Gå til innhold

Den lille tråden for sjokolade


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Melkesjokoladen jeg smakte fra Venchi var ganske tamme saker synes jeg. Veldig dyr og.

 

Har ikke smakt sjokoladen fra Venchi som du nevner, men jeg vil mere enn gjerne anbefale en sjokolade fra belgiske Manon som man får kjøpt i Kristiansand hos Tea & Coffee Shop (og også på nettsiden til butikken) -Manon Lait. Uansett hvor jeg leter, jeg finner ALDRI noe som slår denne når det gjelder ren og god melkesjokolade. Den er rett og slett suveren. Faktisk synes jeg alle sjokoladene fra Manon kan anbefales, og spesielt også den svære 250gplaten med 70% mørk -den faller til og med i smak selv hos de som ikke engang er glad i mørk sjokolade. Anbefales!!

Lenke til kommentar
"Middels mørk" som du kaller det, vanligvis 64-67%, har utrolig mye bra sjokolade. "Origin"-sjokoladene til Cluizel ligger som regel her, sammen med mye bra fra Valrhona (som den fantastiske Manjari). Anbefaler at du smaker alt fra Cluizel i dette segmentet, ikke bare Mangaro.

Takk for anbefalingen Svinepelz! Smakte på Michel Cluizel Mangaro 65% idag, den var utrolig god. Må ha vært den beste sjokoladen jeg har smakt til nå, i den klassen. :D Skal bestille mørke sjokolader fra 70% og oppover fra Chokladshopen.se til sjokoladetesten min, hvilke anbefaler du å kjøpe inn? (Får de til å sende sjokoladen til Strømstad, så henter jeg den der, siden de ikke sender til Norge)

 

Jeg anbefaler denne sjokoladeplaten fra Manon, belgisk: http://www.teaandcoffee.no/presenter.asp?i...;idRotKategori=

Bedre 70% sjokolade leter jeg fortsatt etter! :)

Lenke til kommentar
Har ikke smakt sjokoladen fra Venchi som du nevner, men jeg vil mere enn gjerne anbefale en sjokolade fra belgiske Manon som man får kjøpt i Kristiansand hos Tea & Coffee Shop (og også på nettsiden til butikken) -Manon Lait. Uansett hvor jeg leter, jeg finner ALDRI noe som slår denne når det gjelder ren og god melkesjokolade. Den er rett og slett suveren. Faktisk synes jeg alle sjokoladene fra Manon kan anbefales, og spesielt også den svære 250gplaten med 70% mørk -den faller til og med i smak selv hos de som ikke engang er glad i mørk sjokolade. Anbefales!!

Hi!

Siden du også frekventerer butikken i Lillemarkens og har litt dilla på melkesjokolade, må du teste ut Vanini. De har den i to utgaver, og den med 49% kakao er helt suveren, etter min smak.

Jeg er meget ofte inne om denne butikken, men jeg har aldri kjøpt Manon, som hun pusher ganske agressivt. Min oppfattning av en sjokoladeprodusent som ikke bruker ekte vanlije, ikke lager seriøse gurmetsjokolade (les innholdsfortegnelsen på Manon!).

Jeg handler ofte kafferelatert utsyr i denne butikken, og altså Vanini, men, aldri kaffe. De henger sammen med at hun har store sekker med kaffe som står åpent å oksiderer og avgir aroma til hele nabolaget. Duften er til forlystelse for alle som går forbi butikken hennes, men jeg vil ha alle disse aromar i koppen min, ikke til gennerell nytelse for forbipaserende!

Når hun misshandler kaffen på denne måten, og samtidlig reklamerer for en sjokolade tilsatt kunstig vanilje - blir jeg skjeptisk til Manon, men siden du skryter skal jeg kjøpe et par blokker. Intill videre skal jeg avnyte gårsdagens innkjøp: Vanini 49% melkesjokolade!

Lenke til kommentar
Siden du også frekventerer butikken i Lillemarkens og har litt dilla på melkesjokolade, må du teste ut Vanini. De har den i to utgaver, og den med 49% kakao er helt suveren, etter min smak.

Jeg er meget ofte inne om denne butikken, men jeg har aldri kjøpt Manon, som hun pusher ganske agressivt. Min oppfattning av en sjokoladeprodusent som ikke bruker ekte vanlije, ikke lager seriøse gurmetsjokolade (les innholdsfortegnelsen på Manon!).

Enig, om det ikke er ekte vanilje, så er det ikke seriøs gourmet sjokolade. Forresten inneholder Manon, i likhet med mange andre, også Soyalecitin, noe som også er unødvendig. Sjokoladene til Michel Cluizel er fri for alle slike tilsetninger og inneholder kun ekte varer som kakaomasse, kakaosmør, sukker og ekte vanilje! Sikkert en årsak til at den smaker så godt også!

 

Nå har det kommet to nye sjokolademerker til Norge! De heter Meybona og Aware, begge har mørke sjokolader, er økologiske og selgers bla på Ultra.

 

Kom nettopp over nettsiden til butikken Smørbukken, de skriver på forsiden:

"Vi selger også den verdenskjente sjokoladen Neuhaus, som er håndlaget sjokolade fra Belgia." De selger også Domori.

 

Ellers så sto det på en annen nettside: De mest kjente sjokoladeforretningene er ”Neuhaus” i Galeries St-Hubert, ”Godiva” på Grand Place og ”Mary” på Rue Royale. I Belgia har ikke sjokolade lenger holdbarhetstid enn fjorten dager og må spises med en gang.

Endret av magcom
Lenke til kommentar

flutter: Blir litt skeptisk til dine påstander om Manon, når du har bare to poster for forumet som minner veldig om reklame for dette merket. Det er vel ikke du som er butikkeieren som "pusher dette merket ganske aggressivt"? ;)

 

Uansett er jeg enig i de andre kommentarene her som går på sjokolade med vanilin, så jeg kommer ikke til å gå over lik for å kjøpe Manon.

 

magcom: Neuhaus er gode saker, kan absolutt nevnes som en av de bedre sjokoladeprodusentene. Godiva er jeg mer skeptisk til, mener å huske at jeg sjekket ut en boks Godiva en gang og fant enten vanilin eller "aromaer" (som nesten alltid er et jukse-ord for vanilin) på innholdsfortegnelsen.

 

Når det gjelder Aware er det triste greier. Melkesjokoladen er fæl, med grynete konsistens mye lik den du har i sjokolader der kakaosmør er erstattet med diverse andre fettstoffer. Den mørke sjokoladen til Aware har jeg ikke smakt. Bra at de satser på fairtrade, bare synd at det smaker så vondt.

Lenke til kommentar

svinepelz og magcom: jeg kom over denne diskusjonen om sjokolade tilfeldigvis og ville gjerne bidra med et innlegg som alle andre her jeg og siden det var snakk om goumetsjokolade. er ikke så lenge siden jeg kom over denne sjokoladen og synes den er kjempegod, men det kan jo være jeg tar "feil". hehe, så jeg er nok på ingen måte noen butikkeier nei -føler nesten jeg har tråkket litt i salaten,hehe. har liksom fått intrykk av at manon skulle være så bra, og siden det ikke var nevnt ville jeg tipse -men så feil kan man ta :S hehe. jeg har ikke så god peiling på dette med vanilin/vanilje,. og trodde egentlig ikke at det hadde så mye å si-men er det utgjør det egentlig SÅ stor forskjell i smaken?

har ikke prøvd sjokoladen fra vanini nei, men den er bedre enn manons? da får jeg prøve den neste gang jeg skal innom der. takk for tipset!

Lenke til kommentar
svinepelz og magcom: jeg kom over denne diskusjonen om sjokolade tilfeldigvis og ville gjerne bidra med et innlegg som alle andre her jeg og siden det var snakk om goumetsjokolade. er ikke så lenge siden jeg kom over denne sjokoladen og synes den er kjempegod, men det kan jo være jeg tar "feil". hehe, så jeg er nok på ingen måte noen butikkeier nei -føler nesten jeg har tråkket litt i salaten,hehe. har liksom fått intrykk av at manon skulle være så bra, og siden det ikke var nevnt ville jeg tipse -men så feil kan man ta :S hehe. jeg har ikke så god peiling på dette med vanilin/vanilje,. og trodde egentlig ikke at det hadde så mye å si-men er det utgjør det egentlig SÅ stor forskjell i smaken?

har ikke prøvd sjokoladen fra vanini nei, men den er bedre enn manons? da får jeg prøve den neste gang jeg skal innom der. takk for tipset!

Nå må vi ikke bli "mer katolske enn paven" her. Det viktigste er at sjokoladen smaker bra, samme hva den er laget av. Problemet er bare at smak er noe merkelige greier, det virker som om folk liker litt forskjellige ting (bombe?). Da er slik, er det en ting som virkelig kan diskuteres, og det er kvalitet på råvarer. Det er størst sansynlighet at det produktet som lages av råvarer med høy kvalitet - gir et godt resultat. Derfor er det altid et godt tegn at sjokoladeprodusenten tar seg bryet med å benytte ekte vanlije.

Som kokk lager jeg ofte hjemmelaget vanlijesaus med ekte vanilje. Når folk smaker sausen min, synes de den er utrolig god, men de spør om hva slags saus det er! Folk er så vant med "Piano" sausen til Tine at de tro at det er det som er vaniljesaus! Så galt er det altså blitt ...

Når det gjelder smak er det ikke noe som er "feil". Liker du noe så er det greit! Jeg er dårlig på navn, men om jeg ikke husker feil var det en sjokolade med jukse-vanilje som kom ganske høyt opp på rangeringen til han som hadde kjøpt og testet ut så utrolig mange sjokolader, for noen poster siden ...

 

Taste is king!

Lenke til kommentar

Som Tobias sier, ingenting er "rett" eller "galt" når det kommer til smak, og det kan godt hende at Manon smaker godt. Jeg liker enkelte sjokolader med vanilin selv, som f.eks. Freia Melkesjokolade. Ikke min absolutte favoritt, men jeg spiser den av og til og er blid og fornøyd etterpå, selv om jeg skulle ønske den var bittelitt mørkere.

 

Problemet er hovedsaklig at vanilin er en billig ingrediens, mye billigere enn vanilje. Vanilje er allment anerkjent som et naturlig og velsmakende råstoff, og dersom det er naturlig vanilje i et produkt så kan du være sikker på at produsenten stolt reklamerer med det på emballasjen. Iskrem med ekte vanilje, anyone? Til og med Yade-sjokoladen skryter av ekte vanilje, selv om Nidar på smått pinlig vis har brukt både vanilje og vanilin, antakelig for å spare penger, men fortsatt kunne skryte av ekte vanilje.

 

Sjokolade laget med vanilin er dermed sjokolade der produsenten har brukt sparekniven, og det gjør meg i utgangspunktet negativ. Det er ikke dermed sagt at sjokoladen trenger å være dårlig, men den kunne høyst sannsynlig ha vært enda bedre.

 

Så glem det med at du skulle ha tråkket i salaten, og jeg beklager gjerne at jeg mistenkeliggjorde deg som en ivrig selger :)

 

 

 

PS: Det med smaken er forøvrig et interessant spørsmål - er det egentlig SÅ stor forskjell? Det er kanskje ikke det. Jeg kjenner forskjell på vanilin og vanilje (vaniljen er rundere, vanilin mer metallisk), men det er litt en vanesak også... er man vant til vanilin så smaker det jo helt greit, kanskje enkelte til og med foretrekker det? Ikke godt å vite. Det finnes jo en del som liker Pepsi bedre enn Coca-Cola også :innocent:

Lenke til kommentar
PS: Det med smaken er forøvrig et interessant spørsmål - er det egentlig SÅ stor forskjell? Det er kanskje ikke det. Jeg kjenner forskjell på vanilin og vanilje (vaniljen er rundere, vanilin mer metallisk), men det er litt en vanesak også... er man vant til vanilin så smaker det jo helt greit, kanskje enkelte til og med foretrekker det? Ikke godt å vite. Det finnes jo en del som liker Pepsi bedre enn Coca-Cola også :innocent:

Siden vi snakker om vanilje (en vanlig smakstilsettning i sjokolade ...) og jeg tidligere har sammenlignet ekte vaniljesaus med Tine Piano skvip, så er det også et annet produkt hvor ekte vanilje står i sterk kontrast til kunstig vaniljesmak. Jeg tenker på de fryktelige 2-literne med såkalt vaniljeis. Kjøp en pakning fra Diplom-is og en fra Mövenpick, åpne begge og smak og sammenlign. I denne sammenligningen kommer forskjellen mellom konsumentprodukt og gurmetprodukt meget tydelig frem. Disse forskjellene finnes i sjokolade, kaffe, is. Jeg vil også overføre det til andre produkter enn bare næringsmidler. Om det er biler, klær eller klokker så er de produktene som lages av gode råvarer og skikkelige håndtverkere som holder den beste kvaliteten.

Lenke til kommentar

Er enig i det, men nå er det også andre råvarer enn vanilje i iskrem, kanskje det ikke er vaniljen som har mest å si?

 

Uansett, som jeg sier er jeg absolutt for ekte vanilje i sjokolade, men det finnes faktisk sjokolade med ekte vanilje der jeg foretrekker alternativer med vanilin. Jeg synes for eksempel at vanlig Freia Melkesjokolade er et lite hårstrå bedre enn Valrhona Tanariva. Valrhonaen blir for mild og rund, og vanilinen klarer faktisk å gi Freiaen et ørlite, skarpt puff som dytter den det nevnte hårstrået foran. Ser man da på prisen i tillegg er Freia et rimelig greit valg.

 

Vanilje fungerer bedre og bedre etterhvert som kakaoinnholdet øker, og den bitre kakaosmaken blir mer framtredende. I mørkere melkesjokolader, 40-50% kakao, er jeg overbevist om at vanilje vil danke ut vanilin på smak, selv om jeg riktignok ikke har smakt så mørk melkesjokolade med vanilin.

 

Khalif: Jeg smiler av og til når jeg leser øltråden, som ligner litt på denne sjokoladetråden. Der har du også en håndfull entusiaster som snakker om Nøgne Ø og diverse andre godsaker, ofte avbrutt av "amatører" som diskuterer hva som er best av Tuborg og Ringnes :fun:

Lenke til kommentar

Trådene for sjokolade, øl, whiskey, kaffe og te er jo noen av de beste på forumet etter min mening ;). God kvalitet på postene og de anbefalte produktene.

 

Vanilin er interessant. Leste nylig at japanske forskere forsøker å utvinne det av kubæsj. Nå kommer vel vanilinen vår fra råtten, svensk tømmer hvis jeg ikke tar helt feil.

 

Freia Melkesjokolade er vel den sjokoladen som brukes som målestokk her i landet, og er noe man anser som helligbrøde å ærekrenke. Dessuten smaker den grusomt godt etter noen timer i kjøleskapet!

Lenke til kommentar
Jeg er dårlig på navn, men om jeg ikke husker feil var det en sjokolade med jukse-vanilje som kom ganske høyt opp på rangeringen til han som hadde kjøpt og testet ut så utrolig mange sjokolader, for noen poster siden ...

Den med kunstig vanilje som kom høyest på listen var Caffarel, den kom på 12 plass av 31, så den fikk en plassering så vidt over middels. Men ser man på de som kom nederst, så var 4 av de 5 med vaniljesmak av den kunstige typen.

 

Nå finnes det to typer vaniljearoma, vanilin som utvinnes fra råtne tømmerstokker på Borregård i Sarpsborg, og etylvanilin som utvinnes helsyntetisk, den er enda billigere og har dårligere smak. Selv om smaken i enkelte tilfeller skulle være bedre med de kunstige, så vil jeg uansett velge den ekte, siden naturlig mat virker på en helt annen måte på kroppen, feks er det veldig mye antioksidanter i ekte vanilje, i den kunstige er det ingen! Desutten sier det mye om hvordan produsenten tenker, når den går for slike mindreverdige råvarer, da kan en ikke stole på at de har brukt de beste ingredienser på resten av sjokoladen heller!

Lenke til kommentar

Sjokoladetråden ja - hvorfor har jeg ikke sett denne før? Venom, du må si ifra! :wee:

 

Min favorittsjokolade er kanskje relevant å nevne? Nei uff, veldig vanskelig og nevne. Jeg liker alt fra ren og fin norsk melkesjokolade til svensk overdreven gørrete sjokkis (nice patriotisme^^)

 

Stratos er godt da. Og Crispo. Og Smash. Jeg tror jeg liker de fleste sjokolader. Daim og.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...