Gå til innhold

Den lille tråden for sjokolade


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mørk sjokolade er godt, men det finnes grenser. Jeg har smakt 100% kakao, og det er neimen ikke noe særlig å skryte av. Utrolig bittert. Forståsegpåere hevder at det finnes 100%-sjokolader som er spiselige, men jeg er skeptisk, selv om jeg bare har smakt den fra Domori (som er en av verdens beste produsenter).

 

Sjokolade opp til 85% er helt OK. 90% har jeg ikke testet, men man beveger seg nok helt klart i grenseland for hva som er godt på slike prosentverdier. Når det er sagt så er det stor forskjell på kakaobønner, og en 90% criollo vil garantert være mildere enn en 90% forastero.

 

Ellers representerer ikke Freia Premium noe i nærheten av det beste markedet har å tilby av mørk sjokolade. Premium smaker "OK", og er et klart framskritt om man er vant til Freia kokesjokolade, men det blir litt som å gå fra Lada Samara til Volkswagen Passat. Både Ladaen og Volkswagenen funker, og Passat er en bra oppgradering, men om man mener Passat er det ypperste av kos og luksus bør man kanskje prøvesitte en Rolls Royce Phantom el.l.

 

Når det er sagt så tror jeg forsåvidt at sjokolade har mye til felles med vin. Det er pittelitt snobberi ute og går, og hvor store er nå egentlig forskjellene på en stor plate til 20 kroner og en liten plate til 60 kroner? Jeg vil si at forskjellene er tydelige, og rent personlig har jeg ikke problemer med å forsvare innkjøp av den lille og dyre plata overfor meg selv - jeg vil til og med si at det er verdt prisen. Mange vil nok være uenige, akkurat som at mange syns rødvin bare smaker surt uansett pris, og at det er galskap å bruke 300 kr på en flaske når den til 90 er like god.

 

Jeg tror det er ganske store forskjeller ute og går blant mennesker når det gjelder "smaksoppfattelse". Jeg leste f.eks. en uformell blindtest i Aftenposten nylig, en av deltakerne drakk aldri noe annet enn Pepsi Max, og syntes all annen cola smakte dritt. Når det kom til stykket ga vedkommende Pepsi Max bunnkarakter. En av de andre deltakerne viste derimot en sterk evne til å smake forskjell på de ulike colaene, og plukket stort sett ut riktig merke hele tiden. Slike forskjeller på folk gjør at det alltid vil være folk som "ikke forstår" (og jeg mener ikke det negativt eller elitistisk) andre menneskers dyre/sære vaner og meninger. Min mor er for eksempel ikke særlig glad i sjokolade - hun spiser et gullbrød i ny og ne, eller en knekk Coop kokesjokolade til kaffen. Selv synes jeg at slik kokesjokolade smaker trist og kjedelig (samt at det er altfor søtt - melkesjokolade er godt, men oversøtet "mørk" sjokolade er en annen skål), men gudene skal vite at det ikke er mye poeng i å misjonere om "bedre" sjokolades fortreffelighet overfor henne.

 

Sånn er det bare :-)

Lenke til kommentar
Mørk sjokolade er godt, men det finnes grenser. Jeg har smakt 100% kakao, og det er neimen ikke noe særlig å skryte av. Utrolig bittert. Forståsegpåere hevder at det finnes 100%-sjokolader som er spiselige, men jeg er skeptisk, selv om jeg bare har smakt den fra Domori (som er en av verdens beste produsenter).

Det finnes ikke 100% kakao-sjokolader. 99% finnes, men ikke 100%, siden da ville det ikke vært sjokolade. Sjokoladen ville "hengt sammen". :)

 

Selv har jeg bare smakt 96% og den spyttet jeg ut igjen :p

Lenke til kommentar

Jo, det finnes 100% kakao-sjokolader. Hva mener du med at sjokoladen ville ha "hengt sammen"? I motsetning til å gå i oppløsning? :p

 

Kakao består av kakaosmør og kakaopulver, jeg ser ikke noe i veien for at en sjokolade skal kunne bestå kun av dette, og dermed være 100% kakao. En 99% inneholder litt sukker, en 100% inneholder ikke sukker.

Lenke til kommentar
Men 100% blir jo ikke sjokolade? Bare kakaobønner. Det har jeg også smakt, var bittert og vondt.

Tja, blir ikke det sjokolade? Hva er sjokolade da? Blir det sjokolade hvis du tilsetter et gram sukker?

 

Answers.com definerer sjokolade slik: "Fermented, roasted, shelled, and ground cacao seeds, often combined with a sweetener or flavoring agent." Etter den definisjonen er 100% absolutt sjokolade.

 

Dictionary.com definerer sjokolade slik: "A paste or cake composed of the roasted seeds of the Theobroma Cacao ground and mixed with other ingredients, usually sugar, and cinnamon or vanilla." Etter den definisjonen ("ground AND mixed with...") er 100% ikke sjokolade, mens 99% (og 99,9%) er sjokolade. Jeg stiller imidlertid spørsmålstegn ved presisjonen her.

 

Wikipedia.com har en ganske lang artikkel som jeg vil si er ganske klar på at 100% er sjokolade: "After fermentation, the beans are dried, cleaned, and roasted, and the shell is removed to produce cacao nibs. The nibs are then ground and liquified, resulting in pure chocolate in fluid form: chocolate liquor." Altså er "pure chocolate" resultatet av gjæring, tørking, røsting og maling av kakaobønner, før man tilsetter andre stoffer som f.eks. sukker.

Lenke til kommentar

Det er egentlig bare til hverdags jeg spiser noen ruter 70 % kokesjokolade. Når jeg skal kose meg, spiser jeg gjerne Smash eller ren melkesjokolade. 86 % har jeg smakt noen ganger. Jeg får faktisk ikke dårlig samvittighet etter å ha spist den med tanke på usunne stoffer. Men jeg er enig i at den er fryktelig bitter. Jeg ikke ville valgt denslags sjokolade med så høyt kakaoinnhold for nytelsens skyld. Da velger jeg heller en variant med mindre kakao og søtere smak.

Lenke til kommentar
Men 100% blir jo ikke sjokolade? Bare kakaobønner. Det har jeg også smakt, var bittert og vondt.

Tja, blir ikke det sjokolade? Hva er sjokolade da? Blir det sjokolade hvis du tilsetter et gram sukker?

 

Answers.com definerer sjokolade slik: "Fermented, roasted, shelled, and ground cacao seeds, often combined with a sweetener or flavoring agent." Etter den definisjonen er 100% absolutt sjokolade.

 

Dictionary.com definerer sjokolade slik: "A paste or cake composed of the roasted seeds of the Theobroma Cacao ground and mixed with other ingredients, usually sugar, and cinnamon or vanilla." Etter den definisjonen ("ground AND mixed with...") er 100% ikke sjokolade, mens 99% (og 99,9%) er sjokolade. Jeg stiller imidlertid spørsmålstegn ved presisjonen her.

 

Wikipedia.com har en ganske lang artikkel som jeg vil si er ganske klar på at 100% er sjokolade: "After fermentation, the beans are dried, cleaned, and roasted, and the shell is removed to produce cacao nibs. The nibs are then ground and liquified, resulting in pure chocolate in fluid form: chocolate liquor." Altså er "pure chocolate" resultatet av gjæring, tørking, røsting og maling av kakaobønner, før man tilsetter andre stoffer som f.eks. sukker.

 

Jaja, naboen min er kokk og han sa at sjokolade ikke kan bestå av 100% kakao. Derfor sa jeg det :)

Lenke til kommentar
Jasså...

Ja?

 

Får vel dra litt tekst fra Wikipedia igjen da, siden din skepsis ser ut til å leve i beste velgående:

 

Chocolate liquor, also known as cocoa liquor and cocoa mass, is a smooth liquid form of chocolate. Like the cocoa nibs from which it is produced, it contains both cocoa solids and cocoa butter in roughly equal proportion.

 

It is produced by taking cocoa beans that have been fermented, dried, roasted, and separated from their shells and grinding their center, the cotyledon. The chocolate liquor can then be cooled and molded into blocks known as unsweetened baking chocolate. The liquor and blocks contain roughly 53 percent cocoa butter. Chocolate liquor contains no alcohol.

 

Fra en Wikipedia-artikkel om kakao:

 

To make 1 kg (2.2 pounds) of chocolate, about 300 to 600 beans are processed, depending on the desired cocoa content. In a factory, the beans are washed and roasted. Next they are cracked and then de-hulled by a "winnower". The resulting pieces of beans are called nibs, and are ground using various methods into a thick creamy paste, known as chocolate liquor or cocoa paste.

Lenke til kommentar

Hva er sjokolade?

Jeg kaster meg inn i diskusjonen og ønsker å bringe inn et par forsonende begrep. Etter min subjektive mening er "sjokoladeprodukter" med over 80% kun å betegne som en råvare i motsettning til ferdig "spisesjokolade". Den mest konsentrerte sjokoladen kan lignes med f.eks salt (uten sammenligning forøvrig). Salt er godt som en smakstilsettning/forsterker, men det smaker ikke godt å spise av saltposen! Overført på sjokolade mener jeg at 100% ikke kan være særlig nytbart, men fungerer utmerket som råvare til f.eks spisesjokolade.

 

Er dette noe dere kan forenes om?

 

Tobias

Lenke til kommentar
Hva er sjokolade?

Jeg kaster meg inn i diskusjonen og ønsker å bringe inn et par forsonende begrep. Etter min subjektive mening er "sjokoladeprodukter" med over 80% kun å betegne som en råvare i motsettning til ferdig "spisesjokolade". Den mest konsentrerte sjokoladen kan lignes med f.eks salt (uten sammenligning forøvrig). Salt er godt som en smakstilsettning/forsterker, men det smaker ikke godt å spise av saltposen! Overført på sjokolade mener jeg at 100% ikke kan være særlig nytbart, men fungerer utmerket som råvare til f.eks spisesjokolade.

 

Er dette noe dere kan forenes om?

 

Tobias

Det er en helt annen sak :)

 

Problemet blir å sette grensen. Selv synes jeg f.eks. at 85% kan være helt kurant som spisesjokolade, og at grensen for hva som egner seg til slikt derfor bør gå et sted mellom 85% og 100%. Så har du jo disse rare menneskene som mener at selv 100% smaker godt, og disse rare menneskene som synes at alt over 30% smaker bittert og grusomt.

 

Med andre ord er jeg både enig og uenig med deg. Personlig mener jeg helt klart at sjokolade må ha et visst innhold av sukker for å veie opp for bitterheten, men andre må da få lov til å mene noe annet enn meg i slike subjektive spørsmål :)

Lenke til kommentar

de tynne melkeplettene som selges i smågodthylla i noen mixbutikker er utrolig gode.

 

Ellers er det Den minste freia melkesjokoladen som er favoritten her i gården. Og noen ganger kindermaxi.

 

Jeg ble ikke så imponert over Jade.

 

Billigsjokoladen de selger på Kiwi er også ganske god. Kommer ikke på merket akkurat nå

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...