Gå til innhold

Den lille tråden for sjokolade


Anbefalte innlegg

Lindt lager en OK mørk sjokolade, men jeg er ikke spesielt imponert

 

Ehem, Lindt ligger nok adskillige hakk over Freia. Da tror jeg ikke du har fått sjokolade som har vært riktig oppbevart, eller kanskje er på vei mot slutten av holdbarhetsdatoen. Det er ofte stor forskjell om du kjøper her eller nærmere kilden.

 

Sånne sjokoladekuler fra Lindt kjøpte jeg før jul i fjor, men fyllet var svært kvalmende, søtt, fett og "sleipt"

 

Det er vi en gjeng her som er svææært uenige i. Klart den er fet inni men det må den jo være for å være semiflytende :)

Smaken er forskjellig, så at du/dere liker den feite guffa til Lindt har jeg ikke noen problemer med :-)

 

Ang. Lindt og hvorvidt sjokoladen jeg har smakt har vært riktig oppbevart - tja. Jeg har smakt Lindt flere ganger, har sikkert kjøpt 70%-plata deres minst et håndfull ulike ganger, og mener at jeg har et riktig inntrykk av hvordan den smaker. Som sagt, den er OK, men jeg synes ikke den er all verden. Etter min smak er den for bitter og "enkel". Ja, den er bedre enn f.eks. Freia Premium, det er jeg helt enig i, men Freia Premium er ingen god målestokk heller (legg merke til at jeg ikke sier at du mener at Freia Premium er en god målestokk, bare sånn at jeg ikke får det slengt etter meg i neste omgang).

 

Uansett er det flott at folk har sterke meninger om sjokolade. Spis gjerne Lindt, men jeg forbeholder meg retten til å knaske i meg en fin-fin plate fra Michel Cluizel eller Valrhona any day :-)

 

 

 

Ellers, hva er sjokolademakron? Kakebunn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror jeg skal sjekke om fyren på butikken har sjekket ut Amadei. Håper det!

Krysser fingrene!

 

Assagio di Toscana på Frogner har tidligere importert Amedei utenom den svenske leverandøren, mener jeg å vite. De påstod at de hadde lavere priser enn i Sverige. Synd at de sluttet å ta den inn... og enda mer synd at jeg ikke kjøpte den 1 kg-blokka Chuao de hadde igjen den gangen for lenge siden O_o

Lenke til kommentar

Hallo svinepelz

Jeg bor i Kristiansand, og i dag var jeg innom en av favorittbutikkene mine: Kaffe og pasta. Dette er en butikke som er "italiofil" og jeg kom ut med noe sjokolade som heter Venchi. De ligger på bordet forand meg nå, men jeg skal vente kanskje til i morgen. Jeg skal spise noe sterk tai-mat snart og vil ikke ha "bedøvede" smaksløker før jeg tester ut Venchi. Jeg viste ikke noe om Venchi når jeg kjøpte den, men så på innholdsfortegnelsen at den inneholdt naturlig vanilje - det bruker å være et godt tegn ... Jeg ser på den norske innportøren sin nettside at det er noen butikker i oslo som fører den (Jacobs, Food Story, Skafferiet og konfektspesialisten), kanskje har du smakt den og har noen kommentarer?

 

Butikken min hadde ikke ren mørk sjokolade så jeg kom ut av butikken med en plate mintsjokolade og 2 x 4 firkatede praliner (Trippel layerd Gianduja, Trippel layerd Pistacchio, Trippel layerd Cappuchino og Trippel layerd Ekstra dark).

 

Jeg gleder meg ...

 

Tobias

Lenke til kommentar

Nei, har ingen erfaringer med Venchi, men naturlig vanilje er helt klart et godt tegn. Er ikke Venchi fransk? Mener å huske at jeg så det et par steder sist jeg var i Paris.

 

Dette med vanilje er litt skummelt, jeg har sett på noen sjokolader at det varierer med språket på innholdsfortegnelsen hva sjokoladen inneholder, om det da ikke er jeg som kåler med ulike språk. "Vanilinia" (italiensk) høres f.eks. veldig ut som vanillin, men når det da samtidig står f.eks. "vanilla" på engelsk blir jeg forvirret. Nuvel.

 

Rettelse: Sjekket wikipedia nå, og Venchi er italiensk. Det ser ut som et spennende merke - i likhet med Amedei bruker de pistasjnøtter som er regnet for å være av god kvalitet, og de bruker bare naturlig vanilje i sine produkter. Lykke til med smakingen!

Lenke til kommentar
Rettelse: Sjekket wikipedia nå, og Venchi er italiensk. Det ser ut som et spennende merke - i likhet med Amedei bruker de pistasjnøtter som er regnet for å være av god kvalitet, og de bruker bare naturlig vanilje i sine produkter. Lykke til med smakingen!

Jeg testet litt i går jeg ...

Morsomt at du nevner dette med pistasj, den pralineren var en av de to som bemerket seg. Praliner er altså fransk for konfekt (tror jeg). Det betyr at de fire sortene jeg kjøpte ikke er ren sjokolede, noe jeg foretrekker, men en kombinasjon av forskjellige smaker.

 

Først må det sies at pralinerene var svært delikate å se på. De var alle inndelt i tre gjennomgående lag, og hadde ikke sjokoladetrekk. Det gjorde at de forskjellige lagene var helt synlige: Lekkert! Den med pistasj bemerket seg ved å være sikelig pistasj. Det var nesten som å spise sjokolade med en postasjnøtt i munnen samtidlig. Det var en god opplevelse som kommer til å gjentas. Den pralineren med Cappucino/kaffe var den beste. Uh! den kommer definitivt til å gjentas. De andre to får ingen reprise ...

 

Så var det platen med mintsjokolade. Dette var ikke type "Etter åtte", med mintfyll. Dette er mørk sjokolade tilsatt mint. Mintlukten som var mest fremtredende, ikke smaken. Den var ganske lekker, men om jeg ikke får tak i ren Venchi-sjokolade kommer jeg til å holde meg til pistasj og cappucino-pralinerene ved gjenkjøp.

 

Tobias

Lenke til kommentar
Dette med vanilje er litt skummelt, jeg har sett på noen sjokolader at det varierer med språket på innholdsfortegnelsen hva sjokoladen inneholder, om det da ikke er jeg som kåler med ulike språk. "Vanilinia" (italiensk) høres f.eks. veldig ut som vanillin, men når det da samtidig står f.eks. "vanilla" på engelsk blir jeg forvirret. Nuvel.

Litt utenfor tema, men ...

Det irriterer meg at Hennig Olsen og Diplom Is driver med villedende markedsføring! De kaller isen sin for vanilje is, og det er alltid bilde av både vaniljestenger og vaniljeblomster på 2 literne, men den såkalte vaniljeisen inneholder ikke vanilje! Når vi leser innholdsfortegnelsen så ser vi at det er den ekle vanilin som forgifter produktet …

 

Med henvisning til den klassiske saken om sitronbrus, funderer jeg på å skrive til både TV2 hjelper deg og FBI.

 

 

Tobias

Lenke til kommentar

Hva med den isen Hennig Olsen reklamerer for på TV, med "egg og fransk vanilje" eller noe sånt? Den må da vel i det minste inneholde ekte vanilje?

 

Men jo, jeg er enig i at det er villedende å vise bilder av vaniljestenger på boksen når isen ikke inneholder vanilje. Hva er "den klassiske saken om sitronbrus"?

 

Pistasj-pralinen hørtes forresten veldig god ut!

Lenke til kommentar
Men jo, jeg er enig i at det er villedende å vise bilder av vaniljestenger på boksen når isen ikke inneholder vanilje. Hva er "den klassiske saken om sitronbrus"?

Det var en gang et norsk bryggeri som hadde solgt Sitronbrus i "uminnelige tider". Så kom loven som blant annet handeler om innholdsfortegnelse. Bryggeriet fikk ikke lenger kalle brusen sin for sitronbrus for den inneholdt ikke sitron. Brusen ble hetende Brus med sitronsmak ... I bunn og grunn helt greit. Det samme med sitrondrops og Champagnebrus.

