Gå til innhold

Diverse spørsmål om Word

2bb1

Anbefalte innlegg

Hei. Når jeg trykker ENTER i word, så legger den automatisk til litt ekstra linjeavstand. Dette vil jeg ha slutt på. Se på bildet for nøyere informasjon.

Edit: Gå til de siste postene for å se siste spurte spørsmål.

post-35504-1199655328_thumb.jpg

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, altså jeg vil beholde halvannen linjeavstand. Men hvis du ser på mellomrommet mellom "Bla bla bla bla" og linje 2, så ser du at der er linjeavstanden halvannen. Men når jeg trykker på ENTER for å hoppe en linje ned, så legger den til enda litt større linjeavstand.

Dette vil jeg ikka ha noe av, jeg vil ha halvannen linjeavstand all over. Håper jeg formulerte det litt bedre nå :)

Lenke til kommentar

De fleste (alle?) tekstbehandlingsprogrammer lager automatisk et nytt avsnitt når du trykker enter.

Avslutter du en linje og fortsetter direkte på neste linje (med en ny setning) uten at det er ekstra 'luft' i mellom ser teksten ofte veldig rar ut, så det er faktisk en god grunn til at det er sånn.

Du kan dog tvinge Word til å gjøre dette ved å trykke shift+enter tror jeg (husker ikke helt - har ikke tekstbehandler på hjemme-PC-en).

Lenke til kommentar
Avslutter du en linje og fortsetter direkte på neste linje (med en ny setning) uten at det er ekstra 'luft' i mellom ser teksten ofte veldig rar ut, så det er faktisk en god grunn til at det er sånn.

Hehe, jeg skal ha tydelige avsnitt altså, ikke vær redd for det.

Saken er at jeg vil trykke to ganger på ENTER når jeg skal ha avsnitt. Altså jeg vil styre litt selv.

Shit+Enter tvang den til å hoppe ned på neste linje uten økt linjeavstand ja, hjertelig takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

Det første man må gjøre er å skille mellom linjeavstand og avstand mellom avsnitt. Det Word gjør her er at den lager avstand mellom avsnittene når du trykker Enter og det er en fornuftig ting (dette er endelig standard i Word 2007). Hvis du bruker Skift+Enter lager du et hardt linjeskift men teksten er fortsatt i samme avsnitt og det er en dårlig ide. Det vil du oppdage når du kommer til et sideskift eller skal sette inn bilder eller andre elementer.

Hvis du sverger til å gjøre det på gamle-måten (IBM med kulehode og rettetast) og trykke to ganger på Enter for å få avstand mellom avsnitt må du merke all teksten, klikke Format -> Avsnitt og sette 0 i boksene Avstand før og Avstand etter.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Linjeavstand var feil ord å bruke ja :)

Hadde ikke tenkt å trykke Shift+Enter én gang, da dette ikke regnes som et skikkelig avsnitt. Jeg hadde derimot tenkt å trykke to ganger slik at jeg fikk laget et avsnitt på "gamlemåten" (tvangstanker inne i bildet, hehe).

Har nå et nytt spørsmål:

Nå laget en tabell og vil fylle den ene ruten med grønn bakgrunnsfarge. Før hadde jeg et malingsbytte-symbol som fikset dette, men det er "sporløst forsvunnet".

Lenke til kommentar

Selv om du trykker Skift+Enter 150 ganger hører alt fortsatt sammen i samme avsnitt og det er fortsatt en dårlig ide. Du sparer masse frustrasjon på å bruke programmet slik det er beregnet framfor alle mulige triks som kan virke lure ved første øyekast men som du må betale for senere.

Malingsbøtta du etterlyser finner du på verktøylinjen Tabeller og kantlinjer.

Lenke til kommentar

Det har vel også litt med at jeg er vant til Word 2003, hvor man må trykke Enter to ganger for å få avsnitt.

"Tabeller og kantlinjer" finner jeg ikke noe som heter i 2003-versjonen (du har muligens 2007-utgaven). Har lett i undermenyene også, men ikke funnet den enda.

Lenke til kommentar

Jeg har 2000, XP, 2003 og 2007. ;)

Verktøylinjen finner du ved å høyreklikke på en av de andre verktøylinjene eller ved å klikke Vis -> Verktøylinjer.

I Word 2003 holdt det også å trykke en gang på enter for å lage avsnitt. Problemet var at du ikke kunne se at du hadde laget et nytt avsnitt og dermed trykket man en gang til på enter for å få et tomt avsnitt i mellom avsnittene. Dette er, som tidligere nevnt, en dårlig ide fordi man da bryter sammenhengen mellom avsnittene. Å trykke skift+enter to ganger hjelper ingen verdens ting, snarere tvert i mot.

Lenke til kommentar

Der fant jeg den ja, hjertelig!

Ang. avsnitt så må jeg innrømme at jeg ikke helt skjønner hva du mener. Hva mener du med å "bryte sammengengen mellom avsnittene"?

Og å trykke én gang på Enter etter å ha fullført skrivingen i 2003, gir ikke et visuelt avsnitt, så da er det vel naturlig å trykke en gang til?

Lenke til kommentar

Det er helt riktig og det er en dårlig måte å gjøre det på. Det henger igjen fra gamle dager (IBM med kulehode og rettetast) da dette var måten man laget et avsnitt på: en gang enter for linjeskift, to ganger enter for avsnitt.

Når man skriver i et tekstbehandlingsprogram (dette er felles for de aller fleste slike programmer) styrer programmet linjeskiftene selv. Det er ikke noe man lenger behøver å tenke på. Fordelen med at programmet gjør det selv er åpenbar: Man kan da fritt slette og legge til tekst, eller gjøre om på formateringene uten av man behøver å bekymre seg over at linjeskiftene kommer på riktig sted.

Enter trykker man derfor for å lage avsnitt. Som du helt riktig påpeker får man ikke noe visuelt avsnitt ved å trykke en gang på enter, men det er like fullt et nytt avsnitt for programmet. En eller annen idiot i markedsføringsavdelingen til Microsoft fant ut for mange år siden at man måtte ta hensyn til de som var vant til skrivemaskin og vant til å trykke to ganger på enter.

Konsekvensen er da at avsnittene da ikke lenger henger sammen med hverandre, du bryter forbindelsen mellom dem. Det gir mange ulike problemer, som for eksempel at du risikerer å få en tom linje helt øverst på en side, at overskrifter ikke havner på sammen side som teksten de hører til, at bilder hopper over til feil side, at fotnoter hopper opp og ned mellom sidene osv osv.

Først med Word 2007 skjønte noen at det var på tide å legge fra seg gamle vaner og legge inn avstand etter avsnitt som en egenskap for den stilen som er standard når man begynner å skrive. Dette gjør det mye enklere å strukturere større eller komplekse dokumenter og maler på en ryddig og skikkelig måte.

Du har antakelig lagt inn dette for den stilen du bruker i dokumentet ditt, eller i den grunnstilen (Normal) som finnes i grunnmalen normal.dot.

Lenke til kommentar
Konsekvensen er da at avsnittene da ikke lenger henger sammen med hverandre, du bryter forbindelsen mellom dem. Det gir mange ulike problemer, som for eksempel at du risikerer å få en tom linje helt øverst på en side, at overskrifter ikke havner på sammen side som teksten de hører til, at bilder hopper over til feil side, at fotnoter hopper opp og ned mellom sidene osv osv.

Det avsnittet der klargjorde en del. Det at overskriftene hopper fra side til side uten å følge teksten, samt tom linje øverst i dokumentet opplever jeg ofte - så å si hver gang jeg bruker word.

Så nå er vi på noen lunde samme bølgelengde, og det som jeg før ikke så på noe problem ser jeg nå helt klart at til tider kan være et irritasjonsmoment. :)

Edit: Det har vel vært et problem og irritasjonsmoment hele tiden, men uten at jeg visste at det var mulig å gjøre noe med det.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Det avsnittet der klargjorde en del. Det at overskriftene hopper fra side til side uten å følge teksten, samt tom linje øverst i dokumentet opplever jeg ofte - så å si hver gang jeg bruker word.

Du er ikke alene om det! Jeg tror de aller fleste har opplevd dette men fått det til å funke på et eller annet vis med mye ekstra innsats og frustrasjon på veien. Løsningen er altså veldig enkel, men dessverre har Word (inntil versjon 2007) gjort alt den kan for å gjemme den bort. :)

Lenke til kommentar

Det er kun filmer i avi-kontainer som kan vises direkte i Word. Du kan sette inn andre video-objekter også men du må dobbeltklikke på dem for å kjøre dem og de åpnes da i den avspilleren som er standard for systemet for den filtypen.

For å sette inn video-objekter (eller andre objekter): Sett inn -> Objekt... -> Opprett fra fil.

For å sette inn en avi-film: Sett inn -> Objekt... -> Medieklipp -> Ok. Klikk deretter Sett inn klipp -> Video for Windows og bla deg frem til objektet. Word er veldig kresen på kodeker så du vil ofte oppleve at objektet ikke vises riktig med denne metoden.

Lenke til kommentar

Det er en pest og en plage! Det er heldigvis stort sett 2000 og 2007 jeg har bruk for og det er bare en PC jeg har alle fire på. Det som skjer når man fyrer opp en annen versjon enn det man gjorde sist er at den vil forsøke å installere litt. Det er bare å avbryte det så hopper den inn etter en liten stund. Jeg har også sørget for at de har hver sin normal.dot som er lagret i unike mapper og jeg tror det sparer meg for litt trøbbel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...