kake_fisk Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Hei, jeg er ganske ny på dette forumet så jeg vet ikke om dette er den rette plassen å poste dette... Jeg holder på å lage et mmorpg, og jeg vet ikke hvordan man port forwarder. Jeg har en router, men har ikke tilgang til den. Er det noen som vet hvordan man gjør dette? Har akurat lastet ned et program som heter FreeDNS. Og tror jeg har en server som heter sacre.mooo.com Jeg er ikke villig til å betale noe penger, det er fordi jeg er bare 14 år :\ Og har også lurt på om man kan få andre til å portforwarde for seg. Lenke til kommentar
FredrikFtw Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 http://www.portforward.com Lenke til kommentar
kake_fisk Skrevet 7. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2008 ja, men trenger jeg ikke tilgang til min router da? btw. er dns det samme som port forwarda ip? 88.89......... Lenke til kommentar
elpinoino Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Skal du forwarde porter må du nok ganske enkelt inn på routeren. På de fleste routere har du enkle menyer for dette hvor du bare velger porten du skal ha også skriver inn ip`en til den maskinen som porten skal gå til. Hvis vi tar ett eksempel med FTP. FTP kjører som standard på port 21. Så hvis du går inn på din router og tar port forwarding: port 21 -> din lokale IP. Så vil alle som skriver inn sacre.mooo.com:21 komme til din ftp. Det samme vil jo gjelde ditt mmorp? bare å bytte med den porten du trenger. Brannmurer kan forøvrig blokke slikt, så det må sjekkes om du får problemer. Forøvrig så hører vel generell hjelp til port forwarding til under hardware biten, så her kan nok moderatoere flytte topicen. Lenke til kommentar
TCi Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Flyttes fra "Spill - PC-spill" til "Hardware > Nettverk > Bredbånd og andre internett-tilkoblinger" Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Hvis du ikke har tilgang til routeren så kan det bli vanskelig å få det til. Du kan jo spørre om UPnP er aktivert i routeren. Har du XP eller Vista så kan du aktivere UPnP i operativsystem og program. Da vil portforward gå automatisk. DNS er en oversetter som konverterer et navn til en ipadresse. F.eks vg.no til 93.xxx.xxx.xxx. Du kan sette DNS til adressen til routeren din eller til de som din nettleverandør bruker. Lenke til kommentar
kake_fisk Skrevet 7. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2008 (endret) vent litt, nå har jeg fått tilgang til routeren min. noen som har THOMSON ST546 SpeedTouch som kan hjelpe meg videre? Edit: Fant en bra guide på portforward.com http://www.portforward.com/english/routers...6v6/default.htm Men har noen problemer med å forstå den. Jeg har Gjort det med porter og sånt, men ikke det med "translate to" og "trigger" Endret 7. januar 2008 av kake_fisk Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 I translate to legger du inn porten (eller den laveste porten i et portrange). Trigger behøver du ikke fylle ut tror jeg. Merk at noen har hatt problemer med webinterface og portforwarding med 546i. Løsningen for de var å bruke telnet. Men sjekk om du får det til som normalt først. Du kan sjekke om porten er åpen ved å starte serverprogrammet ditt og så sjekke med canyouseeme.org. Lenke til kommentar
kake_fisk Skrevet 7. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2008 jeg skjønte ikke det med det laveste sifferet i et portrange. -_- Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Når du skal forwarde porter så kan man enten forwarde 1 og en port eller flere om gangen hvis de kommer på rekke. Eks. Forwarde port 20 og 21 for en FTP-server Man kan forwarde disse i to omganger: -Forwarde port 20 -Forwarde port 21. Alternativt så skriver man begge portene inn på en gang -Forwarde 20 - 21. Dette er et portrange hvor den laveste porten er 20. Det blir mere matnyttig med portrange om man f.eks skal forwarde port 28000-29000. Da kan man gjøre dette med en oppføring (portrange) eller oppføring av hver enkelt port... 1000 stk mao :!: Lenke til kommentar
Dec Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 (endret) Tillater meg å henge på her... Sliter med å åpne porter fra en Netgear trådløs ruter. Fin guide på portforward.com, men guiden vil ha fast ip.adresse, noe jeg ikke har. Må man ha fast ip.adresse for å åpne porter? Ikke mange som har det vel. Skal åpne porter slik at jeg får såkalt Nat 2 på PS3. Ligger problemet i ruteren eller på modemet, hvis det er på modemet jeg må åpne porter, må jeg vel ta kontakt med nxgentel vel? Edit: Har aktivert UPnP i rutereren, hvordan gjør man dette i operativ systemet(vista), om det er nødvendig? På forhånd takk Endret 8. januar 2008 av Dec Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Med fast ipadresse menes det fast på LAN. Sjekk linken min for oppskrift (scroll nederst på siden). Lenke til kommentar
kake_fisk Skrevet 8. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2008 Når du skal forwarde porter så kan man enten forwarde 1 og en port eller flere om gangen hvis de kommer på rekke. Eks. Forwarde port 20 og 21 for en FTP-server Man kan forwarde disse i to omganger: -Forwarde port 20 -Forwarde port 21. Alternativt så skriver man begge portene inn på en gang -Forwarde 20 - 21. Dette er et portrange hvor den laveste porten er 20. Det blir mere matnyttig med portrange om man f.eks skal forwarde port 28000-29000. Da kan man gjøre dette med en oppføring (portrange) eller oppføring av hver enkelt port... 1000 stk mao :!: Så hvilken port skal jeg skrive inn? 88? Som er begynelsen av min ip. Eller skal jeg taste inn html sin port? Jeg er litt forvirra Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 (endret) Du må ikke blande IP-adresse og porter Når du skal forwarde porter så forwarder du fra ekstern ipadresse (som kan være f.eks. 85.100.100.1) til intern IP som er adressen til din datamaskin (Eks: 192.168.1.2). Hvilken port som skal overføres er avhengig av hva slags program du skal forwarde porter til. Har du f.eks CS server så må du forwarde port TCP(27020-27039) og UDP(1200 og 27000-27015) til din PCs ipadresse. Når så noen kobler seg opp til din eksterne ipadresse og slår opp port 27015 så vil data automatisk gå til din lokale ipadresse (eks. 192.168.1.2) og ikke andre tilfeldige steder på ditt LAN. Endret 8. januar 2008 av la7dfa.com Lenke til kommentar
Dec Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 (endret) Mye god info her, tror jeg skal få til dette med guiden som det ble vist til i tråden. Takker så mye! Men hvordan er det med fast ip-adresse og sikkerhet? Blir det ikke slik at hver gang man kobler til nettet vil pc`n få den samme ip-adressen, eller det blir kanskje til PS3`n som jeg åpner porter til... Har i hjemmet to bærbare pc`r med bruker 1 og bruker 2, i tillegg til PS3. Vil det bli endringer på tilkoblingen til de bærbare etter at jeg åpner porter til PS3....? Endret 8. januar 2008 av Dec Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Når man snakker om portforwarding så er det viktig at man har fast ip på sitt eget lokale nettverk. Snakker da ikke om internettadressen til modem men de som hver enkelt PC har. Det er viktig at når man setter opp forwarding av en port så havner den samme plass hver gang! Tildeler man adresser tilfeldig hver gang man kobler til så blir det også like tilfeldig hvor routingen ender opp. Ofte så kan man i routeren låse ipadresse mot macadressen til PCer og f.eks PS3. Da slipper man å sette statisk IP i hver enkelt enhet men vil få tildelt samme ip hver gang alikevel. Det vil ikke bli noen endringer i tilkoblingen for andre enheter bortsett fra at de portene du har forwardet til den ene ikke kan brukes av de andre. Skal man f.eks bruke CS på to maskiner så må man dermed bytte port i oppsettet på den ene maskinen og så forwarde den porten til den maskinen som endringene fra default port er gjort Lenke til kommentar
Dec Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Når man snakker om portforwarding så er det viktig at man har fast ip på sitt eget lokale nettverk.Snakker da ikke om internettadressen til modem men de som hver enkelt PC har. Det er viktig at når man setter opp forwarding av en port så havner den samme plass hver gang! Tildeler man adresser tilfeldig hver gang man kobler til så blir det også like tilfeldig hvor routingen ender opp. Ofte så kan man i routeren låse ipadresse mot macadressen til PCer og f.eks PS3. Da slipper man å sette statisk IP i hver enkelt enhet men vil få tildelt samme ip hver gang alikevel. Det vil ikke bli noen endringer i tilkoblingen for andre enheter bortsett fra at de portene du har forwardet til den ene ikke kan brukes av de andre. Skal man f.eks bruke CS på to maskiner så må man dermed bytte port i oppsettet på den ene maskinen og så forwarde den porten til den maskinen som endringene fra default port er gjort Okej...satt å kikket på guiden din for fast ip-adresse nå. Ser at eks. dine er hentet fra Xp som OS. Finner ikke igjen mulighetene til å sette inn ip-adresse og standard gateway på Vista...Peiling på hvordan jeg gjør det i Vista? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 http://www.portforward.com/networking/static-vista.htm Lenke til kommentar
kake_fisk Skrevet 8. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2008 så hvordan finner jeg min interne og eksterne ip? jeg vet en av dem og det er 88.89.171.20 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 (endret) Det er den eksterne. Trykk på START, kjør, CMD<enter> IPCONFIG<enter> EDIT, mulig det ikke er slik i Vista. Det finnes en sidebar gadget som viser begge ipadressene. Endret 8. januar 2008 av la7dfa.com Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå