htapio Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Mjaa....så har jeg altså konkludert med det er på tide å investere i et digitalt speilrefleks - er møkka lei mitt Finepix E 900 sine begrensede muligheter. Jeg har snust på Pentax K10 D eventuelt Nikon D80 eller eventuelt noko anna Har ingen objektiver eller utstyr fra før. Pentaxen virker meget forlokkende med billedstabilisator, robust, god oppløsning, bra spec. og gode kritikker - men jeg frykter den blir i største/tyngste laget for mine små damehender. Har testet ut Canon D350 ved tidligere anledninger og det fristet ihvertfall ikke......irriterte meg helt grønn på den lange fokuseringstiden under litt ringe lysforhold. Jeg vil gjerne ha 10 Megapixels, et hendig og nett kamera med proffe funksjoner. Kommer til å ta en del makrobilder + at jeg arbeider mye i naturlig lys - så god lysfølsomhet og lite støy er ønskelig. Liker at kameraet er rask til å fokusere. Fint hvis kamera tar en av disse minnebrikkene: SD/MMC/MS/PRO/xD Kameraet bør koste under 10.000 med standard objektiv , batteri og minnebrikke. Kan noen gi gode råd?? Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Mulig jeg har vært for lenge borte nå, men har ikke Canon fokusmotoren i objektivene, altså det er ikke huset som er den store flaskehalsen? Mulig jeg tar feil nå, Canon Mark 3 skulle jo ha så utrolig kjap AF. Uansett, Canon 350D/400D vil være et bra valg, men for meg (17 år i morgen) blir den ALT for liten. Nikon D50, Nikon D70s og D80 er alle gode kamera, og et sikkert system. Du har jo Pentax og andre produsenter, men jeg kan ikke noe om de, så de får resten anbefale. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Jeg ville nok prøvd Nikon D80, jeg kjenner mange (ja, mange) jenter som bruker D80 og er happy med grepet. Men kanskje du også burde vurdere Olympus E-510 med dobbeltkit? Da får du et kapabelt speilrefleks med ett stk 14-42mm og ett stk 40-150mm, begge objektivene er skarpere enn man skulle tro kitobjektiv skulle være. Jeg har selv 14-42 og kan skrive under på dette. Itbutikken selger dette kitet for 7600, og det er en god pris. Så kan du shoppe et minnekort eller to, dessuten vil jeg anbefale en kamerabag (LowePro lager gode bager til en rimelig penge). Om du har litt penger igjen kan du legge disse til siden, så kan du se hva du savner mest, og spare til noe som dekker det. Eventuelt kan du se på en Olympus FL-36, altså en ekstern blits. JapanPhoto selger FL-36 for 1600 kroner. Ikke undervurder betydningen av ekstern blits, ekstern og intern blits kan ikke sammenlignes. Med en ekstern blits du kan sikte på taket og bildestabilisering i huset (som E-510 har) vil du kunne ta bilder du ellers ikke ville klare uten å skru opp til høye ISO-tall eller ved å kjøpe dyr optikk. Merk at du selvfølgelig ikke kan fryse et motiv med bildestabilisering, da trenger du korte lukketider. Stikk innom JapanPhoto og se om de har et E-510 og et D80 inne. Se hvilket som passer dine hender. Uansett blir du ikke misfornøyd. Lykke til. Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Pentaxen virker meget forlokkende med billedstabilisator, robust, god oppløsning, bra spec. og gode kritikker - men jeg frykter den blir i største/tyngste laget for mine små damehender. Har du mulighet til å gå i en fotobutikk å holde/teste kameraene så er nok det det beste... D80 er så og si samme størrelsen som K10D, noen gram lettere, men jeg endte opp på Pentax K10D da den er bedre ergonomisk for meg hvertfall. Jeg har nok langt fra de største hendene (Size 9-10 i hansker) og det passer meg fint. Vekten er ikke noe å tenke på, man holder jo skjelden kameraet på strak arm over lengre tid. Jeg syns faktisk vekten til K10D er et pluss... Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
Anew Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Jeg syns trådstarter høres ut som en kandidat for Canon 40D. Sjefen i gata når det kommer til høy ISO, halvproff betjening, og ikke så stort grep (ok, har aldri håndtert 40D, men 30D var for smått for min smak og 40D er vel ikke nevneverdig større?). Lenke til kommentar
kimare Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Når 40D koster 9239,- i billigste nettbutikk, vil den fort bli i dyreste laget mtp et budsjett til 10000. Men Canon 30D koster 6990,- hos Siba og 18-55 IS koster ca 1500,- da har man fortsatt råd til en 50mm eller blitz innenfor budsjettet. Canon er vel også regnet for raskest på af sammen med Nikon. D80 med 18-70mm-eren er fortsatt er godt alternativ. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 En ting som jeg oppdaget i forrige uke, er at når man sier store hender; så mener man som oftest lange fingre! Når det gjelder trådstarter, så tror jeg at en 400D med et annet objetiv enn standard-kitet kan være veien å gå. En av de få reelle forbedringene i 400D er autofokus-modulen (samme som 30D, hvis jeg husker rett). Tom Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Pentaxen virker meget forlokkende med billedstabilisator, robust, god oppløsning, bra spec. og gode kritikker - men jeg frykter den blir i største/tyngste laget for mine små damehender.Det tviler jeg faktisk på, vet om flere jenter som trives utmerket med 1D og D2Xs... Med mindre du trenger seriehastighet mye, ville jeg valgt Pentax K10D, evt. Samsung GX-10 (akkurat samme kameraet) med 18-55 kit-objektiv, og f.eks. Samsung 50-200 f/4-5.6 teleobjektiv og Pentax AF-360FGZ ekstern blits. Alternativt kan du bytte ut teleobjektivet og blitsen med Pentax 35mm f/2, som er et lyssterkt normalobjektiv. Scandinavian Photo (http://www.scandinavianphoto.no) selger også Pentax K10D i kit med 16-45 f/4-objektivet, som er betydelig bedre enn det vanlige kit-objektivet (som heller ikke er dårlig), til ca 8700 kr, som er en svært, svært god pris... Lenke til kommentar
htapio Skrevet 7. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2008 Hmm...takker for gode innspill her. Må nok dra ned i butikken og teste ut litt ja. Grunnen til at jeg heller til Pentax K10D er også at det skal være litt robust og tåle litt vær, greit når man skal vase ute og ta bilder på beachen. Dessuten begynner det jo å bli ganske billig etterhvert - ser priser helt nede i 609 usd via pricegrabber....men så var det det der med nordisk versjon da, hva er pro og kon for å ha nordisk versjon og garanti? Bør man satse på å kjøpe huset fra utlandet nå tro? Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Dersom du skal bestille fra USA bør du være kjapp, du er kanskje allerede litt sent ute. Prisene på K10D har begynt å stige der borte, bl.a. B&H Photo har satt opp prisen på K10D med 100$. For mer info: Pentax K10D og K100D - Neppe billigere nå. For/Mot for kjøp i USA/Norge... Mot kjøp i USA(utland): -Ved kjøp i USA får man kun 1-2 år (internasjonal ?) garanti, mot 5 års reklamasjonsrett i Norge. -Det er kjipt om man må sende kamerahuset til USA for å få fikset feil med huset på garantien. Mulig unntak dersom man har internasjonal garanti, da skulle Pentax Norge kanskje kunne ordne noe... (Jeg er litt usikker her, noen andre kan kanskje spesifisere det). For kjøp: -Jeg har egentlig hørt om få K10D hus som har hatt 'feil' i den forstand, noen har trengt å fått justert autofokusen (i følge forumet på dpreview), så det kan være man aldri trenger reklamasjonsretten. -$kursen er lav... Man kan dermed spare noen kroner, som evt kan puttes inn i ekstrautstyr som f.eks en blits eller et bedre objektiv, eller flere objektiver. Jeg var inne på Pricegrabber nå og såg, kunne ikke se kameraet til den prisen du oppgav. Var 20$ dyrere (629), men det var for KUN kamerahuset og du må da kjøpe et objektiv utenom. Merk at Samsung GX-10 er samme kamera som Pentax K10D, og har værtettinger osv, dette kameraet kan benytte Pentax optikk osv. Prisen for noen uker siden låg på ~6000kr for kamera+kitobjektiv. Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
htapio Skrevet 7. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2008 Ja jammen har prisen gått opp noen dollars siden igår kveld...jøsses Samsungen virker absolutt interessant ..... Lenke til kommentar
pirathund Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 (endret) Personlig så har jeg oppdaget at selv om jeg har veldig små hender - så har jeg ikke opplevd at noen kameraer har blitt for store, men mange kameraer blir for små. Uten å egentlig anbefale Canon 40D, så synes jeg at dette er kameraet med det perfekte grepet (det er for dyrt, og jeg har ikke noe som helst grunnlag til å uttale meg om det - skjønt det nok er et veldig fint kamera) . Andre igjen synes ikke dette grepet er noe godt i det hele tatt. Ellers er jo Nikon D300 (og helst med batterigrep, faktsik) en slager. Dette er kameraer som jeg bare nevner fordi mange kanskje er redde for at de skal bli for store/tunge dersom en har små hender. Min erfaring er at dette ikke stemmer, altså. Selv bruker jeg en Nikon D50 (en anelse mindre enn D80) og er veldig glad i ergonomien på den. Kan ikke egentlig uttale meg så mye om andre kameraer, da jeg ikke har prøvd dem så mye. Nikon D40 synes jeg forresten er aaaaalt for lite, selv til mine små hender. Det er flust av gode forslag her, i alle fall, så det får resten av folka ta seg av. : ) Endret 7. januar 2008 av pirathund Lenke til kommentar
htapio Skrevet 7. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2008 Åkei...da har jeg vært å tafset på kameraer i fotobutikken Både Pentaxen og Samsungen blir aaaalt for klumsete og tunge, jeg falt pladask for Nikon sin D 40x jeg.......et vektig argument er jo at man kanskje også finner mere brukte linser og ekstrautstyr til et Nikon enn til andre ymse merker. Det er jo en fordel, siden jeg stiller på bar bakke uten noen linser. Må tenke og ruge litt, men kjenner at Nikon D40x er fristende.....så kan man jo alltids avansere til et mer fancy hus etterhvert som det kommer nye modeller. Men, hva er egentlig maks utprint størrelse på en 10 Mp kamera? Noen med erfaringer fra Nikon D40x der ute?? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Åkei...da har jeg vært å tafset på kameraer i fotobutikken Både Pentaxen og Samsungen blir aaaalt for klumsete og tunge, jeg falt pladask for Nikon sin D 40x jeg.......et vektig argument er jo at man kanskje også finner mere brukte linser og ekstrautstyr til et Nikon enn til andre ymse merker. Det er jo en fordel, siden jeg stiller på bar bakke uten noen linser. Må tenke og ruge litt, men kjenner at Nikon D40x er fristende.....så kan man jo alltids avansere til et mer fancy hus etterhvert som det kommer nye modeller. Men, hva er egentlig maks utprint størrelse på en 10 Mp kamera? Noen med erfaringer fra Nikon D40x der ute?? D40x er absolutt et kamera som du bør vurdere. Den eneste ulempen jeg vet om er at den mangler inneygd autofokus motor. Dette betyr at for å få autofokus så må du bruke Nikon sine AF-S objektiver, eller Sigma sine HSM utgaver. Det begynner å komme tilsvarende objektiver fra Tamron også. Dette er kun et problem hvis du absolutt mål ha en fast 50mm eller 85mm. 10Mp holder i praksis til plakater på 50x70mm. Jeg har 8MP i mitt kamera, og selv det holder. Tom Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Velg D50 eller D70s! Hvorfor? Ingen begrensning på objektiv. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Velg D50 eller D70s! Hvorfor? Ingen begrensning på objektiv. Vanskelig å få tak i nye; så da må man på bruktmarkedet. Jeg mistenker også at hvis trådstarter synes K10D er for stort og klumpete; så er D70s det også. I såfall er det D50 som hun bør sikte seg inn på. Tom Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Velg D50 eller D70s! Hvorfor? Ingen begrensning på objektiv. Vanskelig å få tak i nye; så da må man på bruktmarkedet. Jeg mistenker også at hvis trådstarter synes K10D er for stort og klumpete; så er D70s det også. I såfall er det D50 som hun bør sikte seg inn på. Tom Det er ikke mye forskjell der ass! Men jeg ville heller knabbet til meg et hus til 2k lite brukt, enn D40x. Lenke til kommentar
htapio Skrevet 7. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2008 Jada, skjønner argumentene.....men tatt i betraktning at billedbrikken til D40x er av nyere kvalitet samt nettere ergonomi + ikke minst 10 Mp så taler det mer i retning D40x for meg. Så får det bare være at linsene kommer i noe begrenset utvalg i første omgang, bare jeg har det mest nødvendige arsenalet i en god kvalitet så kan jeg vel bytte ut huset etterhvert som nye forlokkende modeller kommer. For jeg regner med at disse AF-S linsene kan brukes på kommende Nikon kameraer - uansett Har dere anbefalinger hva angår makro og teleobjektiv til D40x? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Når det gjelder tele, så har Nikon en 55-200mm VR som får god kritikk. NB Det er VR utgaven du skal ha. Når det gjelder macro, så har Nikon en AF-S 105mm til over 7.000,- Den har VR i tillegg - det kan være nyttig, men det er muligens noe over budsjett ? De andre alternativene som vi vanligvis anbefaler, Tamron 90mm, Sigma 70mm osv virker på D40x, men da må du fokusere manuellt. Det mange som mener at du fokusere manuellt med macro, så det er ikke et problem, men det vurderer du best selv. Tom Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Sigma 150mm F2.8 EX DG APO IF Macro HSM til 5690 kr vil også gi autofokus og kan doble som et lyssterkt teleobjektiv. Autofokus på ren makrofotografering ved 1:1 i forstørrelse blir man fort smårar av, de fleste bruker manuell fokus. På nærbilder og bilder tatt på lengre avstand så er autofokus praktisk. Nikon 55-200mm VR gir nok forstørrelse til at et motiv er 9,5 cm stort vil fylle hele bildet så det fungerer ganske bra på nærbilder. Et ekte makroobjektiv vil kunne fylle hele bildet med et motiv som er 2,2 cm stort. Ta fram en linjal og finn ut hvor stor forstørrelse du egentlig trenger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå