MrLee Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 This just in: http://www.nrk.no/programmer/tv/fbi/1.5081962 3 år gammelt batteri er det bare å kjøpe nytt på vil jeg si. Lenke til kommentar
Panter Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Jeg ville vel si at når den dør så kjapt så burde det være en sak. Ikke glem at betteriet det her er snakk om er over 3 år gammelt. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Jeg ville vel si at når den dør så kjapt så burde det være en sak. Ikke glem at betteriet det her er snakk om er over 3 år gammelt. hvis den er kjøpt et eller annet 05.06 så er den da ikke 3 år, men heller under 2 år? Lenke til kommentar
Panter Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 hvis den er kjøpt et eller annet 05.06 så er den da ikke 3 år, men heller under 2 år? Trådstarter kommer med forvirrende opplysninger.. er dette en forventet slitasje etter 3 år bruk.. Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 13. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2008 (endret) Hele rapportasjen som var på tv igår er gjennomsyret av feil, typisk nok når det gjelder slik sensasjonspreget journalistikk. Kort fortalt, det er ikke 2,5 reklamasjonsrett på batterier, men 2 år. Uansett, er ikke dette et spm. da komplett selv sier at det er 2,5 år, men at de selv har utvidet til 3 år. Ikke for å være slem, men ut i fra spørsmålene dine så vil du ikke få særlig svar om du leser forbrukerkjøpsloven. Det står ikke eksplisitt hvilke varer som har hvilke rettigheter synes ikke det var så slemt jeg... Men, det er nettop derfor jeg prøver å spørre dere, for da kan kanskje dere hjelpe meg å tolke loven... 3 år gammelt batteri er det bare å kjøpe nytt på vil jeg si. som jeg skriver i et av de siste inleggene her, har jeg feilberegnet hvor gammelt det er. kjøpte det 30.05.06, som betyr 1år og 9 måneder jada, jada. sorry for det med forvirring. Det er altså sistnevnte oplysning som gjelder. er vist litt dårlig i hukommelse og hoderegning... edit: noen som har et utsnitt av denne fornyingen av loven? ser at personen som har fått dette igjenom, hadde problem med kortslutting av batteri, men det gjelder vel ikke bare kortsluttning? Endret 13. mars 2008 av r2d290 Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 altså, hvis komplett sier det er 3 år, så er det eventuelt "garanti" fra dem, for det er bedre enn rettighetene etter loven. tatt i betraktning at min oppfatning rundt alder er bekreftet, så holder jeg meg til min mening om at du burde sende reklamasjon. avviser de så må du sende videre til FR. Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 13. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2008 da ringer jeg FR i morgen (de stenger 1500, så er litt sent nå) Tusen takk for svar. Dere skal nok få høre mer av meg i morra Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 (endret) Kanskje litt OT men jeg har store problemer for å se hvordan man kan sammenlikne 4-cellers og 8/9/12 cellers batterier med lik levetid? Reklamasjonsretten burde ta mer hensyn til fysisk kapasitet og teknologi. Endret 13. mars 2008 av Jarmo Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Det gjør de også, ved at man skal sammenligne med tilsvarende vare. Det som derimot spiller inn er kompetansen til de som avgjør saken, og partenes sakførsel. Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 14. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2008 snakket med FR idag, og de sa det ikke var noe tvil om at jeg skulle få nytt batteri når det varer såpass kort som dette. De ba meg sende en skriftlig mail til komplett, og det har jeg gjort. Får nok svar i morra, og hvis dette ikke gir meg nytt bateri, så skulle jeg få FR til å hjelpe meg å klage. Jeg ser et lys i tunellen Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 29. september 2008 Forfatter Del Skrevet 29. september 2008 Okei okei, jeg er litt skremt over hvor lang tid dette har tatt :S Først NÅ er jeg ferdig hos forbrukerrådet, og skal opp i forbrukertvistutvalget. På siste brev fra forbrukerrådet sto det: Det har dessverre ikke lykkes å finne noen minnelig løsning av saken. Vi regner heller ikke med å komme videre med vår saksbehandling. Saken blir derfor avsluttet ved vårt kontor. Etter vår oppfatning vil Deres sak kunne behandles av Forbrukertvistutvalget, jf. forbrukertvistloven av 28.04.78 §1. Vedlagt følger begjæringsskjema med veiledning på baksiden. Dersom de ønsker behandling av Deres sak i Forbrukertvistutvalget, må begjæringsskjemaet returneres vårt kontor i utfylt stand innen 4 uker, jf. forbrukertvistloven § 6. Fristen løper fra 11.09.08 slik at siste dag er 09.10.08. Sendingen må være poststemplet eller innlevert direkte til vårt kontor denne datoen. Til orientering kan opplyses at så lenge saken er under behandling ved Forbrukertvistutvalget, kan den ikke bringes inn for de alminnelige domstoler. Behandlingstiden i Forbrukertvistutvalget utløser et senere saksomkostningsansvar for Dem. Det hender av og til at den som taper saken i Forbrukertvistutvalget, anger/bringer saken inn for domstolene. Dersom De ikke ønsker en domstolsbehandling, for eksempel på grunn av den økonomiske belastning det kan medføre, kan De normalt frafalle det krav De er tilkjent av Forbrukertvistutvalget, og være ferdig med saken. Dagens regelverk stenger imidlertid ikke for at motparten kan stille som vilkår for å avslutte saken at De dekker utgifter i forbindelse med stevning. Dette skjer meget sjelden, men vi informerer likevel om denne risikoen." På et annet ark står det litt generel orientering om adgangen til å bringe saken inn for Forbrukertvistutvalget, og på baksiden av arket er det et skjema jeg skal fylle ut. I det nest siste brevet jeg fikk, sto det at forbrukerrådet kan (under tvil) ikke se at dette kan være en forventet slitasjeskade, da batteriet har vart såpass lenge som bortimot 2 år. Jeg har hatt lyst til å svare at det har vært dårlig en stund før dette, men det har jeg ikke fått gjort enda (så da blir det vel ikke)... Men er det noe dere har lyst til å informere meg om m.t.p. sak i forbrukertvistutvalget (er jo helt fersk på dette) så hadde jeg satt pris på det... Jeg får vel bare fylle ut skjemaet, og sende det inn Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Fint å vite at FTU selv slo fast at batterier har 5 års reklamsjonsfrist da Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 29. september 2008 Forfatter Del Skrevet 29. september 2008 (endret) Fint å vite at FTU selv slo fast at batterier har 5 års reklamsjonsfrist da Hvor sto dette hen? Endret 29. september 2008 av r2d290 Lenke til kommentar
TEE Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Fint å vite at FTU selv slo fast at batterier har 5 års reklamsjonsfrist da Det eneste FTU har slått fast er at et batteri ikke har en levetid som vesentlig overstiger 2 år. Hvordan får du det til å bli 5 års reklamasjonsfrist? Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Fint å vite at FTU selv slo fast at batterier har 5 års reklamsjonsfrist da Det eneste FTU har slått fast er at et batteri ikke har en levetid som vesentlig overstiger 2 år. Hvordan får du det til å bli 5 års reklamasjonsfrist? At jeg husket feil, mente å være det jeg hadde lest, men som sagt Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Tydeligvis har FTU endret litt på databasene sine, slik at man ikke finner det på sidene deres lenger. Kun saker fra 2008 kan man finne så vidt jeg kan se. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå