Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

bensinprisene flyr til værs

Pogo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Benytt kollektivt :yes:

Ja, 30kr for en 10min busstur til byen er mye bedre. For ikke å snakke om at man skal tilbake etterpå. 60kr...

Helt enig, kollektivt er alt for dyrt. De fleste steder er det ikke mulig å ta buss heller.

Skulle jeg busset til jobben hadde det tatt nesten 2 timer og jeg hadde kommet en og en halv time forsent.

Hadde nok kostet rundt 80kr hver vei også. Håpløst!!

Med bil bruker jeg 15 min :thumbup:

90 % av norges befolkning over 18 år er avhengig av bil uansett. Så det blir ikke slik at man kan kutte ut bilen selv om man kan ta buss.

Lenke til kommentar

Bil er og forblir dyrt i Norge... Selv holder jeg til i Trondheim og det virker ikke som om team-trafikk (buss-selskapet der) har helt skjønt det med miljø og oppfordring til kollektivt transport! Der setter de prisene opp fra 22 til 30. Vet hvertfall om mange som skal boikotte de! Og det er mange som bor usentralt som ikke kan ta en buss/tog/bane til jobben. Det er mye raskere å ta bilen samt mye billigere (så lenge man har gratis/billig parkering o.l.).

Hvis jeg skulle ta kollektivt for å komme meg til den gamle jobben min måtte jeg dratt kvelden før pga at det ikke går tog/buss som passer... De som starter tidlig om morningen (6:00) må nesten kjøre egen bil. Gjaldt også kveldsskiftet mitt som sluttet 23, da gikk det jo heller ikke så mange tog eller busser... Var riktignok bare 8 km, men halvparten er en lang oppoverbakke, og halvparten er nedover, så er ikke akkurat den beste veien å sykle, spesiellt ikke på vinteren.

For tiden har jeg ikke bil, men har en golf i garasjen jeg skrur litt på av og til. Har veldig lyst til å bygge den om for å kunne kjøre på E85! Faren min har hvertfall nå begynt å kjøre med en 50/50 blanding av blyfri og E85 på bilen sin, nettopp fordi bensin er så dyrt... Vet ikke hvor mye billigere dette blir, men det blir hvertfall noe.

Edit:

Poenget mitt her var hvertfall det at jeg (og sikkert mange andre) ikke kjører mindre fordi bensinen blir dyrere! Jeg kjører så mye jeg må og ferdig med det. Har også bare kjørt 20 år gamle biler nettopp pga prisene på bil her i Norge, ergo jeg forurenser mye pga dårlige biler... Kun en av de hadde katalysator.

Endret av LaStrada
Lenke til kommentar

Så vanlig 95 ligger på 10.98 i drammens området nå. Jeg fyller som regel bare 98 eller 99 v-power så er vandt med bensin priser på godt over 13kr

miljø folka får drive på som de vil, er de fattige det går utover :no: . jeg har råd til å leke meg med bilen mange mil hver dag. men jeg ønsker såklart lavere bensin priser, både så jeg kan bruke mer penger på andre ting, bilkjøringa går det ikke utover uansett, og andre mennesker ikke blir blakka når de skal tur/retur jobb.

Offentlig transport er en stor vits i dette landet. jeg kjører uansett med bilen selv om det koster 10 gang mer enn tog eller buss, da jeg kommer meg på jobb tidsnok, slipper å sitte med masse rare folk på bussen, går mye fortere, er vell kanskje billigere også da jeg får jobbet mer på jobben da jeg slipper å sitte i en treig buss, da den bruker ca 40 min lengre tid.

Jeg kommer ikke til å kjøre en dritt mindre uansett om bensinen koster 20kr/l,

En positiv ting med høy bensin pris: blir mindre SV'ere på Veien da :!:

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar

Norge er et land som ikke tør å ta tak i miljøverstingene. Norges bilpark står for 2% av Co2 utslippene i Norge hvert år, tankbåtene til 'ET' av norges største rederier står for like mange prosent. Men regjeringen tør ikke å pålegge dem noen form for miljøkrav eller avgifter, fordi da flytter dem bare firmaene sine til et annet land, der kravene er mindre. Det er oss fattige det skal gå ut over.

Jeg har ikke ord for hvor irritert jeg er på norges regjering, de er rett og slett en gjeng håpløse hjernedøde idioter. Tenk å sette Co2 avgift på norske biler?!?! Er ikke dem dyr nok fra før av? Ikke rart det dør så mange folk som det gjør i trafikken hvert år, for ikke å snakke om dem som skades for livet, nettopp p.g.a biler som er utdaterte med elendig sikkerhet! Og det rett og slett på grunn av at det er for dyrt å kjøpe ny bil i Norge, man må nesten ha million inntekt for å få råd til en litt bedre bil, eller så må du ta lån resten av livet.

