Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

bensinprisene flyr til værs


Pogo

Anbefalte innlegg

en ting jeg har lagt merke til i bodø er at alle bensinstasjonene har ingått en avtale med å ha samme pris i hele bodø slik at de får max profitt.

det er salvsakt ulovelig men hvem bryr seg?

kan si så mye at den gjenomsnitlige prisen i fjor var vel rudt 12,13 kr per liter

Har vanskelig for å tro at bensinstasjonene i bodø driver kartell virksomhet, til det er de for mange.

Har mer tro på at det er et resultat av Edgeworth prissyklus.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Jeg tror at mange ikke skjønner godt nok hvordan og hvor mye oljeeksporten kommer folket i Norge til gode, inkludert dem selv.

 

Hadde Nordsjøen vist seg å være fullstendig fri for olje når vi lette der på 70-tallet så hadde vi nok hatt en plass mellom svensk og polsk lønnsnivå i dag.

 

Eller enda verre: Norske håndtverkere måtte finne seg jobb i Polen for å øke inntektene sine :D

 

Oljeinntektene Norge har hatt de siste 30-40 årene har hatt enorm betydning for norsk økonomi, og det er selvsagt viktig å sette av mye av disse midlene til fremtidig bruk. Oljekildene våre er ikke uutømmelige, og om ikke så mange år (kanskje) har vi ingen oljeproduksjon, og da kommer disse midlene til nytte. Denne langsiktige tankegangen bør vi alle innse har bedre nytte enn den kortvare gevinsten av at drivstoffet skal koste noen kroner mindre pr liter.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå er det snakk om 25 kr Literen! Det blir litt i det meste laget det! :ermm: Er væl snart billiger å kjøpe masse sukker å lage seg Heimbrygg å fylle på kjærra

 

Denne langsiktige tankegangen bør vi alle innse har bedre nytte enn den kortvare gevinsten av at drivstoffet skal koste noen kroner mindre pr liter

Sorry mate regner med at de pengene politikkerne sammler inn i avgifter blir brukt på piss i Oslo en plass! :)

Lenke til kommentar
Hva skal en student med bil? Studenter studerer i byer med omfattende kollektivtilbud og mange studentbyer og hybler er også i kortere avstand til studiestedet enn at man trenger motorisert transport.

Dette er ikke tilfellet i Alta :thumbup: Prøv å vær student der uten bil! Bussen kommer hver 30 min og har faktisk pause i 45 min mellom klokken 14 og 15 :thumbdown:

25kr og mye tull kjøring overalt før du kommer frem! Går fortere å sykkle

Lenke til kommentar

Simen1:

 

Litt tilbake i tråden her forteller du om alle de positive økonomiske aspektene ved det å ha en høy oljepris/bensinpris. Næringslivet og staten tjener penger som kommer befolkningen til gode osv. Det er vel og bra, og alle skjønner at en høy oljepris er gull verdt for Norge. Problemet er dessverre ikke oljeprisen, men de norske avgiftene som legges på drivstoff.

 

Hvorfor kan ikke staten bruke noen av de ekstra kronene som høy oljepris gir til å "drive" landet? Hvorfor skal innbyggerne betale disse utgiftene, når de kan dekkes opp med penger fra utlandet?

 

Hva skal en student med bil?
Tro det eller ei, men noen har faktisk bil som hobby og interesse, på lik linje med de mer tradisjonelle interessene som f.eks data, sykling, snøbrett/slalom osv. Jeg synes det er galskap å bruke mange tusen på de nyeste datakomponentene, akkurat som enkelte synes det er galskap å bruke mye penger på bildeler.
Lenke til kommentar

OML: Det har du forsåvidt rett i. Jeg tenkte automatisk på student = universitet.

 

Hvorfor kan ikke staten bruke noen av de ekstra kronene som høy oljepris gir til å "drive" landet?

Hehe! Hvor har du det fra at ikke oljeinntektene driver landet? (Og at en liten andel av oljeinntektene settes av til fremtidig bruk i dårligere tider. Dvs. pensjonsfondet)

 

Hva skal en student med bil?
Tro det eller ei, men noen har faktisk bil som hobby og interesse <..>

Jeg klarer ikke å se at det er noe svar på spørsmålet ut over at "tullkjøring er kjøring det også og da bør det være greit".

Lenke til kommentar
Hva skal en student med bil?
Tro det eller ei, men noen har faktisk bil som hobby og interesse <..>

Jeg klarer ikke å se at det er noe svar på spørsmålet ut over at "tullkjøring er kjøring det også og da bør det være greit".

Men diskutere bil, det skal du (?).

Lenke til kommentar

Wikipedia er en usikker kilde :p

 

Etter min mening er det latterlig av staten å sette opp avgifter på en gode som befolkningen trenger, samtidig som de ikke gjør noe som helst med de virkelige utslippene som Norge har. Staten går bare i større og større overskudd, sett bort ifra oljepengene, samtidig som skoler, veier og sykehus forblir de samme eller til og med verre enn før. Folk hadde det bedre på 70-tallet, før olja ble big in Norway, på den tiden Norge hadde tonnevis med gjeld.

Lenke til kommentar

Når det først har dratt over til forurensing i tråden.

Samkjøring o.l kan man jo gjøre med alt, som ville ført til mye mindre forurensning.

Et borettslag kunne foreksempel kjøpt inn 1 stk PC, som alle kunne brukt sammen.

Da hadde man spart strøm og masse forurensning (PC produksjon, og EE-avfall)

Avgiften til staten kunne vært det dobbelte av prisen på PC-en.

I boligfelt kunne man hatt PC sammen med naboen.

Lenke til kommentar
Wikipedia er en usikker kilde :p

Velkommen etter. Det er lurt å ha en sunn skepsis til alle kilder. Ikke bare wikipedia.

 

Etter min mening er det latterlig av staten å sette opp avgifter på en gode som befolkningen trenger, samtidig som de ikke gjør noe som helst med de virkelige utslippene som Norge har.

Staten har akkurat bevilget et 11 ganger høyere beløp: 3000 millioner kroner til klimatiltak i regnskogsområder. Eksperter mener dette skal gi omtrent 20 ganger mer klimaeffekt enn om pengene ble brukt til det du kaller virkelig utslipp i Norge. Så hva er viktigst for deg: En reell klimaeffekt eller skrytetall uten lite innhold?

 

Staten går bare i større og større overskudd, sett bort ifra oljepengene, samtidig som skoler, veier og sykehus forblir de samme eller til og med verre enn før.

Nei, ser man bort i fra oljepengene går Norge med et gigantisk underskudd.

 

Skoler, veier og helsevesen blir ganske uendret fordi det koster så vanvittig mye mer (ca 1000 ganger mer enn avgiftsøkninga). For at det skulle monnet måtte avgiften vært f.eks 100 ganger høyere: 5 kroner per liter. Noe av årsaken til at det er så dyrt er den lave arbeidsledigheten og lønnspresset. Får vi inn langt flere utlendinger så blir situasjonen bedre.

 

Folk hadde det bedre på 70-tallet, før olja ble big in Norway, på den tiden Norge hadde tonnevis med gjeld.

Da tror jeg ikke du aner hvordan forholdene var på 70-tallet. Får jeg spørre hvilket år du er født?

 

picpac: Latterliggjøring fungerer ikke så bra når du må dikte opp helt usannsynlige scenarier først.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...