Gå til innhold

BK: Bildet ifra snøkaoset på sørlandet!


Azzido

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ser en del støy, og det opplyste treet bidrar ikke med annet enn forstyrrelse.

Et bilde som legges opp her av en såpass profilert kar som Ståle, som jo har holdt på med dette en stund, er gjennomtenkt. Om det er støy der, så skal det være støy der, er det et opplyst tre der, så skal det være der. Det er mye mer ved et fotografi enn bare det tekniske aspektet, og jeg må innrømme at jeg omtrent daglig irriterer meg grenseløst over å høre ting som at bilder er utbrent, uskarpe og dårlig komprimert.

 

Jeg syns du har fått til et bra bilde her, Ståle. Harmonisk og rent, selv om det nok kunne vært blitt bedre om du hadde endret ståsted og skapt litt negativt rom mellom treet og bygget. Morsomt at treets struktur gjentas i den lyse flaggstanga bak krattet, øyet liker gjentakelser, og det har du fått til både der, i tre firkantede vinduer og også i de mange tretoppene i bakgrunnen. Dog føler jeg fortsatt at det blir tettpakket når treet står så tett innpå byggverket. Om man ikke skaper dybde i noe slikt ser det bare ut som en eneste stor abnormalt formet bolk som ikke bidrar med stort. Slik jeg ser det er det det negative rommet (mellomrom mellom objekter) og mørke som skaper et fotografi. Mørkhet har du en bra mengde av i dette bildet, men jeg savner altså litt mellomrom mellom tre og bygg. Har du mulighet for å reise tilbake og ta bildet på nytt så gjør for all del det, men sørg for å stå litt lengre mot høyre denne gangen. Stå på!

Endret av theriksen
Lenke til kommentar
Ser en del støy, og det opplyste treet bidrar ikke med annet enn forstyrrelse.

Et bilde som legges opp her av en såpass profilert kar som Ståle, som jo har holdt på med dette en stund, er gjennomtenkt. Om det er støy der, så skal det være støy der, er det et opplyst tre der, så skal det være der. Det er mye mer ved et fotografi enn bare det tekniske aspektet, og jeg må innrømme at jeg omtrent daglig irriterer meg grenseløst over å høre ting som at bilder er utbrent, uskarpe og dårlig komprimert.

 

Jeg syns du har fått til et bra bilde her, Ståle. Harmonisk og rent, selv om det nok kunne vært blitt bedre om du hadde endret ståsted og skapt litt negativt rom mellom treet og bygget. Morsomt at treets struktur gjentas i den lyse flaggstanga bak krattet, øyet liker gjentakelser, og det har du fått til både der, i tre firkantede vinduer og også i de mange tretoppene i bakgrunnen. Dog føler jeg fortsatt at det blir tettpakket når treet står så tett innpå byggverket. Om man ikke skaper dybde i noe slikt ser det bare ut som en eneste stor abnormalt formet bolk som ikke bidrar med stort. Slik jeg ser det er det det negative rommet (mellomrom mellom objekter) og mørke som skaper et fotografi. Mørkhet har du en bra mengde av i dette bildet, men jeg savner altså litt mellomrom mellom tre og bygg. Har du mulighet for å reise tilbake og ta bildet på nytt så gjør for all del det, men sørg for å stå litt lengre mot høyre denne gangen. Stå på!

 

Makan på et innlegg du kommer med.

 

Så fordi du sier at han er "profilert" så kan han ikke ta bilder som kan kritiseres? Beklager, jeg har ikke sett nok fra "Ståle" til å tro at han er feilfri.

 

Hva er vitsen med å legge ut et bilde, hvor "alt det negative" er gjennlatt med vilje? Hva er det som gjør at støyen passer der, og hva er det som avgjør om azzido har rett om støyen skal være der?

 

Jeg syns du skal la Azzido få svare for seg selv, om støyen skal være der, og hvorfor han syns støyen passer inn.

Din mening kan nok være at støyen passer inn, men nå svarer du for han, og sier at på grunn av at du mener han er "best" så skal vi ikke gjøre annet enn å skryte (?)

 

Beklager jeg skryter ikke over bilder jeg ikke liker, og min mening om det juletreet kan du ikke endre, spesielt ikke ved å si at "det skal være der og det er rett slik, fordi fotografen har latt det være der"

Lenke til kommentar
Så fordi du sier at han er "profilert" så kan han ikke ta bilder som kan kritiseres? Beklager, jeg har ikke sett nok fra "Ståle" til å tro at han er feilfri.

Nei, fordi Ståle har lagt ut flere bilder tidligere og fordi Ståle har holdt på en stund, så vet Ståle antakelig hva han driver med. Jeg har ikke sagt at han er verken feilfri eller ukritiserbar, jeg har sagt at ettersom Ståle har valgt å legge ut et slikt bilde, så kan jeg ikke tenke meg at han har overlatt motivet og overføringen av dette til film/minnebrikke til tilfeldighetene.

