Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

bensinprisene flyr til værs


Pogo

Anbefalte innlegg

Problemet med økte avgifter, er dette også vil gi utsalg på lønnsoppgjør.

Fordi folk vil få mye mindre ut av de pengene man tjener.

 

Varer blir også dyrere, i og med at varetransport blir dyrere, tjenestereiser blir dyrere.

Dette føre tildels til større og mindre utgiter for bedrifter, litt utifra hvilken bransje man driver innenfor. Økt lønnsutgifter og høyere kostnader på frakt, transport og tjenestereiser kan igjen føre til at bedrifter må kutte i arbeidstokken for å holde utgiftene på et tilfredsstillende nivå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Folk må da skjønne at for mange er bil eneste fornuftige transportmiddel.

Ta en kamerat av meg f.eks. før han fikk bil måtte han ta bussen til jobben hver dag (starter 0700), siden bussforbindelsen her er ganske crappy måtte han stå opp kl 0500 for å kommer med bussen, bruke 1 time til jobb i buss, gå fra holdeplassen til jobben (10 min) og når han var ferdig for dagen 10 min til holdeplassen og 30min for å vente på bussen, så 1 time hjem igjen.

Det utgjør totalt ca 2 timer og 50 min.

Med bil kan han stå opp 0600, bruke 25 min til jobben og parkere på utsiden av døra.

Dessuten trenger han ikke være redd for at bussen er forsinket (noe som skjedde 5-6 ggr i mnd).

Så ved å kjøre bil sparer han inn nesten 2 timer av dagen, og kommer tidsnok til jobben.

 

For min egen del er det 5 min med sykkel ned på jobben, og 10 min hjem igjen, men siden jeg er så lat så kjører jeg bil. (selv om jeg kunne hatt godt av trimmen:)

 

 

Staten maser mye om å få ned forurensningen, og spesielt maser de på oss bilbrukere som står for en liten del av forurensningen i Norge, for å få til en skikkelig reduksjon av utslipp er det vel heller de store forurensende fabrikkene de burde begynt med.

Kreve top of the line rensesystemer og ikke bevilge de tillatelse til å overstige satte verdier (husker ikke ordet man bruker for det).

 

Og hvis man på død og liv skal få folk til å bytte bil til noe mer miljøvennlig så må man gjøre noe drastisk med prisen, f.eks fjerne ALLE avgifter (ved kjøp) for el og hyrdrogen ol. typer biler som er mye mer miljøvennlig.

 

Jeg personlig kommer aldri til å bytte ut min gamle 2.4l besinsluker i noen ny bil, da INGEN nye biler matcher komforten i min 20 år gamle bil. (nærmeste jeg kunne finne på bil messen i Oslo var faktisk en Citroen, alle andre hadde harde grusomme seter).

 

Så får vi bare håpe at politikerne snart innser at utenom i Oslo og et par andre større byer så er kollektivtilbudet ALTFOR dårlig til å kunne erstatte bilen for de fleste. Man må gjerne bruke altfor mye ekstra tid for å bruke buss/tog da slike ting ikke går akkurat når det passer for den enkelte.

Lenke til kommentar
Folk må da skjønne at for mange er bil eneste fornuftige transportmiddel.

Folk skjønner da det og det er heller ikke snakk om å utrydde bilene. Bare å få justert ned bruken en del. Ikke like mye hos alle for det er det ikke alle som har anledning til men en justering ned for gjennomsnittet.

 

Eksemplet ditt er nok en av de som vil fortsette å bruke bilen mye selv om det koster han en del ekstra.

 

For min egen del er det 5 min med sykkel ned på jobben, og 10 min hjem igjen, men siden jeg er så lat så kjører jeg bil. (selv om jeg kunne hatt godt av trimmen:)

Det ironiske er at både du og samfunnet generelt hadde hatt godt av at du valgte sykkel i stedet for bil, men likevel driter du i fordelene både du selv og samfunnet ville hatt. Jeg regner med det eneste som ville fått deg over på sykkel var sterkere virkemidler.

 

Staten maser mye om å få ned forurensningen, og spesielt maser de på oss bilbrukere som står for en liten del av forurensningen i Norge, for å få til en skikkelig reduksjon av utslipp er det vel heller de store forurensende fabrikkene de burde begynt med.

Kreve top of the line rensesystemer og ikke bevilge de tillatelse til å overstige satte verdier (husker ikke ordet man bruker for det).

Det er strenge utslippskrav og strengere blir de. Myndighetene holder en fin balanse mellom hvor høye avgifter de kan gi før industrien flytter til land med horrible rensekrav og spyr ut så mye de vil der i stedet for. Og det vil vi jo ikke.

 

Å ikke gidde å ta sin del av kaka er ren ansvarsfraskrivelse og vitner om at sterkere virkemidler trengs.

 

Og hvis man på død og liv skal få folk til å bytte bil til noe mer miljøvennlig så må man gjøre noe drastisk med prisen, f.eks fjerne ALLE avgifter (ved kjøp) for el og hyrdrogen ol. typer biler som er mye mer miljøvennlig.

Teknologien er ikke klar for en 100% overgang for alle. Å kreve at folk kjøper seg biler til 2 millioner (hydrogen) eller 200 000 (elektrisk) ville blitt voldsomt mye dyrere for folk enn å doble bensinavgiftene.

 

Jeg personlig kommer aldri til å bytte ut min gamle 2.4l besinsluker i noen ny bil, da INGEN nye biler matcher komforten i min 20 år gamle bil. (nærmeste jeg kunne finne på bil messen i Oslo var faktisk en Citroen, alle andre hadde harde grusomme seter).

Hadde bilene bestått av mer standardiserte moduler som passer sammen kunne du kanskje montert ut setet fra den gamle bilen og erstattet setet i en ny bil med den. Men så gode konkurransemuligheter er det vist ingen som har ønsket.

 

Så får vi bare håpe at politikerne snart innser at utenom i Oslo og et par andre større byer så er kollektivtilbudet ALTFOR dårlig til å kunne erstatte bilen for de fleste. Man må gjerne bruke altfor mye ekstra tid for å bruke buss/tog da slike ting ikke går akkurat når det passer for den enkelte.

Hvilke to byer i tillegg til Oslo mener du er de eneste i Norge der folk flest kan erstatte bilen med kollektivtransport?

Lenke til kommentar

Ikke nok med at kollektivtransporttilbudet er for dårlig, det er jo altfor dyrt i tillegg. Etter nyttår økte prisene hos Nettbuss nok en gang, som det har gjort vært år de siste årene. De skylder igjen på økte avgifter og dyrere diesel. Gjør man da så mye for at folk skal ta bussen i stedet for bilen?

 

For mitt tilfelle så må jeg først gå over én kilometer for å komme meg til bussholdeplassen, og derifra igjen må jeg gå 1-2 km for å komme meg bort på skolen. For å sitte på med bussen må jeg betale 24 kroner én vei for de 5-6 km jeg skal. Mye bedre da og ta bilen, og siden jeg allerede har bil, så blir det billigere også. Deilig å ikke komme hjem svett og våt etter å ha traska den siste kilometern med oppoverbakker med en tung sekk.

 

For å unngå mest mulig kjører bytter jeg og fettern min i gata nedenfor på å kjøre, og ofte flere andre sitter på, slik at vi kommer unna med færrest mulig biler.

 

Til og med i England kan det være billigere å ta drosje enn det er å ta buss i Norge for samme strekningen.

 

Og forresten angående hva Norge bruker inntektene sine på. Hva med alle de millionene som bare forsvinner til utlandet, som ingen kan svare på hva de har gått til? Og hvorfor ikke bare bygge en skikkelig vei med en gang, istedenfor å bruke milliarder på vedlikehold på veier som snart blir like dårlige igjen. Blir som man gjorde under utbyggingen av jernbanen i Norge. Først bygde man mange baner smalsporet fordi det var billig. Ikke mange årene etterpå måtte man omlegge alle smalsporede banene i Norge til normalsporede fordi de ikke tilfredstilte bruken, noe som krevde mye arbeid og var veldig kostbart.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
For min egen del er det 5 min med sykkel ned på jobben, og 10 min hjem igjen, men siden jeg er så lat så kjører jeg bil. (selv om jeg kunne hatt godt av trimmen:)

Det ironiske er at både du og samfunnet generelt hadde hatt godt av at du valgte sykkel i stedet for bil, men likevel driter du i fordelene både du selv og samfunnet ville hatt. Jeg regner med det eneste som ville fått deg over på sykkel var sterkere virkemidler.

 

Dette jeg veldig enig i. Unødvendig å kjør når det tar fem min å sykle.

Det jeg tor mange mener her er at slik er det ikke for alle.

Men har lagt merke til at du ikke har så bastante meninger etter hvert som tråden går, men har blitt en myker mann Simen1 :p

 

Tror pisk og atter pisk (avgifter/forbud) skaper en meget negativ holdning blant befolkningen. Frihetsfrarøvelse er noe folk reagerer sterkt på, og går straks i angripsposisjon.

Staten må på en eller annen måte heller få folk med seg enn mot seg.

Tar folk til fornuften, trenger man ikke restriksjoner for begrensning.

Da kjøper de som bor på vidda stor 4x4 og de som bor i Oslo tar buss/tog/elbil/miljøvennlig bil.

Endret av picpac
Lenke til kommentar

Det politisk korrekte i disse dager er at alle hopper på en buss/trikk/bane/tog til og fra, opp og ned.

Norge er ikke laget slik at det passer alle like bra å ta kollektivt. Det er heller ikke lett å drive et selskap som tilbyr kollektive tjenester.

 

Ting som staten kunne gjort:

Engangsavgiften ved kjøp av ny bil kan minskes tilsvarende det koster å bygge den om til LPG drift. Dvs gratis for deg... Du har da valget til å kjøre på et drivstoff som har 20 prosent lavere CO2-utslipp og 50 prosent lavere NOx-utslipp enn oljebasert drivstoff.

 

Dette er en utrolig smart ting. Men ingen gidder å ta initiativ. Den er tilgjengelig nå! Jo flere som skaffer jo flere bensinstasjoner vil tilby LPG. Så enkelt er det.

 

Greit å forske på ting som er enda bedre for miljøet. Men hvorfor i helvete ikke starte her?

Lenke til kommentar

Om bilavgiftene skrus opp, og pumpeprisen settes til 30kr per liter, da burde jeg demonstrere ved å kjøpe en dyrere bil med større motor. Så kan staten sitte der og tjene haugevis med penger på meg, mens det de egentlig gjør er å sette en høyere pris på muligheten til å forurense.

 

Altså blir forurensing for de rike.....

 

Hadde jeg bodd 5 minutter fra jobben med sykkel hadde jeg ikke engang vurdert å ta bussen!

Men jeg må få påpeke at bussens forbruk per mil er helt vanvittig, og at rent forbruksmessig kunne man like gjerne en gjerrig dieselbil som å ta bussen. Søk på buss og forbruk per passasjer, så ser dere hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Om bilavgiftene skrus opp, og pumpeprisen settes til 30kr per liter, da burde jeg demonstrere ved å kjøpe en dyrere bil med større motor. Så kan staten sitte der og tjene haugevis med penger på meg, mens det de egentlig gjør er å sette en høyere pris på muligheten til å forurense.

 

Altså blir forurensing for de rike.....

Du vil deg selv vondt ja. :p

 

Forøvrig så tror jeg faktisk at statens avgifter vil utgjøre en langt mindre andel av prisen ved 30 kr/liter i 2020 enn de gjør i dag.

 

Hadde jeg bodd 5 minutter fra jobben med sykkel hadde jeg ikke engang vurdert å ta bussen! Men jeg må få påpeke at bussens forbruk per mil er helt vanvittig, og at rent forbruksmessig kunne man like gjerne en gjerrig dieselbil som å ta bussen. Søk på buss og forbruk per passasjer, så ser dere hva jeg mener.

Hvis du ikke ser så ensidig på CO2 så har busser en rekke fordeler over gjerrige dieselbiler: Langt kortere køer, mindre veistøv, mindre støy. Da sammenligner jeg selvfølgelig 15-30 biler med 1 buss siden det vil gi omtrent samme mengde transporterte personer. (I rushen nærmere 40 biler)

Lenke til kommentar

Synes at folk som ikke har lengere vei burde kanskje ta sykkel eller spasere til jobben, men dessverre er det ikke slik for flertaller av oss. Det som også forundrer meg er at veitrafikk står for omlag 22% av totale utslipp her i Norge, men samtidig er det de som beskattes mest?, tenker da på årsavgift, engangs avgift, vekt avgift, bensin avgift, økt års avgift for de uten partikkelfilter, piggdekk avgift, idiotiske avgifter for omregistrering osv osv osv

 

Greit at et sted skal man hente penger et sted, men denne melke kua er snart tom spør du meg.....

Lenke til kommentar
Justering av avgift på bensin/diesel tror jeg ikke vil gjøre så veldig mye. Se heller til Sverige og hvordan de tilrettelegger og satser på alternative drivstoff.

