Gå til innhold

Den lille tråden for sjokolade


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er testen av ULTRA MØRK sjokolade ferdig!

 

TEST AV Ultra mørk sjokolade                Smak    Kommentar

1 Sebastien Bruno, Venezuela 100% -         Bra - MYE kakaosmør, spennede smak med et hint av tobakk  - 612 Kr pr kg

2 Dagoba, Prima materia Økologisk 100%  - Greit - Går fint an å spise, smaken er ensformig kakao. - 529 Kr pr kg

3 Lindt, Excellence 99% -                     Uspiselig - Svært bitter og tørr sjokolade. Kan ikke nytes! - 700 Kr pr kg

 

Må si det var stor forskjell på smaken på disse 3 jeg testet. Lindt sjokoladen smakte så bittert at man gjerne spytter den ut igjen, mens Sebasien Bruno var såppas god at den kan nytes, selv om den er 100%. Hemmeligheten til Sebastein Bruno er at de har bruks svært mye kakaosmør, det fortalte de når jeg kjøpte den. Ellers viser denne testen at det heldigvis ikke alltid er en sammenheng mellom pris og kvalitet, den dyreste var den som tapte!

Endret av magcom
Lenke til kommentar

Må si at gjensynet med appelsinsjokoladen fra Freia ble et gledelig gjensyn. Selv om jeg ikke er så veldig glad i appelsinsjokolade, så gjorde nostalgifaktoren og den absolutt perfekte størrelsen på "appelsinbåtene" at den var verdt de omkring tredve kronene.

 

Må bare Nidar ta til vettet. Jeg forventer en relansering av SoHo.

Lenke til kommentar
Må si at gjensynet med appelsinsjokoladen fra Freia ble et gledelig gjensyn. Selv om jeg ikke er så veldig glad i appelsinsjokolade, så gjorde nostalgifaktoren og den absolutt perfekte størrelsen på "appelsinbåtene" at den var verdt de omkring tredve kronene.

 

Må bare Nidar ta til vettet. Jeg forventer en relansering av SoHo.

Helt enig !!

 

Ja, jeg synes sjokoladeappelsinen var noe dyr, men den var etterlengtet! Håper den BLIR i butikkene!

 

Soho mååå bare komme tilbake. Det er jo vilt mange i Facebook-gruppen "Soho Sjokoladen" nå.

Lenke til kommentar
1 Sebastien Bruno, Venezuela 100% -

2 Dagoba, Prima materia Økologisk 100%

3 Lindt, Excellence 99% -

Hvordan kan sjokoladen ha 100% kakao? Eller står prosenten for noe annet? Stusset litt på dette...

På feks Dagoba sjokoladen står det at den kun kakaomasse. Altsa så har de knust bønnene om støpt de om til sjokoladeplater, og siden det ikke er tilsatt sukker eller noe annet, så er det 100% kakaoprosent i den! Mens i Lindt 99% så har de også litt sukker, derfor er det ikke 100% i den. Kakaoprosenten er summen av alle kakaoprodukter (kakaomasse, kakaopulver og kakaosmør)

Lenke til kommentar

Stemmer det ja. Det er ikke 100% kakao som i "100% kakaopulver", det må ikke glemmes at kakaobønnen også inneholder kakaosmør. I vanlig kakaopulver som brukes til baking og sånt er vel kakaosmøret fjernet.

 

Forøvrig interessant å lese at du faktisk fant en 100% som var spiselig, magcom :dontgetit:

 

Edit: Kakaomasse er vel kakaosmør og kakaopulver, altså har 100% kakao-sjokolade bare "to komponenter"?

Endret av svinepelz
Lenke til kommentar

Kakaomasse er kakaobønner som er kunst fullstendig, altsa ren råmasse. Den inneholder rundt 55% kakaosmør. Denne massen kan de bruke direkte i sjokolade. Hvis man skal lage kakaopulver tar man først og presser ut kakaosmøret, før man maler resten opp til kakaopulver. Dagoba sjokoladen er laget uten Lecitin og av kun kakaoråmasse. Den har derfor 55% fettinhold. Ellers så er det vanlig å tilsette kakaosmør i tillegg til kakaomassen for å få en bedre smak. Slik som Sebastein Bruno har gjort med sin 100%. De har tilsatt mye! Freia tilsetter ofte i tillegg kakaomasse hvor kakaosmøret er presset ut, det kalles fettredusert kakaomasse. For å spare penger selvfølgelig, siden kakaosmøret er det dyreste i sjokoladen.

 

Lindt 99% inneholder følgende: Kakaomasse, kakaopulver, kakaosmør og sukker. Så den inneholder ikke Lecitin, men 1% sukker. Fettinnholdet er 50%. Lecitin tilsettes rikignok i de fleste sjokolader, men altsa ikke i disse to.

Endret av magcom
Lenke til kommentar

Amedei er vist virkelig eksklusivt her i Norge, bare hva jeg fant på nettsidene til butikken til Caffe Latte i Narvik:

 

"Amedei er sjokoladen for virkelige kjennere. Vi er så heldige at vi har fått forhandle disse, som en av 4 butikker i Norge!! Vi har fått 9 typer sjokoladeplater samt en rekke typer praliner av samme kjente Amedei-kvalitet. Amedei har sjokoladen som ble kåret til verdens beste mørke sjokolade i World Chocolate Awards 3 år på rad."

 

Det er sjokoladen deres Chuao 70% som har blitt kåret til verdens beste mørke sjokolade. Må se å få tak i den til sjokoladetesten min av mørke sjokolader.

 

Caffe Latte selger også andre merker som er ukjente for folk flest, Blanxart, Heileman, Stainer og Santander

 

Forresten så selger Amedei den dyreste sjokoladen jeg noen gang har sett! Den koster 119 kr (i Sverige) for 50 gram: Amedei Porcelana Det gir en kilopris på 2380 kr!

Endret av magcom
Lenke til kommentar
Amedei er vist virkelig eksklusivt her i Norge, bare hva jeg fant på nettsidene til butikken til Caffe Latte i Narvik:

 

"Amedei er sjokoladen for virkelige kjennere. Vi er så heldige at vi har fått forhandle disse, som en av 4 butikker i Norge!! Vi har fått 9 typer sjokoladeplater samt en rekke typer praliner av samme kjente Amedei-kvalitet. Amedei har sjokoladen som ble kåret til verdens beste mørke sjokolade i World Chocolate Awards 3 år på rad."

 

Det er sjokoladen deres Chuao 70% som har blitt kåret til verdens beste mørke sjokolade. Må se å få tak i den til sjokoladetesten min av mørke sjokolader.

 

Forresten så selger Amedei den dyreste sjokoladen jeg noen gang har sett! Den koster 119 kr (i Sverige) for 50 gram: Amedei Porcelana Det gir en kilopris på 2380 kr!

Lurer på hvor de andre tre butikkene er, for Amedei skulle jeg gjerne ha kjøpt mer av. Chuao er dødsrå, en fantastisk smaksbombe som er ganske ulik alt annet jeg har smakt av sjokolade. Den smaker også mye bedre enn Amedei Porcelana, selv om den er et par hårstrå billigere :)

Lenke til kommentar

Har Googlet etter flere Amedei butikker i Norge, uten å få napp. Derimot kom jeg over en Norsk  sjokoladebutikk som selger taxfree, siden den ligger i England. - Sjokoladeshop.no Den drives nok av normenn som har flyttet. Alle priser er også norske, de tar kun 39 kr i frakt uansett hvor mye du bestiller, bare det er under 2 kilo. De har ikke så stort utvalg av produsenter enda, men de selger disse merkene: Valhrona, Lindt, Zotter, Alchemist. Husk bare å kjøp for under 200 kr, ellers tilkommer toll og moms.

 

Ellers så fant jeg noen som selger Domori her i Norge - Matcompaniet.no

Lenke til kommentar

Fant er par nye Valrhonaer i dag på den lille kaffe-butikken rett innenfor hovedinngangen til Oslo City. Har brent meg før på den butikken, men tok sjansen nå siden sjokoladene så helt nye ut (knapt et støvfnugg på innpakningen).

 

Alpaco (66% kakao) og Taïnori (64% kakao) var navnene, og så måtte jeg selvsagt også ta med en plate Manjari, min første forelskelse :)

 

Jeg har ikke smakt Alpaco, men Taïnori var et ganske hyggelig bekjentskap. Veldig mild, og smaken minnet meg vagt om kumquat. Ikke like sprek som Manjari, og med en litt brent ettersmak, men absolutt godkjent.

 

Edit: Har spist litt Alpaco nå, og den er god. Røslig, litt kvass, syrlig - mer raffinert enn Arribaen til Domori.

Endret av svinepelz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...