Gå til innhold

Den lille tråden for sjokolade


Anbefalte innlegg

"Middels mørk" som du kaller det, vanligvis 64-67%, har utrolig mye bra sjokolade. "Origin"-sjokoladene til Cluizel ligger som regel her, sammen med mye bra fra Valrhona (som den fantastiske Manjari). Anbefaler at du smaker alt fra Cluizel i dette segmentet, ikke bare Mangaro.

 

Også, om du har sjansen til det, sjekk ut Amedei sine knallbra mørke sjokolader. De har en på 70% som heter Chuao, og en på 75% som heter 9. Begge er i en egen klasse, men du må nesten bestille dem fra utlandet. Chokladshopen.se fører den, men leverer bare til Sverige. Et annet alternativ er Seventypercent.com, men pass på tollgrensa :(

 

Ellers - veldig bra tiltak! Gleder meg til å se hva du synes om de ulike typene du har kjøpt inn.

 

Når det gjelder Fromagerie så har de bare Cluizel, ikke noe annet, så det er nok flere sjokolader på Frogner Specialforretning, ja :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg må enten komme meg til Oslo, eller helst Frankrike snart. Finner ingen butikker som sender til Norge med en grei pris på frakta. Burde kjøpt mye mer enn bare to plater Cluizel når jeg var i Montpellier i Februar/Mars ...

 

magcom: Gleder meg til å høre hva du mener om de forskjellige sjokoladene. Hva kostet det deg tilslutt?

Lenke til kommentar
magcom: Gleder meg til å høre hva du mener om de forskjellige sjokoladene. Hva kostet det deg tilslutt?

Det ble ikke akkurat så billig, hehe. Med alle sjokoladene jeg totalt har kjøpt inn til testen og med noen med hvit eller blandingssjokolade som ikke er med i testen, (ikke alle er på bildet) så betalte jeg ca 1830 kr, og da var enkelte av dem også på tilbud! Vanlig pris på sjokoladen varierte fra 125 til 750 kr kiloen. Totalt kjøpte jeg inn 4,95 kg! Med tilbudspris var snittet på 370 kr/kg. Så da burde jeg finne mye bra!

 

Svinepelz: Får prøve å få tak i den Valrhna'n du anbefalte. Bare så synd den er så dyr, 49 kr for 70 gram! Skal en tur til Strømstad om ikke så alt for lenge, kanskje jeg der kan finne Amedei. Enig a det der mye bra i 64-67% kategorien, kommer ikke til å teste så mange i den kategorien pga, ellers blir testen så omfattende, desutten så er jo de med høyere kakao prosent sunnere.

 

Noen påstår forresten at sunnhetsgrensen går på 70%, altsa når det er flere helsemessige fordeler enn ulemper (pga sukkeret)...

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte selv Valrhona i løsvekt til 40,- pr. hekto på Søtt + Salt i Bergen. Det er ikke en veldig dum pris. Er du i Bergen kan jeg anbefale et besøk innom dem. Ellers hadde de dessverre bare Valrhona og Domori i de butikkene jeg besøkte ...

 

Nå fikk jeg lyst på sjokolade, nå som Charlie og Sjokoladefabrikken går på TV!

Lenke til kommentar
Svinepelz: Får prøve å få tak i den Valrhna'n du anbefalte. Bare så synd den er så dyr, 49 kr for 70 gram! Skal en tur til Strømstad om ikke så alt for lenge, kanskje jeg der kan finne Amedei. Enig a det der mye bra i 64-67% kategorien, kommer ikke til å teste så mange i den kategorien pga, ellers blir testen så omfattende, desutten så er jo de med høyere kakao prosent sunnere.

 

Noen påstår forresten at sunnhetsgrensen går på 70%, altsa når det er flere helsemessige fordeler enn ulemper (pga sukkeret)...

Jo, jeg har også hørt det med at 70% er en slags sunnhetsgrense.

 

Det som er litt synd er at all(?) den beste sjokoladen til Cluizel ligger under 70%. Jeg syns ikke 85% fra Cluizel er noe særlig god (nesten så jeg foretrekker Lindt), og 99% er like uspiselig som all annen sjokolade rundt 100%. De har vel også en på rundt 70% som er en ganske generisk "blend", som jeg ikke har smakt, men som jeg heller ikke har spesielt stor tro på. Spennende prosjekt uansett, da :)

 

Khalif: Sist jeg var i Frankrike fant jeg en fin delikatesseforretnign som hadde Cluizel, Pralus (interessant merke, men stort sett litt for kraftig brent for min smak) og Bonnat. Bonnat har en Chuao som ikke er like god som Amedei sin, men svært god etter vanlig standard. Store og gode plater til en ikke altfor dyr penge. De har visst god melkesjokolade med høy kakaoprosent også, men det glemte jeg selvsagt å se etter :(

Endret av svinepelz
Lenke til kommentar

Har ikke hørt om Vanini før, men ut ifra det jeg fant om de på nettet så leverer de sjokolade av ypperste kvaitet. I fjor vant de vist en svært ettertraktet pris for sin sjokolade:

http://www.toffsworld.com/gourmet-food-and...or-taste-award/

 

Pralines, Cremini and Chocolate Squares - the top of the range Vanini chocolate products were singled out as prize winners at the Superior Taste Award 2007 during a prestigious ceremony held in Brussels in the presence of 350 participants. 

