tundra Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Har laget et oppsett i access for registrering av prosjekt, men plages med å få rapport som blir riktig. Jeg har laget et skjema der man fyller inn timene man har jobbet med prosjektet, hver gang man har jobbet med det. Slik blir samme prosjekt ført flere ganger i tabellen. Rapporten jeg har laget sorterer etter prosjekt, slik at timene for hvert prosjekt kommer under hverandre. Men jeg vil ha den til å summere timene for hvert prosjekt, er dette mulig? (Det er flere forskjellige timer, som alle skal summeres pr prosjekt) Jeg vet jo ikke hva hvert prosjekt heter i utgangspunktet, slik at jeg kan ikke velge å sortere etter prosjektnavn. Mulig dette var ille forklart, og mulig at jeg har posta i helt feil forum her, men håper noen kan hjelpe meg. Lenke til kommentar
Aqualong Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Har laget et oppsett i access for registrering av prosjekt, men plages med å få rapport som blir riktig. Jeg har laget et skjema der man fyller inn timene man har jobbet med prosjektet, hver gang man har jobbet med det. Slik blir samme prosjekt ført flere ganger i tabellen. Rapporten jeg har laget sorterer etter prosjekt, slik at timene for hvert prosjekt kommer under hverandre. Men jeg vil ha den til å summere timene for hvert prosjekt, er dette mulig? (Det er flere forskjellige timer, som alle skal summeres pr prosjekt) Jeg vet jo ikke hva hvert prosjekt heter i utgangspunktet, slik at jeg kan ikke velge å sortere etter prosjektnavn. Mulig dette var ille forklart, og mulig at jeg har posta i helt feil forum her, men håper noen kan hjelpe meg. Det er ikke veldig enkelt å forklare sånne ting hvis man ikke vet hvordan man lager en "normalisert" database. Det at samme prosjektet blir ført flere ganger i samme tabellen bør ikke forekomme. Prosjektet i seg selv bør registreres i en egen tabell, mens alle timeregistreringer bør ligge i en annen tabell, med henvisning til et ID-felt i prosjekttabellen. Du bør nok først rydde opp i sånne ting før du prøver å lage rapporter basert på spørringer fra de tabellene du vil ha med i rapporten. Lenke til kommentar
tundra Skrevet 7. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2008 Kan begynne med å forklare problemstillingen da; vi har flere forskjellige prosjekter som man jobber med til forskjellig tid. Flere prosjekter pågår samtidig, og vi jobber flere ganger i samme prosjekt. Hver gang det har blitt jobbet med et prosjekt skal det registreres, med antall timer for reise, planlegging, og diverse andre timer. Til slutt skal dette kunne summeres for antall timer pr prosjekt, i tillegg til at man skal kunne se hvor mange timer man f.eks. har jobbet tilsammen pr måned. Lenke til kommentar
Aqualong Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Kan begynne med å forklare problemstillingen da; vi har flere forskjellige prosjekter som man jobber med til forskjellig tid. Flere prosjekter pågår samtidig, og vi jobber flere ganger i samme prosjekt. Hver gang det har blitt jobbet med et prosjekt skal det registreres, med antall timer for reise, planlegging, og diverse andre timer. Til slutt skal dette kunne summeres for antall timer pr prosjekt, i tillegg til at man skal kunne se hvor mange timer man f.eks. har jobbet tilsammen pr måned. Som jeg sa i forrige innlegg, må du ha (minst) 2 tabeller, en for selve prosjektet og en subtabell for registrering av timer. I subtabellen registrerer du timer og dato for når det ble jobbet. Etterpå er det en smal sak å lage spørringer/SQL som grunnlag for rapporter. Lenke til kommentar
tundra Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2008 Jeg har nå laget en tabell for prosjekt og en undertabell for registreringer i prosjektet. Deretter har jeg spørringer for å regne ut sum av de forskjellige timene pr måned. Men nå lurer jeg på hvordan jeg skal få summert disse forskjellige timene på ett sted? Jeg har f.eks. på hvert prosjekt reisetid, timer og timer helg, og dette vil jeg ha summert med hverandre. F.eks. om det på en måned er 10 timer reisetid, 14 vanlige timer + 12 timer helg, så skal dette bli en egen "rute" med resultat 36 timer for den måneden. Men jeg finner ikke ut hvordan jeg summerer flere forskjellige poster. (Postene som skal summeres finnes alle i samme spørring) Må det opprettes en egen tabell for dette, eller er det mulig å sette det inn i en spørring? Lenke til kommentar
Aqualong Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Jeg har nå laget en tabell for prosjekt og en undertabell for registreringer i prosjektet. Deretter har jeg spørringer for å regne ut sum av de forskjellige timene pr måned. Men nå lurer jeg på hvordan jeg skal få summert disse forskjellige timene på ett sted? Jeg har f.eks. på hvert prosjekt reisetid, timer og timer helg, og dette vil jeg ha summert med hverandre. F.eks. om det på en måned er 10 timer reisetid, 14 vanlige timer + 12 timer helg, så skal dette bli en egen "rute" med resultat 36 timer for den måneden. Men jeg finner ikke ut hvordan jeg summerer flere forskjellige poster. (Postene som skal summeres finnes alle i samme spørring) Må det opprettes en egen tabell for dette, eller er det mulig å sette det inn i en spørring? Jeg ville laget en rapport som bygger på spørringen din. Der har du mulighet til å summere og gruppere de feltene du vil. Du kan også lage en ny spørring som summerer og grupperer tall fra den spørringen du allerede har laget, og f.eks. lage en rapport derfra, hvis det er måten du skal presentere tallene på. Lenke til kommentar
tundra Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2008 Jeg fikk til å lage en spørring med summene, og summen av alle timene. Resultatene er hentet i hovedsak fra to tabeller, men hvis den ene ikke er fyllt ut med noen tall blir ikke sluttsummen regnet ut. Hva gjør jeg for å fikse det? Sluttsummen skal utregnes uansett om ikke alle felter er fyllt. Jeg har prøvd med at det skal være en standardnull i alle poster, men resultatet uteblir i spørringen uansett. Lenke til kommentar
Aqualong Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Jeg fikk til å lage en spørring med summene, og summen av alle timene. Resultatene er hentet i hovedsak fra to tabeller, men hvis den ene ikke er fyllt ut med noen tall blir ikke sluttsummen regnet ut. Hva gjør jeg for å fikse det? Sluttsummen skal utregnes uansett om ikke alle felter er fyllt. Jeg har prøvd med at det skal være en standardnull i alle poster, men resultatet uteblir i spørringen uansett. Jeg ser ikke dette helt for meg, men det skal i prinsippet ikke være noe problem å få summert riktig. Hvordan er tabellene sammenkoblet i spørringen? Er relasjonen riktig satt opp, slik at spørringen forstår hva den skal gjøre? Lenke til kommentar
tundra Skrevet 19. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2008 jeg fant ut av det.. satte opp med Nz([Felt1],0)+Nz([Felt2],0) osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå