Gå til innhold

Den lille tråden for sjokolade


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Liker ikke Snickers. Blir så fryktelig fort kvalm av dem. Egentlig synes jeg ikke den er god uansett. Litt for mye av det gode for min del.

 

Center ligner mye på Smil, gjør den ikke?

 

Krokanrull! Det er også noe jeg liker godt, men ren melkesjokolade, Stratos eller mørk sjokolade er, som allerede nevnt lenger oppe, mine favoritter.

Lenke til kommentar

Åh, du tenkte på Valrhona! Måtte google litt før jeg fant ut at de har fabrikken sin nær Lyon. Cluizel ligger ellers i Normandie et sted, så man kunne jo ha reist dit også :D

 

Noe av det som irriterer meg mest for tiden er at jeg klarte å reise på en tredagers ferie til Lyon i år... UTEN å reise innom Bernachon.

 

/facepalm

 

Ang. Center vs. Smil, Center smaker mer "smør", og har et litt mer plastaktig sjokoladetrekk. Jeg foretrekker vel kanskje Smil, men Center smaker kraftigere, og er ikke noe dårlig alternativ :)

Endret av svinepelz
Lenke til kommentar

Er det noen som har noe erfaring med Dagoba økologisk sjokolade? Den har vist vunnet flere priser, bl.a. som "Worlds Best Chocolate" (CNN.com) og som "Best Organic Bars" (Food & Wine). Dagoba betyr forresten "gudenes tempel"

 

Dagobas kakao dyrkes i de naturlige regnskoger hvor de passer på å bevare det biologiske mangfoldet og ikke forstyrre den finstemte naturlige balansen som finnes i regnskogen. Sjokoladene er 100% økologiske og er helt fri for transfett, gluten, hvete og gjær. Dagoba økologisk sjokolade søtes naturligvis utelukkende med uraffineret sukker, bestående av inndampet saft av økologiske sukkerrør.

 

Dagoba ble grunnlagt i 2001 av kokken Frederick Schilling som resultat av hans store kjærlighet til den beste smak, samt til hans ønske om at kunne tilby kvalitet, innovation og bæredyktighet gjennom sjokolade. Frederick søkte over hele verden etter den fineste økologiske kakao. Tilbake i sitt kjøkken fremstillte han fantastiske resultater. I dag har Dagoba vokst, men det er stadig en liten familieeid virksomhet med hjertet på rette sted hvor den økologiske sjokolade fremstilles i små porsjoner og hvor drivkraften er ønsket om å fremstille den fineste sjokolade - hver gang.

Frederick2.jpg

Dagoba er vanskelig å få tak i her i Norge, men på Økologisk Råvareimport har de 7 typer fra 68 til 100% Ellers så har den danske nettbutikken Alun dobbelt så stort utvalg utvalg med 15 typer, fra 37 - 100% De sender heldigvis til Norge...

 

Har til nå bare prøvd 100% sjokoladen deres, den består av kun ren kakaomasse (som har samme fordeling som kakaobønner, altsa rundt 55% fett eller kakaosmør.) Tidligere har jeg bare smakt opptil 99%. Den var av typen Lindt. Den var svært bitter og helt uspiselig (måtte skylle munnen min etterpå) Men denne her var anderledes. Den er mye mindre bitter og jeg klarer jeg helt fint å spise den noe uten ubehag, synes faktisk den er litt god. Den egner seg kanskje best i kakao drikk, der den smaker bedre, selv uten tilsatt søtningsmidler. Men for nytelsens skyld så foretrekker jeg selvfølgelig noe lysere sjokolade, gjerne noe i kategorien 70-85%.

Lenke til kommentar
Ang. Center vs. Smil, Center smaker mer "smør", og har et litt mer plastaktig sjokoladetrekk. Jeg foretrekker vel kanskje Smil, men Center smaker kraftigere, og er ikke noe dårlig alternativ :)

 

Center sin sjokolade syns jeg er bedre enn Smil sin. Men når det kommer til innholdet er smil sin bedre enn center. Så kunne godt ha samarbeid de to syns jeg ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Ang. Center vs. Smil, Center smaker mer "smør", og har et litt mer plastaktig sjokoladetrekk. Jeg foretrekker vel kanskje Smil, men Center smaker kraftigere, og er ikke noe dårlig alternativ :)

 

Center sin sjokolade syns jeg er bedre enn Smil sin. Men når det kommer til innholdet er smil sin bedre enn center. Så kunne godt ha samarbeid de to syns jeg ;)

Synes center sin er mye bedre på både innholdet og sjokoladen. Har faktisk ikke tenkt så mye over forskjellen på sjokoladen før nå, er innholdet som teller ;)

Lenke til kommentar
Ang. Center vs. Smil, Center smaker mer "smør", og har et litt mer plastaktig sjokoladetrekk. Jeg foretrekker vel kanskje Smil, men Center smaker kraftigere, og er ikke noe dårlig alternativ :)

 

Center sin sjokolade syns jeg er bedre enn Smil sin. Men når det kommer til innholdet er smil sin bedre enn center. Så kunne godt ha samarbeid de to syns jeg ;)

Synes center sin er mye bedre på både innholdet og sjokoladen. Har faktisk ikke tenkt så mye over forskjellen på sjokoladen før nå, er innholdet som teller ;)

 

Nei nei, innholdet kunne det vært mindre av og mer sjokolade. MMMmmmmm

Lenke til kommentar

Smakte på to forskjellige Yade sjokolader her om dagen, men ble skuffet når jeg leste på innholdet. På alle 3 Yadesjokoladene er har dem kuttet ned på mengen av kakaosmør og erstattet den tapte mengden med billig vegetabilsk fett. Kakaosmør er verdens dyreste fett. På trippelsjokolade er det faktisk mere vegetabilsk fett en det er kakaomasse! Desutten har brukt vanillin som utvinnes av råtne tømmerstokker og ikke ekte vanilje. Ekte vanilje er verdens andre dyreste krydder, bare slått av Safran. Ekte vanilje gir en helt annen totalopplevelse. Derfor mener jeg at Yade ikke kan kalles det ypperste av sjokolade. Den kan faktisk ikke kaldes ekte sjokolade engang, i og med at de har jukset med innholdet. Eneste ekte sjokoladen til Nidar er Bocca, derfor er den mye bedre en andre mørke juksesjokolader som feks Freia Premium, (tilsatt melkefett og falsk vanilje)

bd166ff1f9.jpg

 

Når det gjelder mørke sjokolader (rundt 70%) du finner i VANLIGE daglivarebutikker så er Lindt Excellence 70% den aller beste jeg har smakt. Den får du i litt større dagligvarebutikker, feks Ultra. Den koster ikke så mye ekstra heller. 25 kr for 100g. Kjøpte inn alle mørke sjokolader jeg fikk tak i (i dagligvarebutikker), tok en smakstest og da fikk Lindt sjokoladet toppscore. I den vil du merke hvordan ekte vanilje smaker!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Når det gjelder mørke sjokolader (rundt 70%) du finner i VANLIGE daglivarebutikker så er Lindt Excellence 70% den aller beste jeg har smakt. Den får du i litt større dagligvarebutikker, feks Ultra. Den koster ikke så mye ekstra heller. 25 kr for 100g. Kjøpte inn alle mørke sjokolader jeg fikk tak i (i dagligvarebutikker), tok en smakstest og da fikk Lindt sjokoladet toppscore. I den vil du merke hvordan ekte vanilje smaker!

 

Enig i den vurderingen, Lindt er absolutt bra. Et annet tips for kjennere av mørk sjokolade: Det har åpnet en ny chocolatier i Oslo! SebastianBruno ligger i Frognerveien, det selges også i kjelleren på Steen & Strøm, det ser veldig bra ut! Har dessverre ikke hatt tid til å prøve, men jeg skal gjøre det snart og avlegge rapport.

Lenke til kommentar
Et annet tips for kjennere av mørk sjokolade: Det har åpnet en ny chocolatier i Oslo! SebastianBruno ligger i Frognerveien, det selges også i kjelleren på Steen & Strøm, det ser veldig bra ut! Har dessverre ikke hatt tid til å prøve, men jeg skal gjøre det snart og avlegge rapport.

Å du milde måne, det hørtes interessant ut! Skal sjekkes ut så snart anledningen byr seg!

Lenke til kommentar

Tok en ny tur innom Fromagerie i Bogstadveien nå, og kjøpte en stabel Michel Cluizel. Jeg trodde Cluizel sin "Grand Lait" var verdens beste melkesjokolade, men jeg har nå fått en ny favoritt:

 

mangaro-lait.jpg

 

Michel Cluizel Mangaro Lait, melkesjokolade med 50% "single estate" kakaobønner fra Madagaskar.

 

Kort sagt, denne sjokoladen banker dritten ut av all annen eksisterende melkesjokolade i hele universet. Greit, jeg har ikke smakt all sjokolade i hele universet, men jeg blir meget overrasket om jeg en dag finner ut at jeg har tatt feil :!:

 

Den mørke Mangaroen er også helt nydelig. 70% kakao, ingen melk.

Lenke til kommentar

Frogner Specialforretning i Bygdøy Allé 56 C selger også Michel Cluizer. Der koster den 59 kr stk for 100g. Tror de har flere typer sjokoladeplater å velge mellom enn Fromageriet.

 

Mange meninger om hvilken sjokolade som er best her på forumet, så nå har jeg kjøpt inn masse sjokolade! Se vedlegg. Har kjøpt inn 41 forskjellige sjokolader, alle untatt 4 er rene, dvs uten fyll eller smaksblandinger. De med smaksblandinger er ikke med i testen.Tilsammen 3,7 kg! Skal dele det inn i 3 kategorier Mørk, ca 70-75%, Ekstra mørk, ca 85-87% og Ultra mørk, 98-100%

Dette har jeg kjøpt inn (11 av dem er ikke på bildet, testet de tidligere):

 

Ultra mørk:

Sebastien Bruno – Venezuela 100%, Lindt 99%, Dagoba 100%

 

Ekstra mørk %

Lindt – Excellence 86%, Freia – Premium 86%, Palmil 87%, Dagoba – Eclipse 87%, DreiMeister – Ghana 85%, Galler – Noir 85%, Galler – Heritage Noir 85%, Green & Black's – Dark 85%, Michel Cluizel – Grand Noir 85%, Rapunzel – Bittersweet 85%, Valrhona – Noir Extra Amer 85%  

 

 

Mørk %

Lindt – Excellence 70%,Dagoba – Concado 73%, Nidar – Bocca 70%, Villar – Chocolat Noir 72%, Helios Ekstra Mørk 71%, Anton Berg – Rich Dark 72%, Dagoba – New Moon 74%, Odense – Kokesjokelade 70%, Galler – Noir 70%, Freia – Kokesjokolade 70%, Freia – Premium, liten uten fyll 70%,

Freia – Premium m/fyll max 70%, Cavalier – Extra Dark 72%, Plamil – Mørk sjokolade 72%, Confecta – Superior Dark 72%, Divine – Dark Chocolate 70%, DreiMeister – Santo Domingo 71%, Green & Black's – Dark 70%, Green & Black's – 72% Cooks, ICAM – Fondente 70%, Lille kokosfabriken - Mørk Belgisk 70%, Michel Cluizel – Noir Cacao 72%, Montezuma's – Very Dark 73%, National de Chocolates – Santander 70%, Saveurs & Nature – Noir dark 74%, Sebastien Bruno – Brésil 73%, Raüsch – Tobago 75%, Traidcraft – Dark Chocolate 70%, Valrhona – Noir Amer 71%, Viviani – Feine Bitter 72%, Viviani – Edel Bitter Ecuador 70%

 

Middels mørk

Michel Cluizel – Noir Madagascar, Mangaro 65%

 

Om dere vet om noen typer mørk sjokolade, 70-100% som burde være på lista, så er jeg takknemlig for tips! Var i Oslo idag å kjøpte inne en stor del av sjokoladene, men er ikke så godt kjent, sikkert noen sjokolader som jeg ikke har fått tak i.

post-34074-1229822642_thumb.jpg

post-34074-1229824698_thumb.jpg

Endret av magcom
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...