Gå til innhold

Den lille tråden for sjokolade


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bra lesing dette her!

 

Noen anbefalinger på sjokolader utenom det vanlige?

Åja. Vanlig sjokolade er melkesjokolade, av typen Freia eller Nidar. Litt mindre vanlig sjokolade er mørk sjokolade av typen Freia eller Nidar.

 

Utenom det vanlige - hva er du på jakt etter? Lys eller mørk sjokolade? Om du bor i nærheten av Oslo, Trondheim el.l. storbyer er det en viss sjanse for at du får tak i sjokolader utenom det vanlige. Jeg anbefaler først og fremst mørk sjokolade, det er der du merker størst kvalitetsforskjell, og det er der du kan få de virkelig store smaksopplevelsene, fra merker som Valrhona (liten tilgjengelighet i Norge), Domori (mikroskopisk tilgjengelighet i Norge), Michel Cluizel (minimal tilgjengelighet i Norge) og Amedei (mikroskopisk tilgjengelighet i Norge, muligens ikke-eksisterende).

 

God sjokolade "utenom det vanlige" er rett og slett veldig vanskelig å få tak i her til lands. Prøv gjerne helsekostforretninger, de har ofte Green & Black's, et britisk merke som ikke er så aller verst. Styr unna Cote d'Ivoire, som er Freia Premium med en annen merkelapp (de har imidlertid noen flere smaker enn Freia, og jeg smakte en god karamell/Daim-aktig variant for noen år siden).

Lenke til kommentar

66% + rene kakaobønner blir fort oppimot 70% som helhet, tror jeg :)

 

Selv vil jeg anbefale Valrhona Manjari, en 64% som er svært annerledes enn typisk mørk sjokolade fra Freia. Den har en vill, intens smak av røde bær, og er veldig lettspiselig. Edit: Og veldig god!

 

Valrhona_Manjari.l.jpg

Endret av svinepelz
Lenke til kommentar

Jeg var nettopp innom en sjokoladebutikk i Paris som heter La Maison du Chocolat. Som den sjokoladelskeren jeg er så var dette paradiset for meg. Jeg fikk faktisk smake på sjokolade som innholder 100% kakaobønne, en veldig mørk sjokolade.Det smakte ikke særlig godt,veldig bittert. Men jeg fikk smake masse god lys sjokolade.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Var innom der jeg også nylig, om jeg husker riktig, men gikk uten å smake noe. Er ikke så glad i fylte sjokolader.

 

Var nylig i Cannes også, og fant en meget spennende sjokoladebutikk, tror den het Maiffret, men er ikke sikker. Skulle ha kjøpt noen plater om det ikke hadde vært over 30 grader varmt og solsteik :(

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Nå har det vært stille er en stund, så jeg kan starte den igjen ved å stille et spørsmål: Vet noen om noen butikker i Bergen som har et godt utvalg av bedre sjokolade, som Michel Cluizel, Domori, Amadei, Valrhona eller lignende?

Neptuns lille kjøkken selger Valrhona, fortalte Google meg. Hm. Noe mer vet jeg ikke :)

 

Se også her: http://www.sottogsalt.no/pages.aspx?sectionid=3

 

Ellers er det Michel Cluizel som er godgutten her i huset for tiden. Har gjenoppdaget Los Ancones, milde måne, kanongodt. Om du er i Oslo, dra innom den ostebutikken som ligger i Bogstadveien, ikke så langt unna T-banen. Mye bra ost, og en hylle Cluizel :D

Endret av svinepelz
Lenke til kommentar

Sjokolade :love:

Alltid vært svak for norsk sjokolade. Melkesjokolade, kvikklunsj, firkløver, smil, osv. Jeg er glad i det meste :blush: Og så er jo sjokoladekake en favoritt, og drikker kakao istedenfor kaffe eller te hvis jeg skal ha noe varmt.

 

Foretrekker den norske. Synes den har best smak. Smakt gode fra utland og, men husker ikke helt nå hva de het.

 

Noen nekter jeg å støtte. Synes de er god, men noe veier tyngre enn at de smaker godt.

Sannheten bak Snickers, M&M, Twist, Mars

 

Nå tutler jeg av sted og henter meg en liten melkesjokoladebit.....Begynte å friste litt :dribble:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...