 

Given the very high level of the jury, the Award represents a truly valid recognition of distinctiveness and excellence

 

"The Superior Taste Award granted to Vanini, the first Italian chocolate to win such a prize, crowns the success of the brand and celebrates the perfect combination of quality, innovation and elegance of our chocolates" comments Emilio Agostoni, Marketing Director of Vanini. 

 

Vanini enjoys a strong international reputation as one of the world's most prestigious chocolate makers.

 

Vanini selges vist på Chokladshopen.se og de har også svensk hjemmeside. http://www.vanini.se Det går an å bestille fra Chokladshopen om man sender pakken som "Poste Restante" til en postsentral i Sverige, Feks i Strømstad. Når pakken ankommer, så har du 30 dager på deg til å reise til Sverige å hente den. Portoen fra nettbutikken er bare 19 kr og siden sjokoladen der er billig og man får 10% rabatt pga kursen, så blir det riktig så gunstig å handle der, om man ikke bor så langt fra grensen. Les mere om den svenske ordningen her: http://www.posten.se/c/a_o_posterestante?l...o_posterestante

 

Etter å ha lest på Vanini.se så fant jeg ut at den sjokoladen jeg kjøpte inn som heter ICAM – Fondente 70% (som er økologisk og selges i Heliosbutikkene) er laget av de som står bak Vanini:

 

För att till fullo uppskatta Vaninis exklusiva smaker förflyttar vi oss först tillbaka till andra halvan av 1940-talet då Silvio Agostoni och hans fru Carolina Vanini grundade ICAM (Industria Cioccoalto ed Affini Morgeno), ett chokladproducerande företag som med stor hängivenhet ägnade sig åt att ta fram och sälja chokladprodukter av högsta kvalitet, både under sitt eget märke och åt andra stora internationella återförsäljare, med en särskilt stark närvaro på den ekologiska och rättvisemärkta marknaden.

Lenke til kommentar

Tok å smakte på noe hvis sjokolade i helgen, er egentilig ikke så glad i hvit sjokolade, mulig at de jeg har smakt har vært dårlig kvalitet, feks uten ekte vanilje. I alle fall så falt alle de 3 jeg smakte nå i smak! Alle de er med ekte vanilje. Bare synd at den jeg likte best koster så utrolig mye her i Norge, selges for 75 kr for 100g for Saveurs & Nature på Supernature i Oslo. (de hadde den heldigvis på tilbud, 3 stk av Saveurs & Nature for 150 kr)

 

1 Saveurs & Nature – Hvit sjokolade, økologisk, 39% kakaosmør - Ekstra bra

2 Helios Hvit , økologisk, 37% kakaosmør  - Meget bra

3 Montezuma's, hvit sjokolade , økologisk, 34%? kakaosmør Ø Bra

 

 

Smakte på noe mørk sjokolade etter dette, men synes den ikke smakte så bra etter å ha spist en del hvit sjokolade. Kanskje det er best å spise hvit og mørk sjokolade hver for seg, da smaksløkene muligens var innstillt på den søte hvite sjokoladen... Hvit og melkesjokolade går bra overens.

 

Ellers så fant jeg ut at Italienske Venchi har Norsk hjemmeside! www.venchi.no Må få tak i noe av den til den store sjokoladetesten, den selges vist flere steder i Oslo. Sjokoladen dems er nok veldig bra skulle en tro, siden bla operaen og Den Norske Nobel Komiteen har valgt Venchi.

Lenke til kommentar

magcom: Den hvite sjokoladen til Green & Black's er også god.

 

Selv har jeg spist mye forferdelig dårlig sjokolade i det siste. Vi fikk tak i et par sjokoladeappelsiner fra England nylig, Terry's Chocolate Orange, og det var stusselige greier. Kornete melkefett og bøttevis av sukker. Har også spist en del Quality Street, som jeg husker jeg syntes var så spennende da jeg var liten. Nå smaker det bare trist.

 

(Hvorfor i all verden spiser jeg det da? Si det... sukkerkick? Dårlig kakao er bedre enn ingen kakao?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...