Gjest member-97590 Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Hallo brukere! Har søkt etter dette på forum og på google, men ikkje funnet noke godt svar på alt eg lurer på. Går for tiden siste året på ungdomsskulen(10. steg), og skal snart søke meg inn på en vidergående skule. Har som topic sier, lyst til å bli pilot. Kommersiell flyver heiter det vel. Kva skal eg søke på? Etter som eg har forstått må/kan eg gå allmenn, og ta realfag der. Har hørt at det skal vere greit å ha matte og fysikkunnskapene på plass. Har 4 i matte, ligger eg da godt an, eller skal eg jobbe enda hardere for å komme meg opp i 5? Så har eg hørt at det skal vere lurt å dra bort til statene for utdannelse, kor lenge varer utdannelsen, og kor masse koster den?(Forstår at dette kan variere) Tjener en nyutdannet pilot godt? Sånn at det er verdt å ta den dyre utdannelse? Takker for alle svar. Lenke til kommentar
bjelleklang Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Faren min er pilot. Han gikk gjennom militæret noe som er det som nok er "best" å gjøre. Å ta privat pilot utdannelse koster tundt Èn million kroner. Å ta realfag lønner seg definitivt. Men hvis du ikke liker å sitte stille i 12 timer og se ut av lufta så ville ikke jeg anbefale det. Å bli jageflyger er nok kjempe spennende men du binder deg i mange år i militæret. Tenk nøye gjennom ditt karriere valg. Uansett så er det ikke før flere år. Hadde jeg vært deg hadde jeg søkt pilot i militæret. Du kan sjekke ut militæret sin hjemmeside så finner du nok mer informasjon. Lenke til kommentar
Gjest member-97590 Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Faren min er pilot. Han gikk gjennom militæret noe som er det som nok er "best" å gjøre. Å ta privat pilot utdannelse koster tundt Èn million kroner. Å ta realfag lønner seg definitivt. Men hvis du ikke liker å sitte stille i 12 timer og se ut av lufta så ville ikke jeg anbefale det. Å bli jageflyger er nok kjempe spennende men du binder deg i mange år i militæret. Tenk nøye gjennom ditt karriere valg. Uansett så er det ikke før flere år. Hadde jeg vært deg hadde jeg søkt pilot i militæret. Du kan sjekke ut militæret sin hjemmeside så finner du nok mer informasjon. Kall meg sær, men kan gjerne sitte å fly i et par timer på autopilot i Flight Simulator X. Syns det er veldig underholdende. Så har nok ikkje noke problem med det. Har ingen interesse for å bli jagerflypolit egentlig. Ønsker heller å sitte på et Boeing 737 i et par timer. Å gå gjennom militæret høres intressant ut, men er vel utrolig vanskelig å komme inn. Regnet med at det kom til å koste rundt èn million egentlig, men tror ikkje det skal bli et enormt problem. Lenke til kommentar
bjelleklang Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Men daså. Sats på å bli ferdig med vgs først. Flyutdanning er krevende så god studierutine er helt nødvendig. Lenke til kommentar
Gjest member-97590 Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Men daså. Sats på å bli ferdig med vgs først. Flyutdanning er krevende så god studierutine er helt nødvendig. Ja, får ta et år av gangen. Satser vel egentlig på utdanning i statene. Så får eg se om eg kommer tilbake til Norge, veit egentlig ikkje. Må jo konvertere til et sånt europeisk serftvikat, som visstnok skal vere et helvette. Lenke til kommentar
TechFrog Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 (endret) Heisann hiTman, kan skaffe deg en del info om dette hvis du ønsker. Det er mye å si om pilotutdanning Og det eneste sikre er at du virkelig må ha lyst til å gjennomføre det. Du er ung og har nok av tid på deg til å se det an. Matte, fysikk og engelsk er gode ting å fordype seg i. Har du mulighet til å ta meterologi som valgfag så hadde det vært topp. Men slett ikke noe must. En million hørtes mye ut, iallfall om du drar til USA. En halv million vil jeg tro holder. Konvertering til norsk sertifikat når du kommer hjem er ikke noe helvete som du sier, det tar noen mnd (ca et halvt år) og koster i dag ca 60-70.000. Men ilpt av de mnd så er det mye venting, det er ikke et halvt år med knallhard jobbing. Men en del lesing er det jo selvsagt. Hadde jeg vært deg så hadde jeg jobbet et år eller to etter VGS, lagt meg opp penger, reist til USA og utdannet meg (tar ca ett år der borte), fått meg jobb "over there" og samlet timer og kommet hjem til Norge når du er ca 25. Da har du masse erfaring, mange timer på flysetet og er klar til konvertering. Eller kanskje du bare gifter deg der borte og blir, hvem vet Hvilken skole du skal velge er det mange meninger om. Men det er en som heter Phoenix (skal få mer info senere, husker ikke adr) som er veldig bra. En jeg kjenner var på den skolen. Han vet det meste om det der. Som sagt, vil du ha info skal jeg ordne det og sette deg i kontakt med folk som har vært der. Edit; Her er den skolen i Florida, Phoenix East. Ja, den heter Phoenix og ligger i Florida Også har du jo det norsk/amerikanske samarbeidet med NEAR/NAIA. NEAR har lokaler på Vigra flyplass i Ålesund, mens NAIA er i South Carolina. Her er link til siden deres. Endret 9. januar 2008 av cheeba Lenke til kommentar
Gjest member-97590 Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 (endret) Tusen hjertelig takk for en veldig hjelpsom post cheeba. Og ja, dette er noke eg virkelig har lyst til å gjennomføre. Er ikkje noke eg plutselig har kommet på at eg vil bli, dette er noke eg lenge har vurdert. Har alltid intressert meg for fly. Når eg var liten, var eg alltid den som såg først opp på himmelen når det kom et fly over barnehagen. Høres veldig intressant ut. Konverteringen høres heller ikkje gale ut no lenger. Var nemlig en vikar på skulen som driver på å konverterer(helikopter vel og merke), og han sa at dette var veldig hardt. Men en ting eg lurer på, korleis er det med fysisk form osv for å bli pilot? Er du nødt til å ha enorme biceps og en six pack på plass? Korleis er kravene der? Endret 9. januar 2008 av member-97590 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Husk at dette er mange år fram i tid, og du må jobbe allerede første året på vgs! Økonomisk vil det nok lønne seg for deg å få knallgode karakterer på videregående og ta utdanningen i Norge. Hvis du skal ta den i USA så må du jo sannsynligvis jobbe et par år først, og da er det faktisk 5 år til du kan begynne på utdanningen. Det er ganske lenge, det. Er pilotlønningene like gode i USA som i Norge? Lenke til kommentar
TechFrog Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Jeg skal ikke lyve og si at konverteringen er lekende lett, men et helvete var å ta i da I dag er det vel 14 eksamener man tar når den tid kommer, og noe av lesestoffet oppfattes som litt unødvendig for en pilot. Det er eksamener i tekniske ting i flyet. Men det får jo en pilot aldri lov å røre likevel, det er det mekanikere som fikser. Så da kan det virke litt meningsløst å bruke så mye tid på å lære det. Som gonjimann sier så er det jo noen år til du skal i ilden, og for alt jeg vet så kan det være nye regler når det er din tur. Men ikke la konvertering skremme deg, hvis du skulle stryke så kan du ta det opp igjen, så det er ikke game over om du har en dårlig dag. Lønningene i USA kjenner jeg ikke, men piloter har også en begynnerlønn som alle andre, og den er vel ikke like høy overalt. Men etter at konverteringen er unnagjort så gjelder sertifikatene dine for hele Europa og du kan søke jobb hvor du vil. Ikke bare her i Norge. Noen jeg kjenner flyr for et svensk selskap, og der var begynnerlønnen (styrmann) litt over 300.000,- og de stiger vel med ca 25.000,- i året. Og etter litt (tror det var etter ett år i det selskapet) blir man kaptein og da stiger man enda mer i lønn, selvsagt Men er du pilot og fortsetter i yrket så vil du uansett ikke ha problemer med å betale regningene Biceps og sixpack trenger du iallfall ikke å bekymre deg for Skal du søke militæret så må du vel være litt sprekere enn folk flest. Ellers trenger du bare være normalt frisk og oppegående. Men fysisk god form kommer jo alltid godt med, det gjør jo at hjernen funker bedre også Men glem biceps, sick pack og 9 min på 3000-metern! Jeg vet ikke om det kan være enkelte sykdommer som f.eks epilepsi o.l som kan stikke kjepper i hjulene, men det er en smal sak å finne ut. Alt dette står på siden til NEAR/NAIA, tror jeg. Har ikke studert siden på en stund. Som sagt så er det jo en stund til du skal/kan begynne på denne utdannelsen, så ikke heng deg for mye opp i detaljer enda. Du har ikke vært inne på Flightsim.no da? Det er i hovedsak en side for spillet Flight Simulator, men i diskusjonsforumet (i meny til venstre der inne) så er det et emne som handler om utdanning. Der er det piloter og folk som er i utdanning som svarer deg på alt du spør om. Og de vet mye mer enn meg. Mange hyggelige folk der inne, og de deler gjerne sin informasjon. De aller fleste piloter er også veldig hyggelige og hjelper deg gjerne, så det er bare å snakke med flest mulige, ta tiden til hjelp og finne ut hvilken løsning som er best for deg. Ps! Det jeg sa om å bli i USA etter utdanning der borte, er kanskje ikke så enkelt som jeg sa. Jeg lurer på om du ikke må være gift for å få oppholdstillatelse. Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Ville ha vært litt obs på hvilken retningen pilotyrke begynner å bevege seg til. Det er nemlig slik at man regner med at komputere vil erstatte piloter i framtiden og da er det snakk om under 30 år. Lenke til kommentar
Stvg9124 Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Ville ha vært litt obs på hvilken retningen pilotyrke begynner å bevege seg til. Det er nemlig slik at man regner med at komputere vil erstatte piloter i framtiden og da er det snakk om under 30 år. Det er noe som aldri kommer til å slå gjennom, i alle fall ikke på et par hundre år. Greit, det er fullt mulig. Men hvem i huleste vil sitte i et fly uten pilot? Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 (endret) Ville ha vært litt obs på hvilken retningen pilotyrke begynner å bevege seg til. Det er nemlig slik at man regner med at komputere vil erstatte piloter i framtiden og da er det snakk om under 30 år. Det er noe som aldri kommer til å slå gjennom, i alle fall ikke på et par hundre år. Greit, det er fullt mulig. Men hvem i huleste vil sitte i et fly uten pilot? Det er det man sitter å utvikler nå, datamaskiner som kan utføre landinger og kunne ta av samtidig som man gjør systemet immun mot datakrasj osv. Du er klar over at 90% av dagens flykrasj skyldes pilotene, og ikke flysvikt. Med dette i bakhode tror jeg det vil bli rimelig sikkert å fly når dette systemet kommer ut på markede. Det vil også spare flyselskapene millioner. Langsiktig er pilot ikke noe å satse på. Endret 9. januar 2008 av dicktator Lenke til kommentar
Gjest member-97590 Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Ville ha vært litt obs på hvilken retningen pilotyrke begynner å bevege seg til. Det er nemlig slik at man regner med at komputere vil erstatte piloter i framtiden og da er det snakk om under 30 år. Er selv i tvil om dette kommer til å skje i løpet av 30 år. Og da burde det vel bli evt ordninger for dei som mister jobbene sine? Kan vel ikkje bare sparke deg? Men viss det er sånn det blir, så får eg en virkelig dårlig magefølelse her. Men takker alle for utdypende og hjelpsomme svar. Er forresten medlem på Flightsim.no, men ikkje vert der så masse, får titte innom der litt! Lenke til kommentar