 

Hva er vitsen med å legge ut et bilde, hvor "alt det negative" er gjennlatt med vilje? Hva er det som gjør at støyen passer der, og hva er det som avgjør om azzido har rett om støyen skal være der?

Jeg vet ikke helt hvor du har lært deg å fotografere, men at alt hele tiden skal være 100% teknisk perfekt mener jeg er en myte som bør avlives tidligst mulig. Grunnen til at jeg syns at støyen passer inn er at det tilfører bildet noe pittoresk og litt stofflighet. Uten dette ville mye av himmelen vært kjedelig og teksturløs, og det frister veldig få.

 

Jeg syns du skal la Azzido få svare for seg selv, om støyen skal være der, og hvorfor han syns støyen passer inn.

Din mening kan nok være at støyen passer inn, men nå svarer du for han, og sier at på grunn av at du mener han er "best" så skal vi ikke gjøre annet enn å skryte (?)

Jeg lar gjerne Ståle svare for seg når han har anledning til det. Jeg har ikke svart for ham, jeg har svart for meg og på mitt grunnlag og min filosofi omkring det at teknisk perfekte bilder ikke er et møst for at det skal fremstå som et godt fotografi. Ei heller har jeg sagt at Ståle er "best", jeg har kommentert et bilde, og det å si at et bilde er dårlig fordi det ikke er teknisk perfekt anser jeg som motbydelig, ettersom det er motivet og den kreative tanken som gjør et fotografi, ikke om det er kjørt ut på ISO200 eller ISO1600 og om lukkertiden kanskje var 1/15 for lang. Poenget er at et godt bilde skapes av det som foregår foran objektivet og bak kameraet, ikke av kameraet selv.

 

Beklager jeg skryter ikke over bilder jeg ikke liker, og min mening om det juletreet kan du ikke endre, spesielt ikke ved å si at "det skal være der og det er rett slik, fordi fotografen har latt det være der"

Jeg ønsker ikke å endre din mening heller, jeg vil argumentere for mitt ståsted med bakgrunn i det du allerede har sagt. Jeg har heller ikke sagt at det skal være der og er rett slik fordi fotografen har bestemt det slik, jeg har sagt at jeg tror Ståle vet hva han gjør og at ting ikke er overlatt til tilfeldighetene her.

 

Dersom du har noe videre å si på dette, Marius, så kan vi gjerne ta det pr. PM slik at denne tråden kan forbeholdes det den er ment å omhandle, nemlig Ståles bilde, og ikke vår diskusjon omkring hvorvidt motiver er tilfeldige og hvorvidt et fotografi skal være teknisk perfekt utført.

Lenke til kommentar

Bare for å gjøre en ting klart, jeg har ikke sagt at bildet er dårlig, om jeg har skrevet dette så beklager jeg.

 

Når jeg legger ut bilder så vil jeg ikke hvite hvor bra det er. Jeg vil vite hva som er dårlig med det, hva som kan forbedres. Og det er det jeg gir til andre. mange av mine kommentarer inneholder ikke mye skryt, men det jeg ser på som konstruktiv kritikk.

 

Jeg vet at Azzido har tatt bilder lenge, og jeg tror ikke han har behov for at jeg forteller hva som er bra, jeg tror han setter mest pris på det konstruktive. Om han finner det konstruktivt eller ikke, og om mine kommentarer ikke hjelper han så får det være hans sak, jeg har sagtmin mening.

 

Det jeg reagerte på var at du sa "Støyen skal helt sikkert være der" og "det er meningen at treet skal være utbrent"

 

Jeg syns du kunne reservert deg litt mer og sagt; "Jeg syns ikke at han skal fjerne støyen" eller " jeg liker at det er støy der, det skaper <insert something>" slik at du ikek svarer for han. Med mindre du er 100% sikker på at fotografen ikke vil fjerne noe støy, og vil at treet skal være utblåst, så bør du heller komme med egne synspunkter, jeg følte at du avviste kommentaren min, altså min mening, en mening du aldri kan si er feil, eller rett.

 

:)

 

Jeg leser på nytt innlegget ditt, fra en annen vinkel, og tar det hele opp på en helt annen måte, nå etter din forklaring.

 

Joda, bilder må ikke være teknisk perfekte for å være bra, men jeg tror ikke treet er hovedmotivet, og da syns jeg ikke at det skal være det som skal trekke mest oppmerksomhet.

 

Syns det er unødvendig med pm, dette er tross alt skildringer av bildet, jeg tror nok jeg har fått ramset opp litt mer fotografen kan ta til seg, men om Azzido ikke vil ha denne meldingen i tråden så si fra så skal jeg fjerne den og evt diskutere videre med deg.

 

No hard feelings from this corner, en diskusjon rundt dette med teknisk perfeksjonisme er noe jeg kan se for meg som en saklig diskusjon, men vi trenger ikke ta den her.

 

Vil bare forklare meg så dere ikke tror at jeg syns bildet var dårlig.

 

Noe mer jeg vil pirke på:

 

Stangen til høyre i bildet hadde jeg personlig enten clonet bort, eller kuttet bort...

Jeg tror også komposisjonen hadde blitt bedre om du kuttet inn helt til buskene fordi stangen, og tok litt i toppen, slik at det ikke be så mye grått der, og etter min mening, fjernet noe støy.

 

Treet har jeg ikke skiftet mening om, det blir for lyst og oppmerksomhetskrevende.

 

Kan jo ta med at jeg er selvlært fotograf, mulig det er der det sitter.

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar

Jeg TROR plasseringen av det lysende treet kunne vært bedre. ettersom det komme fram at du ønsker å skape en harmoni i bildet, kunne du plassert treet i det gyldne snitt (3:5).

Jeg tror også at de trærne i bakgrunnen, som skaper vertikale linjer kan være med på å skape spenning g dynamikk, fremfor å skape harmoni.

Jeg mener at balansen i dette bildet ikke blir oppretthold grunnet treets plassering. Dette mener jeg ikke skaper harmoni

 

Bildet har en gjentaking og inneholder moderate kontraster. dette er med på å skape en harmoni.

Derfor mener jeg at bildet ikke skaper en harmoni.

 

Jeg synes heller ikke at bildet skaper dynamikk, som er det motsatte av harmoni, så jeg mener det ikke utstråler noen helt klar dynamikk eller en helt klar harmoni.

 

Ettersom du i den øverste posten din sa at du hadde prøvd å skape en harmoni, så synes jeg at det kunne vært komponert litt anerledes og gitt et bedre intrykk av harmoni.

 

Disclaimer:

Alt det jeg har skrivd over her er min persolige mening. Jeg sier ikke at noe av dette er rett og jeg sier ikke at fotografen er en dårlig fotograf. Det jeg har skrivd over her kan være helt feil.

Trykkfeil kan forkomme. Tilbudene gjelder så langt beholdningen rekker.

Lenke til kommentar

Her syns jeg du reklamerer for noe annet enn det du har tatt bilde av. Først så sier du snøKAOS på sørlandet, og jeg forventer mange som måker snø, eller biler som crasher og lignende, spesielt etter utropstegnet, men så nevner du ro osv. Allikevel et ok bilde. Men kunne vært veldig fint. Ta det før det blir for mørkt, for å ikke få flatt lys, og litt mer farger. da ville ikke treet vært så upassende heller, med lysere bakgrunn. bakgrunnen ville heller ikke vært rød, det motsier snøværet, det kunne vært en del blå vibranse i bakgrunn, men ikke rød.

Lenke til kommentar
Her syns jeg du reklamerer for noe annet enn det du har tatt bilde av. Først så sier du snøKAOS på sørlandet, og jeg forventer mange som måker snø, eller biler som crasher og lignende, spesielt etter utropstegnet, men så nevner du ro osv. Allikevel et ok bilde. Men kunne vært veldig fint. Ta det før det blir for mørkt, for å ikke få flatt lys, og litt mer farger. da ville ikke treet vært så upassende heller, med lysere bakgrunn. bakgrunnen ville heller ikke vært rød, det motsier snøværet, det kunne vært en del blå vibranse i bakgrunn, men ikke rød.

 

Jeg likte faktisk det røde preget, ga stemning.

Lenke til kommentar

Heisann... tatt litt av i denne tråden gitt mens jeg har vært borte ;)

 

Takker for super kritikk her, fått mye bra her.

 

Angående motivet så fikk jeg det for meg mens jeg måkte snø... Jeg ville fange øyeblikket, men med tanke på snøen som falt så blei det bare crap å kjøre iso100 som jeg bruker igrunn under alle omstendigheter. Så ja, jeg tok meg friheten til å bruke iso400. Noe som i dette tilfellet førte meg seg litt støy i bildet.

 

Men jeg satt å tenkte litt fram og tilbake kvelden jeg så over bildene og valgte og ikke kaste det, siden jeg hadde fanget en stemning fra den aktuelle kvelden som jeg følte det var verdt å dele.

 

Når dere snakker om det gyldne snitt så lot det seg ikke gjøre så bra. Er objekter i ytterkant på bildet som ødelegger endel som dere ikke ser. Utbrentheten på treet er litt voldsom på denne versjonen, det kan jeg stille meg enig til.

 

Men i hovedsak så var bilde ment som dokumentasjon og julekort til neste år ;)

 

For å skape enda litt mere liv i tråden så legger jeg ut en annen versjon av samme bildet.

IMG_9489.sized.jpg

 

Angående meg som profilert fotograf så veit jeg nå ikke helt... stiller på lik linje som dere andre her ville jeg tro... Er bare hobbyfotograf på ett litt aktivt nivå ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...