Send deretter Postens referansenummer samt dokumentasjon på¨at sendingen er fortollet til Postens Godssenter i Oslo, så blir sendingen sendt til ditt lokale utleveringskontor." <---- dette er vel det som er tryggest for med tanke på at di som jobber i Kiwi'en sikkert ikke har peiling på hva pakken inneholder(det har sikkert ikke di i Oslo heller da.. det er jo tross alt proteiner på boks fra USA, ikke noe atombomber :S). Følte jeg måtte spørre her før jeg går videre med noe som helst --> håper noen har peiling på konsekvenser eller bare gode råd. MvH Joachim Lenke til kommentar
Snirfle Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Du må betale moms på varene. Er ikke verre. Bare gjør som de ber om, så får du varene utlevert. Lenke til kommentar
mihcaoj Skrevet 7. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2008 That's it? Har du erfaringer med utenlandshandel? Lenke til kommentar
Snirfle Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Ja, men det er sjelden jeg bestiller for så mye at det må fortolles. Lenke til kommentar
nlight Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Det er bare at du må sende inn fakturabevis for å vise hva du betalte for varen. som Snirfle skrev. Staten vil ha pengene sine. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Hadde det vært noe ulovlig innhold ville du mest sannsynlig fått brev om innkalling til avhør hos politiet eller lignende og ikke et brev med fortollingsinformasjon. Men dette er jeg ikke sikker på, for å understreke det. Lenke til kommentar
Olsenhower Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 En venn av meg bestilte noen muffens piller som han skulle ta for å miste noen kilo litt raskere. Resulterte i avhør og bot på noen tusen kroner. Han fikk innkallelse til avhøret (selvsagt), ikke et fortollingsbrev. Lenke til kommentar
mihcaoj Skrevet 7. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2008 En venn av meg bestilte noen muffens piller som han skulle ta for å miste noen kilo litt raskere. Resulterte i avhør og bot på noen tusen kroner. Han fikk innkallelse til avhøret (selvsagt), ikke et fortollingsbrev. Haha... Ikke overraskende: di "loose-weight-fast"-pillene er det di selger mest av i USA.. Da sender jeg rett og slett bare inn dette brevet til myndighetene da.. Takk for hjelp folkens! nok en gang har diskusjon.no representert tråden kan stenges. Lenke til kommentar
Olsenhower Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Ok, men jeg gjør som KVTL; understreker at jeg ikke er sikker i alle tilfeller. Kun i tilfellet med vennen min som nok var svært uheldig. Jeg synser, med andre ord. Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 En venn av meg bestilte noen muffens piller som han skulle ta for å miste noen kilo litt raskere. Resulterte i avhør og bot på noen tusen kroner. Han fikk innkallelse til avhøret (selvsagt), ikke et fortollingsbrev. Haha... Ikke overraskende: di "loose-weight-fast"-pillene er det di selger mest av i USA.. Da sender jeg rett og slett bare inn dette brevet til myndighetene da.. Takk for hjelp folkens! nok en gang har diskusjon.no representert tråden kan stenges. Du sender ikke dette brevet til myndighetene, men til posten. Du kan scanne dokumentet og sende det til [email protected] sammen med kvitteringen også, så går det raskere. Gjorde det samme for ikke lenge siden, da hadde jeg bestillt mp3-spiller og gps fra kina, så dette har ikke noe med at det er "ulovlig". Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Har en kompis som bestilte noe kosttilskudd som tydeligvis ikke var lovlig i Norge. Pakken ble stoppet i tollen, og politiet kalte inn til avhør. Bare for å bekrefte det overstående. Lenke til kommentar
mihcaoj Skrevet 9. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2008 Hva skjedde under avhøret? straff? Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Hva skjedde under avhøret? straff? Straff underr avhør??? Det er da ikke tillatt med tortur. Straff er noe domstolen gir, men en politijurist kan selvfølgelig gi et forelegg (som er frivillig å vedta). Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 så lenge trådstarter har fått brev hvor det bes om bekreftelse på betaling er dette for å skaffe grunnlag for avgiftene til staten. hadde de tatt det som narko hadde vel brevet hatt en annen ordlyd. Lenke til kommentar
theDurkan Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Men de har vel ikke lov til å åpne pakken hans uten trådstarters samtykke uansett? Så når du først ber dem fortelle pakka di, må de jo åpne den for å sjekke kvittering som ligger i. Og det er jo fordi pakka ikke har noen varedeklarasjon eller kvittering på utsiden. Dermed vil det ikke være juridisk mulig for han å kunne få en straffemeldng/inkallese til avhør/bot før de faktisk har åpna den, da ett beslag av pillene hans vil være bevis som er skaffet på ulovlige måter? Eller bommer jeg helt her nå? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 da jeg bestilte en pakke fra T-shirt Hell hadde de åpnet den for å sjekke inholdet.. men jeg vet ikke om de gjorde det før eller etter jeg hadde sendt kvittering. Lenke til kommentar
theDurkan Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 T-skjortene mine fra t-shirt hell ble også stoppet i tollen, men da fikk jeg samme lapp som trådstarter. Jeg visste jo at varene kom under tollgrensa, så var jævlig irriterede og måtte betale 76kr for at de skulle åpne pakka og sjekka etter kvittering, når jeg i prinsipp skal få den jævla pakka tilsendt gratis. Ikke faen om jeg har tid til å finne ett lokalt tollsted for å vise dem kvittering på to t-skjorter. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 skal bestille en t-skjorte derfra imorgen så da havner jeg under grensen. Lenke til kommentar
mihcaoj Skrevet 10. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2008 Hva skjedde under avhøret? straff? Straff underr avhør??? Det er da ikke tillatt med tortur. Straff er noe domstolen gir, men en politijurist kan selvfølgelig gi et forelegg (som er frivillig å vedta). Haha, ser at det ble helt feil.. jeg mente hva konsekvensene kunne bli.. vel, når jeg sendte det fortollingsbrevet inn til posten så var det på en måte en "godkjennelse" fra min side om at di kunne åpne denne OG framtidige pakker for å sjekke innholdet.. Jeg satser bare på at di ikke gjør det :S kan jeg nekte for å ha bestilt det da, i tilfelle? Lenke til kommentar
theDurkan Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Tja, kan si at du ha en onkel i statene som sa han skulle sende deg en julegave, og at det var den du trodde hadde kommet eller no. Også bare nekte for at du har kjøpt de pillene Jeg regner med at du sendte inn brevet ja, hadde gjort det samme selv. Den var vel mere retta mot de som hadde kompiser som hadde blitt innkalt til avhør ved at pakkene hadde blitt åpnet uten tillatelse (før fortollingsgodkjennelsen ble levert). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå