Gå til innhold

er 5min batteritid på bærbar pc etter under 2 år "forventet"?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hele rapportasjen som var på tv igår er gjennomsyret av feil, typisk nok når det gjelder slik sensasjonspreget journalistikk.

 

Kort fortalt, det er ikke 2,5 reklamasjonsrett på batterier, men 2 år.

Uansett, er ikke dette et spm. da komplett selv sier at det er 2,5 år, men at de selv har utvidet til 3 år.

 

 

 

Ikke for å være slem, men ut i fra spørsmålene dine så vil du ikke få særlig svar om du leser forbrukerkjøpsloven. Det står ikke eksplisitt hvilke varer som har hvilke rettigheter
synes ikke det var så slemt jeg... Men, det er nettop derfor jeg prøver å spørre dere, for da kan kanskje dere hjelpe meg å tolke loven...

 

 

3 år gammelt batteri er det bare å kjøpe nytt på vil jeg si.
som jeg skriver i et av de siste inleggene her, har jeg feilberegnet hvor gammelt det er. kjøpte det 30.05.06, som betyr 1år og 9 måneder

 

jada, jada. sorry for det med forvirring. Det er altså sistnevnte oplysning som gjelder. er vist litt dårlig i hukommelse og hoderegning...

 

 

edit: noen som har et utsnitt av denne fornyingen av loven? ser at personen som har fått dette igjenom, hadde problem med kortslutting av batteri, men det gjelder vel ikke bare kortsluttning?

Endret av r2d290
Lenke til kommentar

altså, hvis komplett sier det er 3 år, så er det eventuelt "garanti" fra dem, for det er bedre enn rettighetene etter loven.

 

tatt i betraktning at min oppfatning rundt alder er bekreftet, så holder jeg meg til min mening om at du burde sende reklamasjon. avviser de så må du sende videre til FR.

Lenke til kommentar

Kanskje litt OT men jeg har store problemer for å se hvordan man kan sammenlikne 4-cellers og 8/9/12 cellers batterier med lik levetid? Reklamasjonsretten burde ta mer hensyn til fysisk kapasitet og teknologi.

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

snakket med FR idag, og de sa det ikke var noe tvil om at jeg skulle få nytt batteri når det varer såpass kort som dette. De ba meg sende en skriftlig mail til komplett, og det har jeg gjort. Får nok svar i morra, og hvis dette ikke gir meg nytt bateri, så skulle jeg få FR til å hjelpe meg å klage. Jeg ser et lys i tunellen :)

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Okei okei, jeg er litt skremt over hvor lang tid dette har tatt :S Først NÅ er jeg ferdig hos forbrukerrådet, og skal opp i forbrukertvistutvalget.

 

På siste brev fra forbrukerrådet sto det:

 

Det har dessverre ikke lykkes å finne noen minnelig løsning av saken. Vi regner heller ikke med å komme videre med vår saksbehandling. Saken blir derfor avsluttet ved vårt kontor.

 

Etter vår oppfatning vil Deres sak kunne behandles av Forbrukertvistutvalget, jf. forbrukertvistloven av 28.04.78 §1. Vedlagt følger begjæringsskjema med veiledning på baksiden.

 

Dersom de ønsker behandling av Deres sak i Forbrukertvistutvalget, må begjæringsskjemaet returneres vårt kontor i utfylt stand innen 4 uker, jf. forbrukertvistloven § 6. Fristen løper fra 11.09.08 slik at siste dag er 09.10.08. Sendingen må være poststemplet eller innlevert direkte til vårt kontor denne datoen.

 

Til orientering kan opplyses at så lenge saken er under behandling ved Forbrukertvistutvalget, kan den ikke bringes inn for de alminnelige domstoler. Behandlingstiden i Forbrukertvistutvalget utløser et senere saksomkostningsansvar for Dem. Det hender av og til at den som taper saken i Forbrukertvistutvalget, anger/bringer saken inn for domstolene. Dersom De ikke ønsker en domstolsbehandling, for eksempel på grunn av den økonomiske belastning det kan medføre, kan De normalt frafalle det krav De er tilkjent av Forbrukertvistutvalget, og være ferdig med saken.

 

Dagens regelverk stenger imidlertid ikke for at motparten kan stille som vilkår for å avslutte saken at De dekker utgifter i forbindelse med stevning. Dette skjer meget sjelden, men vi informerer likevel om denne risikoen."

 

På et annet ark står det litt generel orientering om adgangen til å bringe saken inn for Forbrukertvistutvalget, og på baksiden av arket er det et skjema jeg skal fylle ut.

 

 

I det nest siste brevet jeg fikk, sto det at forbrukerrådet kan (under tvil) ikke se at dette kan være en forventet slitasjeskade, da batteriet har vart såpass lenge som bortimot 2 år. Jeg har hatt lyst til å svare at det har vært dårlig en stund før dette, men det har jeg ikke fått gjort enda (så da blir det vel ikke)...

 

 

Men er det noe dere har lyst til å informere meg om m.t.p. sak i forbrukertvistutvalget (er jo helt fersk på dette) så hadde jeg satt pris på det...

 

 

Jeg får vel bare fylle ut skjemaet, og sende det inn :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...