 

 

BTW: Har hørt at i USA kalles ikke hvit sjokolade for sjokolade. Den hvite "sjokoladen" er et avfallsprodukt av sjokoladeproduksjonen (er det ikke fettet?).

 

Tobias

Lenke til kommentar
BTW: Har hørt at i USA kalles ikke hvit sjokolade for sjokolade. Den hvite "sjokoladen" er et avfallsprodukt av sjokoladeproduksjonen (er det ikke fettet?).

Hvit sjokolade består av kakaosmør, sukker og melk (eller melkepulver, som i norsk melkesjokolade). Det er nok ikke riktig å si at hvit sjokolade er et avfallsprodukt. All ekte sjokolade inneholder kakaosmør, noen tilsetter til og med ekstra kakaosmør for å få bedre konsistens på sjokoladen. Man kan muligens si at hvit sjokolade er et "avfallsprodukt" fra produksjonen av kakaopulver, da kakaopulver er den andre komponenten i brun sjokolade.

 

Hvit sjokolade er uansett godt, enten man vil kalle det et avfallsstoff eller ikke :-)

 

USA har en regel som sier at hvit sjokolade må inneholde minimum 20% kakaosmør og maksimum 55% sukker, men jeg tror ikke at de er et av landene som ikke anerkjenner hvit sjokolade som sjokolade.

Lenke til kommentar
[Hvit sjokolade består av kakaosmør, sukker og melk (eller melkepulver, som i norsk melkesjokolade). Det er nok ikke riktig å si at hvit sjokolade er et avfallsprodukt. All ekte sjokolade inneholder kakaosmør, noen tilsetter til og med ekstra kakaosmør for å få bedre konsistens på sjokoladen. Man kan muligens si at hvit sjokolade er et "avfallsprodukt" fra produksjonen av kakaopulver, da kakaopulver er den andre komponenten i brun sjokolade.

 

Hvit sjokolade er uansett godt, enten man vil kalle det et avfallsstoff eller ikke :-)

 

USA har en regel som sier at hvit sjokolade må inneholde minimum 20% kakaosmør og maksimum 55% sukker, men jeg tror ikke at de er et av landene som ikke anerkjenner hvit sjokolade som sjokolade.

 

O Store Sjokoguro svinepelz!

Jeg tar ditt ord til etterretning ...

 

BTW: Du må skaffe deg et annet nick (f.eks. Sjokoguro?).

 

Tobias

Lenke til kommentar

Å herlighet!

Nå er det enda en butikk i Kristiansand som selger Vanini, og de har ikke praliner bare barer. Er det ikke topp? Om jeg vil ha de deilige pralinerne går jeg til den ene butikken, og om jeg vil ha sjokoladebarer går jeg til den andre!

 

I dag kjøpte jeg alle de fire 75g variantene de hadde. Det var tre single origin fra henoldsvis Madagaskar, Dominicana og Ecuador og en melkesjokolade! Jeg har selvfølgelig hørt at sjokoladebønner smaker forskjellig etter hvilken type de er og hvor de er dyrket. Når jeg nå sitter å smaker sjokoladen fra disse tre stedene samtidlig, er det nesten overraskende hvor forskjellige de er. Min favoritt er den fra Madagascar, den er tydlig fruktig i smaken. Dominicaneren er heller ikke verst, den er på den andre siden av skalan - tørr!

 

Jeg han ikke huske at jeg noen gang har kjøpt melkesjokolade. Skal jeg ha konsum-sjokolade (i motsetning til sjokolade for nytning) kjøper jeg Snikers. Men, jeg må bøye meg i støvet for melkesjokolade fra Vanini. Det er slettes ikke noen konsum-sjokolade - jeg har fått en ny kjærlighet! Det første som møter deg er at melkesjokoladen faktisk lukter melk! Smaken er fløyelsmyk med relativt mye kakao, men all melken balanserer og forener det hele til en deilig symfoni med lett gjenkjennelig karamellsmak.

 

Uh! Jeg er blitt omvendt til melkesjokoladespiser. Det vil si melkesjokolade fra Vanini ... :love:

 

Tobias

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...