Og kollektiv trafikken i Norge er en katastrofe. Den er kun tilrettelagt dem som bor i sentrum av de store byene, hva med oss som må kjøre 3-6 mil og noen omså dobbelt. Det tar jo oss seks ganger så lang tid med buss. jeg bor på en plass 3 mil sør for Harstad, (en vesentlig by med 25.000 innbygere) Jeg kjører tungtransport for posten der, og derfor jobber jeg turnus. Jeg MÅ ha bil for å overleve. Det passerer 3 busser forbi der jeg bor hver dag, mellom 0700-1600, vi har tilogmed en flyplass ca 5km sørr for der jeg bor, men ikke EN flybuss passerer innom mitt distrikt på tur til Harstad. og det er snakk om 5 min ekstra tur for bussen. (Og det er ikke engang en omvei!)

Og jeg orker ikke å begynne på årsavgiften til bil, hva går egentli pengen til? joda, Sudan, Afrika og Thailand, som i retur sender alle sine prostituerte tilbake hit. Ikke så mye som 10% av de pengene går til de norske veiene. Hva er det som gjør at Sverige klarer å lage 100 ganger bedre og sikrere veier enn Norge? Dem har jo ikke en eneste oljekrone engang.

Ikke rette plassen å ta denne diskusjonen, men ble forbanna over bensin prisene idag, og det er søndag!

Skulle ha dannet et nytt parti :: Vei og helse partiet. :p

Edit: Masse skrivefeil (var litt for engasjert til å få alt ned på "papiret") hehe..

Endret av SiRious
Lenke til kommentar

Hva med å starte et eget parti med navnet diskusjon.no? :innocent:

Tror vi hadde klart å komme med et par gode ideer her, men vi hadde vel blitt kasta ut fordi vi hadde gjort at staten ikke satt igjen med et så stort overskudd...

Selv har jeg gitt opp politikk, ingen av politikerne holder det de lover, så hvorfor skal jeg i det hele tatt høre på de? Okey, noen er verre enn andre, men ikke mye.

Lenke til kommentar
Offentlig transport er en stor vits i dette landet. jeg kjører uansett med bilen selv om det koster 10 gang mer enn tog eller buss, da jeg kommer meg på jobb tidsnok, slipper å sitte med masse rare folk på bussen, går mye fortere, er vell kanskje billigere også da jeg får jobbet mer på jobben da jeg slipper å sitte i en treig buss, da den bruker ca 40 min lengre tid.

Jeg kommer ikke til å kjøre en dritt mindre uansett om bensinen koster 20kr/l,

En positiv ting med høy bensin pris: blir mindre SV'ere på Veien da :!:

Helt enig, og det er en ting til som irriterer meg med offentlig transport. På formiddagen går det masse busser med 3-4 passasjerer. Det er dårlig miljøpolitikk det, en buss bruker mange liter diesel på mila. Et annet problem politikerene ikke ser ut til å forstå er at kollektivtrnasport er bare mulig å få til effektivt i byer og steder det bor mye folk tett (Ikke det at vi greier det i norge uansett, men...), store deler av Norge vil være avhengig av bil så lenge det skal bo folk i distriktene.

Lenke til kommentar
Norge er et land som tøå tat tak i miljøverstingene. Norges bilpark står for 2% av Co2 utslippene i Norge hvert år

Hehe, ja dette er ganske fascinerende igrunnen. Hver gang det er snakk om miljø og CO2, så er det bilistene som skal "tas", enda de bare utgjør en liten andel av utslippene. CO2-rensing av gasskraftverk, derimot? Ikke interessant. Koster for mye. Vi kjøper klimakvoter i stedet. Og jeg ser jo poenget. Klart at det er enklere å håve inn skattekroner enn å måtte bruke dem, selv om miljøgevinsten kunne blitt mye bedre ved å gjøre sistnevnte. Spørsmålet er hvorfor man da ikke kunne overført statens tankegang til private hus og hjem, og fjernet alle avgiftene på bil, oppvarming og lignende, og heller pålagt oss å kjøpe klimakvoter for CO2-utslippene vi står for? På den måten kunne vi enkelt fulgt statens eksempel og fortsette vår livsstil samtidig som vi kjøper oss ut av problemene. Billigere hadde det også blitt :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...