Biodiesel? For det første så er CO2-reduksjonen i forhold til vanlig diesel ganske liten (ca 10%), for det andre er koblingen mellom CO2 og klima høyst diskutabel. For det tredje hjelper ikke biodiesel på en rekke av problemene: veistøv, NoX, støy, miljøbelastninger av produksjonen, kølengder, sikkerhet osv. Svenskene prøver så godt de kan de også, men hverken de eller oss har funnet den gyldne vei ennå.

 

Sverige er ikke noen storsatser på biodiesel de satser på bioethanol. Tyskland derimot er et land som satser stort på biodiesel.

 

Som kjent har ethanol gode egenskaper som drivstoff og gir en bortimot sotfri forbrenning. Og dette er vell grunnen til at jeg fyller Ethanol (e85) på min gammle bil. Dog Co2 utslippnene fra en ethanolbil er realtivt høye.

Lenke til kommentar

Jeg stusset også på den påstanden. Etanol har jo en større mengde hydrogen per vektenhet og tilsvarende lavere vektandel karbon enn det bensin og diesel har. En større andel av brennverdien skal altså komme fra hydrogenet sammenlignet med bensin og diesel. (uten at jeg har kontrollert påstanden min ved å slå opp i kjemiske tabeller)

 

Redigert: Jeg kom til å tenke på at det vanlig etanolproduksjon (gjæring) avgir store mengder CO2. Det kan være det det siktes til.

 

odals_kim: Husk at avgiftene er for forskjellige ting. Jeg er enig i at omregistreringsavgifta er idiotisk høy, men de andre avgiftene har hvert sitt formål. Vektavgift inngår forøvrig i engangsavgiften så den har du nevnt to ganger.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Strengt tatt er det vel bare avgift på bensin som skal dekke for CO2.

alt annet har en eller annen idiotisk grunn og er alt for høy, men det har ingenting med CO2 å gjøre.

 

Men når man ser etter alternativ drivstoff her må man også tenke på andre ting enn CO2 som bilen produserer, f.eks biodisel tar vel mye plass, fører til hogst av regnskog, og dermed ikke er så vennlig med tanke på CO2 like vel(tatt ut fra hukommelse).

 

 

er glad jeg har bil som bruker ned mot 0,38l pr mil jeg :)

Lenke til kommentar
Dog Co2 utslippnene fra en ethanolbil er realtivt høye.

 

Relativt høye i forhold til hva, og hvor har du dette fra? :hmm:

Likestilt med bensinbil. http://www.nettavisen.no/bil/article865594.ece

 

Husk energi innholdet i Ethanol er lavere enn i bensin, derfor må mere til for og opprettholde effekten.

 

At forbruket blir vesentlig høyere med etanol på tanken er jo godt kjent. Ellers var det jo greit at artikkelforfatteren skilte mellom opphavet til CO2-utslippene, for det er jo her hunden ligger begravet. For å sitere fra artikkelen:

 

Den CO2-en som slippes ut fra motoren i en bioetanolbil kommer i utgangspunktet fra naturen, og vil derfor bli en del av det naturlige CO2-kretsløpet, nesten på samme måten som det kretsløpet vi kjenner for vann.

 

Når det er sagt så får jeg også sitere litt fra miljofordon.se, som er en website drevet av kommunale forvaltninger i Stockholm, Göteborg og Malmö:

 

Nettotillskottet av växthusgasen koldioxid från bilar som körs på E85 är c:a 60-80 procent lägre än om bilen körs på bensin. Utsläppen av hälso- och miljöfarliga ämnen från moderna bilar som körs på E85 skiljer sig inte påtagligt från bensinbilar av motsvarande årgångar.

Lenke til kommentar

Joda, visst man skiller mellom fossilt og ikke-fossilt drivstoff. Men i bunn og grunn er CO2 det samme!

 

Eller kan man diskutere dette alle veier... For noen (mill.) år siden var jo oljen i det naturlige kretsløpet også. Altså iform av planter og dyr.

 

Tror ikke du leste gjennom artikkelen for artikkelforfatteren skiller klart mellom fossilt og ikke fossilt her.

Lenke til kommentar
Joda, visst man skiller mellom fossilt og ikke-fossilt drivstoff. Men i bunn og grunn er CO2 det samme!

 

Eller kan man diskutere dette alle veier... For noen (mill.) år siden var jo oljen i det naturlige kretsløpet også. Altså iform av planter og dyr.

Jess

Og da var solen en god del svakere, likevel var temperaturen rimelig høy...

 

Man bør skille mellom kretsløp i biologisk perspektiv og i geologisk perspektiv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...