Christoffersen Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Heisann, Jeg er ganske ny rundt dette emnet så jeg har prøvd å sette meg litt inn i høyttaler/forsterker fløyen. Jeg kom da fram til denne kombinasjonen: B&W CM1 høytalere Cambridge Azur 640A V.2 Forsterker Cambridge Azur 640C V.2 CD-Spiller Det er nå at dere lydguru'er kommer inn i bildet - er dette en optimal løsning for en ungkar som skal bruke et anlegg en god stund framover og hører på det meste (fra jazz til hiphop)... Jeg spiller ikke sprenghøy musikk, men det kan godt skje at jeg spiller litt høyere i anledningen av fester osv. Takk for alle svar (: - Alexander. Lenke til kommentar
.Marcus Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Tror jeg hadde satset på DM685 i stedet for CM1 - da CM1 passer mye bedre til f.eks. klassisk enn hip-hop. Det hadde hjulpet hadde du komt med hvor stort budsjett du har og hvilke butikker du har tilgang til. Til relativt små budsjetter er det store pluss å se på brukt - er dette noe du kan leve med? Fins en del her med godt overblikk over hva som er å få nå til dags, må bare gi dem nok info Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Det vil nok ikke være noen fryktelig gode festhøyttalere, men til hverdagslig bakgrunnsmusikk vil det være en god løsning. Har du en form for subwoofer vil det gå fint til fest, men de høyttalerene vil ikke produsere noe særlig med bass på egenhånd. Hvis du har nesten 13 000 å bruke, så ville jeg heller kjøpt et par gulvstående høyttalere, og heller en litt billigere CD-spiller. Men her er det prioritering som gjelder. Jeg anbefaler at du tar turen innom HiFi Klubben og hører på CM1 og ser om du er fornøyd med dem. Og høre på hva ennet de kan tilby for den prisen selvfølgelig, slik at du kan sammenligne med noe Lenke til kommentar
Christoffersen Skrevet 6. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2008 Det vil nok ikke være noen fryktelig gode festhøyttalere, men til hverdagslig bakgrunnsmusikk vil det være en god løsning. Skjønner, trenger noen høytalere som kan spille rent og bra uten at veggene rister og jeg får vondt i hodet, men de skal også være pene og ikke alt for store (derfor jeg har valgt bort gulvstående). Det hadde hjulpet hadde du komt med hvor stort budsjett du har og hvilke butikker du har tilgang til. Til relativt små budsjetter er det store pluss å se på brukt - er dette noe du kan leve med? Har tenkt å bruke ca. 10-12000 kr. butikkene er ikke noe stort problem, jeg har tilgang til de fleste - har aldri riktig vært en brukthandler, er vell egentlig av den typen som liker å pakke ut nye ting ( ; Oppsummering: jeg trenger et anlegg med tanke på design, størrelse og ytelse (nå snakker jeg selvfølgelig ikke CW-style ytelse). Lenke til kommentar
fhl Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Skjønner, trenger noen høytalere som kan spille rent og bra uten at veggene rister og jeg får vondt i hodet, men de skal også være pene og ikke alt for store (derfor jeg har valgt bort gulvstående). Skal en stativhøyttaler gi sitt beste, trenger den selvsalgt et godt stativ. Dermed tar den like mye gulvplass som en gulvstående. Det er en ting mange glemmer. Hvis du allikevel skal ha stativhøyttalere, bør vel absolutt Sonus Faber vurderes hvis du er opptatt av design. Med ditt budsjett ville jeg vel sett etter et par brukte SF. Her er et eksempel: SF Concerto Home Frode Lenke til kommentar
Christoffersen Skrevet 6. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2008 De skal ikke stå på stativ, hadde tenkt å plassere dem på en hylle.. Har dårlig med plass skjønner du. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Da ville jeg kjøpt noen føtter til å ha under høyttalerene. Slike finne du på feks www.dynabel.no Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Dersom CM1 spiller like pent som CM7 så får du god lyd med de. De vil spille relativt høyt, men de egner seg ikke til mer enn et lett vorspiel tror jeg. Bass er det nok ikke så mye av, men en subwoofer vil gjøre lytteopplevelsen mye bedre, også på lavt volum. Dersom du har litt mer plass kan faktisk den rimeliger B&W DM685 være et vel så godt kjøp, fordi du da får råd til en liten subwoofer. En hi-fi subwoofer er ikke som subwoofere til et typisk Logitech-anlegg, det er noe helt annet. Det er ikke en boks som buldrer i vei, men en høyttaler som tilføyer lyden den dybden og det trykket som høyttalerene kanskje ikke klarer å levere. Jeg tror at B&W DM685 pluss en B&W ASW608 vil gi et bredere og mer komfortabelt lydbilde enn CM1 klarer å gi alene. Subben tar "ingen" plass og ser flaut liten ut, så den er perfekt til et anlegg som skal gjemmes vekk eller ikke være til sjenanse. DM685 og ASW608 blir 1500 kroner dyrere enn bare CM1, men jeg tør påstå at det er verd pengene. Eventuellt kan du se på en XTZ 99 W8.16 som er en litt annen type subwoofer. Den er litt større, og er en åpen konstruksjon. ASW608 er fryktelig "tight" og "stram" i lyden, noe du skjønner når du hører den; XTZen er nok ikke like stram, men er en kanskje vel så god, om ikke bedre sub. Og den kommer deg på ca 1700 kroner mindre enn ASW608, så den bør absolutt vurderes. Minitest av XTZ 99 W8.16 Test av B&W DM685 Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Personlig syns jeg Marantz CD5001 er hakke bedre enn den Cambridge spilleren. Lenke til kommentar
.Marcus Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 640C kan moddes til å levere mye bedre lyd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå