r2d290 Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 (endret) hallo. Irriterer meg over at batteritiden på min bærbare hp dv8231 bare lever i 10 min etter at jeg tar ut nettspenninga. er dette en forventet slitasje etter 3 år bruk, som gjør at jeg ikke kan få det på reklamasjonsretten? Endret 13. mars 2008 av r2d290 Lenke til kommentar
Loko Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Ja jeg vil påstå at det er forventet slitasje. Skal ikke si det helt bastant men mener at batteri kun har 2 års reklamasjonsrett. Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Ja, det er forventet. Et batteri har normalt ett års garanti. Det er det samme med reklamasjon, batterier er forbruksvare og derfor kun 1år reklamasjon også. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Ja, det er forventet. Et batteri har normalt ett års garanti. Det er det samme med reklamasjon, batterier er forbruksvare og derfor kun 1år reklamasjon også. 1. Forbruksvare finnes ikke som lovhjemmel i loven 2. Garanti er ikke = reklamasjonsrett 3. Minimumet for reklamasjon er 2 år, men alt beror på hva en kunne forvente av varen, det klassiske eksemplet er jo at en banan har 2 år, men råtner den om 2 uker, så kan du ikke reklamere på den, fordi det ikke kunne forventes så lang levetid. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 10 minutter er ikke direkte uvanlig på et batteri som er tre år gammelt. Det er litt som Christian86 sier i innlegget over at man kan reklamere på alt innenfor reklamasjonsfristen, men man må se på forventet levetid. Et batteri er en komponent så består av mye kjemi, og det vil forringes over tid. Hvor raskt og mye det forringes bestemmes ikke ene og alene av batteriets kvalitet men også av bruksmønster og vedlikehold. Dette tatt i betraktning med at bevisbyrden ligger på din side tror jeg ikke du vil komme langt med en slik sak. Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 7. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2008 noen som vet hva det koster for nytt battri? Lenke til kommentar
Loko Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 ca 500- 1000 kr avhengig av type og kapasitet Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 (endret) EET fører batteriet du skal ha. Gå inn på eet.no og søk på varenummer 396008-001. Prisen er 823 kr eks. mva. 1029 kr ink. moms med andre ord. Du kan også høre om de har uorginale batterier. De pleier da å være noe rimeligere eller å ha bedre kapasitet. Endret 7. januar 2008 av Nuffern Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Et batteri som er utslitt etter 3 år er ingen mangel, derfor har man ikke reklamasjonsrett på dette. Kjøpe nytt er en grei variant . Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Et batteri som er utslitt etter 3 år er ingen mangel, derfor har man ikke reklamasjonsrett på dette. Kjøpe nytt er en grei variant . Jeg har ikke bærbar PC selv, men vurderer å kjøpe. Er det noen måter å få batteriet til å holde lengst mulig, dvs. ikke ødelegge batteriets kapasitet? Går det f.eks. å ta ut batteriet av PCen når den brukes på nett? Er det kontiunerlig tilkobling til strømnett som forringer batteri? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Lurt å fjerne batteriet om den skal stå på lengre strømsessions ja . Og - når du ikke skal bruke batteriet på en stund, lagre det på ca 50-70% batterikapasitet, ikke tomt, ikke fullt. Lenke til kommentar
Loko Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Også liker batterien generelt ikke mye varme. Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 13. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2008 (endret) bumper denne tråden, etter den nye regelen som kom i går (elns.). Regelen gjelder for 2,5 år, men komplett har sagt 3 år. Jeg kjøpte maskinen 30.05.06, og nå varer bateriet kun 5 minutt. Komplett mente at denne regelen kun gjelder dersom datamaskinen avsluttes med en gang jeg tar ut strømkabelen (da kalte de det for kortsluttning i batteriet), men sånn jeg forsto det, på forbrukerinspektørene på nrk, var tiden avhengig av hvor stor/kraftig maskinen er, men den bør hvertfall vare i 30 minutt. Er det noen av dere som vet noe mer om denne nye regelen? edit: han jeg snakket med på komplett, sa at jeg kunne prøve å kalibrere batteriet. Noen som vet hva dette betyr, og hvordan det kan hjelpe, og hva jeg må gjøre for å kalibrere batteriet? Endret 13. mars 2008 av r2d290 Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 bumper denne tråden, etter den nye regelen som kom i går (elns.). Regelen gjelder for 2,5 år, men komplett har sagt 3 år. Jeg kjøpte maskinen 30.05.06, og nå varer bateriet kun 5 minutt. Komplett mente at denne regelen kun gjelder dersom datamaskinen avsluttes med en gang jeg tar ut strømkabelen (da kalte de det for kortsluttning i batteriet), men sånn jeg forsto det, på forbrukerinspektørene på nrk, var tiden avhengig av hvor stor/kraftig maskinen er, men den bør hvertfall vare i 30 minutt. Er det noen av dere som vet noe mer om denne nye regelen? edit: han jeg snakket med på komplett, sa at jeg kunne prøve å kalibrere batteriet. Noen som vet hva dette betyr, og hvordan det kan hjelpe, og hva jeg må gjøre for å kalibrere batteriet? vel, først og fremst så er det ikke noe ny regel, det er en klargjøring av regelverket i forbindelse med en sak. Hva komplett mener er deres sak. Beste forslag blir å klage og "bevise" at du ikke er skyld i problemet Lenke til kommentar
otis Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Noe sjeldent en kunde er... Altså skyldfri, på batteri bruk. Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 13. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2008 (endret) men selvom jeg ikke er skyld i problemet, kan det jo fort defineres som en "forventet slitasje"? Han sa forresten noe om at kapasiteten skulle være 10% eller noe sånt. vet dere noe om dette? har dere denne loven, og stemmer det at jeg burde få nytt bateri når dette bare varer i 5-10 minutt? sånn jeg forsto det, betydde kalibrering bare at indikatorene skulle være riktige i forhold til bateriets reelle levetid, men det er jo ikke indikatorene som er problemet, men selve bateriet som får pc-en til å skru seg av... og: hvordan skal jeg klare å bevise at det ikke er jeg som er skyld i problemet? edit: jeg sa til han på komplett at jejg trodde at det gjaldt svekking av batteriet, men da mente han at jeg hadde misforstått Endret 13. mars 2008 av r2d290 Lenke til kommentar
otis Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Altså, om batteriet får PC til å slå seg av, så er du vel skyldfri. Men om batteriet har for dårlig kapasitet, og PC slår seg av pga. det, så er du mest sannsynligvis skyld i det. Lenke til kommentar
Panter Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Hele rapportasjen som var på tv igår er gjennomsyret av feil, typisk nok når det gjelder slik sensasjonspreget journalistikk. Kort fortalt, det er ikke 2,5 reklamasjonsrett på batterier, men 2 år. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 men selvom jeg ikke er skyld i problemet, kan det jo fort defineres som en "forventet slitasje"? Han sa forresten noe om at kapasiteten skulle være 10% eller noe sånt. vet dere noe om dette? har dere denne loven, og stemmer det at jeg burde få nytt bateri når dette bare varer i 5-10 minutt? sånn jeg forsto det, betydde kalibrering bare at indikatorene skulle være riktige i forhold til bateriets reelle levetid, men det er jo ikke indikatorene som er problemet, men selve bateriet som får pc-en til å skru seg av... og: hvordan skal jeg klare å bevise at det ikke er jeg som er skyld i problemet? edit: jeg sa til han på komplett at jejg trodde at det gjaldt svekking av batteriet, men da mente han at jeg hadde misforstått da blir det å sannsynliggjøre at det ikke er det. Nå er jeg ukjent med hva som kreves, men det er det andre her som kan svare for. Ikke for å være slem, men ut i fra spørsmålene dine så vil du ikke få særlig svar om du leser forbrukerkjøpsloven. Det står ikke eksplisitt hvilke varer som har hvilke rettigheter Jeg ville vel si at når den dør så kjapt så burde det være en sak. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå