Gå til innhold

speilrefleks til små hender

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg kan med trygghet si at om du får fokus til å sitte på 1:1 så er det ikke på grunn av AF'n.... på alt under 1:2 anbefales MF!

Jeg bruker så og si alltid AF på mine makrobilder med Canon 100mm f2.8 macro USM. Fungerer utmerket! Kanskje jeg bare har hatt flaks med mitt eksemplar?

Lenke til kommentar
Jeg kan med trygghet si at om du får fokus til å sitte på 1:1 så er det ikke på grunn av AF'n.... på alt under 1:2 anbefales MF!

Jeg bruker så og si alltid AF på mine makrobilder med Canon 100mm f2.8 macro USM. Fungerer utmerket! Kanskje jeg bare har hatt flaks med mitt eksemplar?

Tar du bilder på 1:1?

Lenke til kommentar

Olympus ED 50/2 er optisk perfekt. Ferdig arbeid.

Men om jeg ikke husker helt feil er ikke 50/2 1:1 macro? Godt mulig jeg tar feil, det husker jeg faktisk ikke. Burde være 1:1, siterer det gamle Firmaslagordet fra OM-tiden: "From the microbe to the cosmos". :)

Vurderte selv 50/2 for en tid siden, det ble nesten kjøp, men endte på 14-54/2.8-3.5 da det passet mitt bruk noe bedre. :)

Men får jeg råd skal man ikke se bort fra at det kommer en 50/2 i baggen. :wee:

Lenke til kommentar
Olympus ED 50/2 er optisk perfekt. Ferdig arbeid.

Men om jeg ikke husker helt feil er ikke 50/2 1:1 macro? Godt mulig jeg tar feil, det husker jeg faktisk ikke. Burde være 1:1, siterer det gamle Firmaslagordet fra OM-tiden: "From the microbe to the cosmos". :)

Vurderte selv 50/2 for en tid siden, det ble nesten kjøp, men endte på 14-54/2.8-3.5 da det passet mitt bruk noe bedre. :)

Men får jeg råd skal man ikke se bort fra at det kommer en 50/2 i baggen. :wee:

50mm er kun 1:2. Om det er et reelt problem, er en annen diskusjon... Kunne levd med 1:2 jeg.

Tom

Lenke til kommentar
Åkei...da har jeg vært å tafset på kameraer i fotobutikken

Både Pentaxen og Samsungen blir aaaalt for klumsete og tunge, jeg falt pladask for Nikon sin D 40x jeg.......et vektig argument er jo at man kanskje også finner mere brukte linser og ekstrautstyr til et Nikon enn til andre ymse merker. Det er jo en fordel, siden jeg stiller på bar bakke uten noen linser.

Må tenke og ruge litt, men kjenner at Nikon D40x er fristende.....så kan man jo alltids avansere til et mer fancy hus etterhvert som det kommer nye modeller.

Men, hva er egentlig maks utprint størrelse på en 10 Mp kamera?

Noen med erfaringer fra Nikon D40x der ute??

Vel om eos 350 eller 400D er for liten fatter jeg ikke at dette kan bli perfekt,det er jo noen mm mindre :hmm:

Lenke til kommentar
Vel om eos 350 eller 400D er for liten fatter jeg ikke at dette kan bli perfekt,det er jo noen mm mindre :hmm:

En 40DX har et anderledes grep, slik at det, for noen, kan føles mye bedre enn EOS'ene.

Samtidig har du samme fordel med kompakt størrelse og lav vekt (for de som synes dette er en fordel).

Tom

Lenke til kommentar

En 40DX har et anderledes grep, slik at det, for noen, kan føles mye bedre enn EOS'ene.

Samtidig har du samme fordel med kompakt størrelse og lav vekt (for de som synes dette er en fordel).

Tom

Vet det,men siden jeg nettop har holdt begge så kan jeg si at har du lange fingre så er problemet temmelig likt på begge, skal du unngå det og kjøpe Nikkon så må du opp på D80 eller en kan kjøpe et ekstra batterigrep,det koster vel en ca 700 kr til en 400 D

Lenke til kommentar
Vet det,men siden jeg nettop har holdt begge så kan jeg si at har du lange fingre så er problemet temmelig likt på begge, skal du unngå det og kjøpe Nikkon så må du opp på D80 eller en kan kjøpe et ekstra batterigrep,det koster vel en ca 700 kr til en 400 D
Vet det er mange som sier det, men jeg klarer ikke helt forstå at batterigrepet skal være noe bedre for folk med lange fingre. Det gjør at grepet forlenges nedover, ja, men problemet mitt er ikke høyden på kamerahuset, men at det er "for kort" rundt grepet på 400D. Utover å grave større grop i kameraet (lage større pukkel) eller bygge på, kan jeg ikke se hvordan det skal bli bedre, ei heller hvordan batterigrepet forandrer dette...
Lenke til kommentar
Vet det er mange som sier det, men jeg klarer ikke helt forstå at batterigrepet skal være noe bedre for folk med lange fingre. Det gjør at grepet forlenges nedover, ja, men problemet mitt er ikke høyden på kamerahuset, men at det er "for kort" rundt grepet på 400D. Utover å grave større grop i kameraet (lage større pukkel) eller bygge på, kan jeg ikke se hvordan det skal bli bedre, ei heller hvordan batterigrepet forandrer dette...

Du er ikke den den eneste som lurer på akkurat det.

Tom

Lenke til kommentar
Men om jeg ikke husker helt feil er ikke 50/2 1:1 macro? Godt mulig jeg tar feil, det husker jeg faktisk ikke. Burde være 1:1,

For å komme tilbake til Olympus:

Vi har jo også Zuiko 35mm makro, den har fra 1:4 til 1:1 makro, koster kun 2K og er etter min mening optisk meget god til prisen. Noen demobilder her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...