TechFrog Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Det er det man sitter å utvikler nå, datamaskiner som kan utføre landinger og kunne ta av samtidig som man gjør systemet immun mot datakrasj osv. Du er klar over at 90% av dagens flykrasj skyldes pilotene, og ikke flysvikt. Med dette i bakhode tror jeg det vil bli rimelig sikkert å fly når dette systemet kommer ut på markede. Langsiktig er pilot ikke noe å satse på. Som de sier i politikken; dette er med respekt å melde bare tull, dicktator. For det første er ikke 90% av ulykkene forårsaket av piloter. Jeg har ikke tallet i hodet, men tror det er et sted mellom 30-50%. Uansett, i følge en stor undersøkelse i USA for noen få år siden, kom de frem til at ulykker forårsaket av piloter hadde sunket med 40% siste 20-30 årene. Hvis vi "legger godviljen til" og sier at de lå på et sted mellom 80-100% tidligere, så kan man selv regne ut hva de utgjør i dag. Du må også skille mellom hva som er direkte pilotfeil, og feil som er utført av piloter på bakgrunn av misvisende opplysninger, som f.eks værmeldinger, feil og/eller mangelfull opplæring i nye systemer og andre hendelser der piloten har handlet i "god tro" og fulgt gjeldende prosedyrer, som senere er blitt endret pga feil. Jeg har hørt flere "advarsler" fra piloter når det gjelder å gi seg ut på en pilotutdannelse (kostbart, jobbsituasjon etc), men aldri har noen vært i nærheten av det som blir nevnt her; pilotløse fly (en gang i fremtiden). Det kommer ikke til å skje i vår levetid. De kan godt komme dithen at det bare er en pilot ombord, men ikke fly uten piloter. Det er ikke sikkert du mente å uttrykke deg så "enkelt", men det er lenge siden fly kunne lande av seg selv. Det vet du helt sikkert, men likevel. Allerede i dag går flyene stort sett på autopilot rett etter take-off og helt frem til landing. Så det å fly et fly fra A til B uten hjelp av piloter er ikke noe problem. Det er først når det skjer noe med flyet at pilotene må være der, kjenne flybevegelsene/vibrasjoner på kroppen (det kan ingen maskin gjøre) bruke øyne og ører og luktesans osv. Og hva hvis det bryter ut brann, skal de bare overlate det til flyvertinner og crew? Eller er det roboter som kommer fykende på skinner med brannslokningsapparat og tar seg av alt? Da må de ha personell som vet hva som skal gjøres, og det blir helt sikkert ikke noe billigere enn å ha en pilot der, som i tillegg kan ta seg av diverse nødsituasjoner med instrumentfeil osv, osv. Du nevner også systemer som skal bli "immun mot datakrasj". Da kan vi igjen gå tilbake til hva som må regnes som mennskelig feil, og hva som regnes som mekanisk/software feil. Spørsmålet er veldig enkelt; hvem er det som lager software og som bygger fly, bytter ut deler og holder det gående? Svar; Mennesker. Ergo kan det alltid skje feil, og det er alltid menneskelig svikt, samme hvordan man vrir og vender på det. Man kan godt si at ulykken skyldes en "defekt motordel pga slitasje", men det er menneskets oppgave å bytte den ut før den går i stykker. Til slutt kan jeg også ta med de mange pilotforeninger rundt om i verden. De kommer ikke til å gi seg uten kamp. Og til syvende og sist er flyselskapene avhengig av de i mange år enda. Får de nyss om at de blir "satt på bakken om kort tid" så kan man tenke seg reaksjonene. Streik? Konkurser? Det er mange skjer i sjøen før disse planene om pilotløse fly blir en realitet, og som sagt så tror jeg aldri det skjer i vår tid. Og til deg hiTmanhiT; tanker om pilotløse fly må aldri skremme deg fra en slik utdannelse. Lenke til kommentar
Gjest member-97590 Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 (endret) Tusen hjertelig takk cheeba. Tenkte over det på skulen i dag, dei må jo alltid ha folk som overvåker om flyet gjør som det skal, tror mange hadde sluttet å fly viss dei skulle latt livet sitt ligge i en maskin sine hender. Ser ofte på flyhavarikommisjonen (Air crash investigation) på Nation Geographic. For dei som ikkje veit kva det er, så er det et program der dei undersøker flykrasj for å finne ut årsaken til krasjen. Er nesten alltid noke feil med flyet når eg har sett på. Var kun 1 gang det var svikt fra et menneske, som hadde skrudd en knapp som justerer luft og trykk inne i kabinen. Og dette var faktisk en mekaniker som hadde gjort, uten å stille den tilbake. Pilotene skulle jo selvfølgelig ha skjekket den knappen, men den var altså ikkje en del av rutinen, i følge programmet. Men som sagt, tusen takk. Satser nok på en pilotutdanning, men har forsatt en del år igjen på skule så. EDIT: Leif. Endret 10. januar 2008 av member-97590 Lenke til kommentar
Stvg9124 Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 (endret) Tusen hjertelig takk cheeba.Tenkte over det på skulen i dag, dei må jo alltid ha folk som overvåker om flyet gjør som det skal, tror mange hadde sluttet å fly viss dei skulle latt livet sitt ligge i en maskin sine hender. Ser ofte på flyhavarikommisjonen (Air crash investigation) på Nation Geographic. For dei som ikkje veit kva det er, så er det et program der dei undersøker flykrasj for å finne ut årsaken til krasjen. Er nesten alltid noke feil med flyet når eg har sett på. Var kun 1 gang det var svikt fra et menneske, som hadde skrudd en knapp som justerer luft og trykk inne i kabinen. Og dette var faktisk en mekaniker som hadde gjort, uten å stille den tilbake. Pilotene skulle jo selvfølgelig ha skjekket den knappen, men den var altså ikkje en del av rutinen, i følge programmet. Men som sagt, tusen takk. Satser nok på en pilotutdanning, men har forsatt en del år igjen på skule så. EDIT: Leif. Du har vel forsåvidt bare 2 år igjen, 3 om du vil ha studiekompetanse før du begynner. Kanskje snakkes vi der! Jeg satser på å begynne i mars 2009, hvis jeg klarer å fikse finansieringen som jeg ikke vet helt hvordan jeg skal løse.. Har laget en tråd ang finansiering, og har noen tips så er det bare å gi beskjed Syns det er litt surt for foreldrene mine - at de liksom skal pantsette huset for at jeg skal få utdannelse. Lånekassen dekker jo fint lite av pilotutdanning... Dekker faktisk ingenting av den, kun lån med de kursene jeg må ta i Norge. Endret 10. januar 2008 av RSMarius Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Du får jobbe masse på fritiden og spare ALT. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6 Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 (endret) Du får jobbe masse på fritiden og spare ALT. Vil heller tro at det er lurt å bruke en del tid på skolearbeid, kanskje ta noen ekstra fag og få skikkelig gode karakterer. For pengene kan man jo låne. edit: Er kanskje ikke så lett å få lån likevel nei, ikke så mye erfaring med slikt enda. Endret 10. januar 2008 av Slettet-p4PIYwb6 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Nei, det kan man faktisk ikke nødvendigvis. hvem gir en halv million i lån til en fyr som ikke kan stille med noe sikkerhet? Dessuten går det fint an å både jobbe og ha gode karakterer (jeg har over 5 i snitt, og jobber ~65 timer i måneden), men da må du kutte ned på festing og drikking. Lenke til kommentar
TechFrog Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 (endret) Hvis jeg gikk på VGS nå og planla en pilotutdannelse, så hadde jeg gjort ferdig militæret rett etter VGS, deretter ville jeg funnet meg jobb på et fiskemottak eller et lossefirma, der er det mye overtid og 100%. Eller enda bedre; jobb på fiskebåt. Da kan man, om man er heldig, få finansiert (nesten) hele utdannelsen på bare 1-1.5 år, om man står på skikkelig. Mye slit og lite fritid til tider, men noe må man jo ofre på veien mot drømmen Opptaksprøvene er relativt enkel matte, fysikk og engelsk, så det kan være lurt og holde disse kunnskapene ved like i tiden før prøvene. Man skal ikke være lenge borte fra matte før man glemmer hvordan enkle brøkoppgaver løses Endret 10. januar 2008 av cheeba Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå