Gå til innhold

IT-Akademiet spm og svar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

vel for ett års siden var it-akademiet på bryn. Intruktørerene er helt glimrende men jeg kan ikke si at det var så mye sosiale aktiviteter. Det var for små klasser og i starten får du ikke engang tid til å ta en pils engang fordi du måtte studere alle dager i uka to the bitter end. Nå er den flyttet under taket på Sonans hvor det er adskillig flere folk, aktiviteter og større klasser. Du vil treffe folk i mange forskjellig alder. Fra unge folk til eldre folk som må skifte karriere etc. Så du har mangfoldet. Fra folk som ikke burde vært der til ganske flinke folk. Instruktørene jobber også i markedet med prosjekter etc Så de kan fortelle deg hva som relevant og ikke. Cisco intruktørene er faglig dyktig og inspirerende. De setter lista fordi løpet er ganske tøft. Jeg har vært på mange kjedlige fordrag på universitet, heldigvis var det ikke sånn der. Men der vil variere etter hva slags linje du tar og instrukører.

Lenke til kommentar

Jeg gikk it-drift og nettverkspesialist. CNAP CCNA og CNAP CCNP, så tok jeg også noen MCP sertifiseringer. Før var min mening at du ikke kunne lære nettverk over nett fordi du ikke fikk hands on. Men nå kan man gjøre det samme uten kabling på emulert IOS og gjøre switching på remote labs. Jeg er en person som spør og graver mye så klasseundervisning var bra for meg, men kan sikkert også gjøre over nett. I starten er kanskje viktig labbe på fysisk bokser fordi som nybegynner kan gjøre en del lag 1 feil, som kable feil( typisk CCNA spirer), vite hvordan DCE kabel ser ut etc. Forstå hvordan er ADRTRAN boks fungerer. Uannsett klasseundervising eller på nett så er pensumet på online som gir både fordeler og ulemper. Fordelen er at det er en del simulatorer så du kan øve på kommandoer. Og små videoer som forklarer prosseser. Ulempen er det går tregere å lese en fra bok.

 

Du leser også fra Cisco Press så du får forklart fra to vinkler og utfyller online pesumet. Jeg brukte også CBT nuggets/knowledgenet CD-er som var korte og gav oversikt bilde. Det er ikke vits å labbe om man ikke vet hvorfor man gjør det som man gjør, vansklig å lære prosseser kun fra konsoll uten å ha teorien.

 

Hvis du gjør det over nett kan det kanskje bli litt ensomt, greit å samarbeide med andre om du stopper opp i en labb eller du lærer mye å hjelpe andre også. Nå så studerer jeg over nett og bruker internetworkexpert.com og leser fra Cisco Press, vendoruavhengige bøker, Cisco Doc, RFC og whitepages. Studiegruppe kan man bruke som feks www.groupstudy.com.Det finnes mange nyttige videoer der ute som er nesten som klasseundervising bare at det ikke blir interaktivt. Knowledgenet er bra.

Endret av VictorOsborn
Lenke til kommentar

Så lenge du fullfører så er det stor sansynlig å få godt betalt jobb sånn som markedet er nå. Alle de som gikk min linje som fullførte fikk bra jobber. Det kommer an på personen du er like mye som tekniske ferdigheter. De som ikke fullfører jobber med support etc.

Endret av VictorOsborn
Lenke til kommentar

Da har du god tid. Anbefaler å starte på høstsemsteret. Kjøp CCNA cisco Press 842-802 på amazon, installer Dynamips (du får emulerte cisco bokser på pcen din som du kan labbe på )og les litt om sommeren. Fordi løpet er beintøft ( du kan likegodt avinnstalere alle spill på pcen,wow spilling er en fin måte å stryke og skaffe seg gjeld på)og greit å være forberedt. Da vil du lykkes med å gjennomføre og ta med deg sertifiseringene med kanskje litt mindre stress.

Endret av VictorOsborn
Lenke til kommentar
Da har du god tid. Anbefaler å starte på høstsemsteret. Kjøp CCNA cisco Press 842-802 på amazon, installer Dynamips (du får emulerte cisco bokser på pcen din som du kan labbe på )og les litt om sommeren. Fordi løpet er beintøft ( du kan likegodt avinnstalere alle spill på pcen,wow spilling er en fin måte å stryke og skaffe seg gjeld på)og greit å være forberedt. Da vil du lykkes med å gjennomføre og ta med deg sertifiseringene med kanskje litt mindre stress.

 

Henviser til det du skrev: Kjøp CCNA cisco Press 842-802 på amazon, installer Dynamips (du får emulerte cisco bokser på pcen din som du kan labbe på )og les litt om sommeren.

 

Hvor får jeg tak i dette? Er det programvare du snakker om? Kan du sende linker der du mener jeg bør bestille dette fra?

Endret av Oddy26
Lenke til kommentar

Skal love at du ikke vil angre på at du har lest en del i forveien,helst alt før du begynner på CCNA.

Hvis du har gjort dette og lært deg subnetting som mange blir frustrerte over,ikke pga av at det er så vanskelig men fordi tiden blir knapp så kan du slappe av der alle andre blir stressede.

Angående Dynamips så må du finne en guide for å sette opp med riktige OS samt en del andre ting

Det er sikkert lurt å lese litt først og sette seg inn i ruter/switch modellene i bøkene før Dynamips innstalleres.

Jeg synes Dynamips er rimelig sære greier å sette opp i tillegg til at det er i Beta stadie.

Før du begynner med den kan du feks teste ut Boson ruter simulator for CCNA eller den nye simulatoren fra Cisco selv som heter Packetracer.Det er ikke like autentisk som Dynamips er men du lærer deg kommandoer osv.

Ikke regn med at MCSE eller MCSA blir noe hvileår heller.Lykke til.

Lenke til kommentar

Dynamips fungerer helt glimrende først satt opp. Jeg har gjort det på xp og vista og det er enda lettere på linux. Jeg kjører inn 14 bokser med svære topologier og mye config og det fungerer, folk har jo brukt det som hovedverktøy når dem har tatt CCIE # sitt og da fungerer det også for CCNA. Eneste problemet er at det kan tid å sette det opp første gangen. Test GNS-3 først, den er lettere. Jeg har eget rack også men labber også på dynamips når jeg skal fokusere kun på en teknologi/protokol. Jeg har laget masse forskjellig toplogier for smålabber. Trenger jeg repetisjon så er bare starte opp en fil, fix ferdig, ingen kabling eller at jeg må configuere opp trunking og vlans på switchene for å tilpasse topologien. ( det er trening det og..men ikke etter 100 ganger)

 

Jeg kjøpte boson router da jeg startet med CCNA...ikke helt det samme og masse bugs om du prøver noe utenom en labboppgave fra boson og kronglete labboppgaver.Ingen simulatorer kan erstatte ekte IOS. Prøv gjør en debug. Cisco IOS har alt, simulator har toppen 5% av mulighetene. Har hørt om packet traceer, prøvde en gammel versjon og den var dårligere enn boson. Den nye skal være bedre men men, holder kanskje massevis for CCNA.

 

hvordan sette opp GNS-3:

 

http://www.blindhog.net/cisco-gns3-graphic...ation-software/

Endret av VictorOsborn
Lenke til kommentar
http://www.amazon.com/CCNA-Certified-Netwo..._lp_edpp_ttl_in

 

Les igjennom boka, lab igjennom scenariene.

 

Sett opp lab: http://7200emu.hacki.at/index.php

 

Du har to varienter: en med GUI for å lage topologi: http://www.gns3.net/

 

Orginale: http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=160317

 

Google is your friend.

 

 

 

Sett opp lab: http://7200emu.hacki.at/index.php

 

Orginale: http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=160317

 

Forstår ikke helt hva du mener med disse linkene, kan du forklare meg dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...