Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC-en min "fryser"

Anbefalte innlegg

Hei.

PC-en min fryser ofte for tiden, så derfor formaterte jeg. Men det hjalp ikke!

Jeg bruker Windows xp Home.

Problemene oppstod for 3 dager siden(formaterte igår). Etter format, installerte jeg alle windows updates, også Drivere, også de andre programene, som antivirus, nedlastningsprogramer, cs, o.l.

Da jeg kjører eks. msn, da fryser PC-en! Det virker som om PC-en fryser da jeg kjører mange programmer. PC-en er i hovedsak MYE tregere enn før.. Det som skjer er at: PC-en fryser(da jeg bruker mange programmer) også klikker jeg med museknappen mange ganger, ikke noe skjer.. venter 3+ min, så begynner maskinen å pipe, like mange ganger som jeg trykte med musen. Har også et annet problem, som kan hende det henger sammen med dette: det skjer ofte at: programmer "svarer ikke". Da klikker jeg mye med musen, og prøver å oppdatere, for å holde maskinen i gang, ås den ikke "fryser". men så fryser den. Det kommer IKKE frem noen feilmelding.

Har Registry Clean Expert, Ad-Aware 2007, Spyware Doctor, Avast Antivirus. Har søkt etter virus/problemer/spyware, og SLETTET de.

Jeg vil tro at jeg har de nyeste driverne til min maskin(cdene som følgte med PC-en?)

Sjerm kortet holder seg til 55-60C°, med en omgivelsestemperatur på ca 45C°.

Bruk av cpu'n har også steget har jeg lagt merke til.. Når PC-en fryser, er det ofte på grunn av at et program "ikke svarer". Da er bruken av cpu på 100% ellers er den kommet opp til 5-30% nå, som før holdt seg på 0%.

Endring: Installert ny skjermkort driver

Endret av omfgusjsuki
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alltid se på nette etter nye oppdateringer av drivere til dine komponenter. Går greit å bruke de som var med cd'ene når du kjøpte maskinen, men etter en 2-3 måneder er det lurt å bytte dem ut HVIS det har kommet nye. Så bare hold øyne åpne for nye drivere hele tiden. bare et tips;)

Har du to harddisker? hvis du har kan du prøv å innstallere windows på nr2 å se om det hjelper.

Hvor gamel er pcen? har du bygget den selv? osv

Lenke til kommentar
Alltid se på nette etter nye oppdateringer av drivere til dine komponenter. Går greit å bruke de som var med cd'ene når du kjøpte maskinen, men etter en 2-3 måneder er det lurt å bytte dem ut HVIS det har kommet nye. Så bare hold øyne åpne for nye drivere hele tiden. bare et tips;)

Har du to harddisker? hvis du har kan du prøv å innstallere windows på nr2 å se om det hjelper.

Hvor gamel er pcen? har du bygget den selv? osv

PC-en er vell rundt.. 3-4 år.. også.. jeg kommer til å sjekke etter nye drivere, siden jeg ikke har gjordt det før:P Har bare 1 harddisk..

Endring: Hva slags nye drivere? Til hvilke deler av PC-en?

Endret av omfgusjsuki
Lenke til kommentar

Har hatt tilsvarende problemer på etpar PC-er. Etter mye feilsøking viste det seg at kjølepad'en mellom CPU og kjøleribbe var tørket ut og ikke ledet noe særlig varme lenger. Med ujevne mellomrom overopphetet CPU og maskinen frøs. Problemet ble fikset med å gjøre rent og ta på ny kjølepasta. Har også opplevd problemer med skjermkortdrivere fra Windows update. Har du installertt en slik kan du jo prøve å oppdatere fra produsentens hjemmeside. Lykke til!

Lenke til kommentar

Takker for alle svar. Har installert grafikk driver, har ikke hatt problemer, utenom at msn er litt treg enda.. Skal prøve å fixe oppdatert hovedkort driver også, kansje det vill hjelpe. Skal også ta en titt inne i PC-en, kasnje ta ut litt støv, dessverre har jeg ikke peiling på "kjøleribbe" så det er lite jeg får gjordt med det? eller..?

Lenke til kommentar

Står det ikke en webadresse eller noe på CD-en som var med? eller se i papirene, regner med at du ikke har kastet alle papirene som var med?:p

kjøleribba er bak den store viften du ser på hovedkorte. Først viften -> ribba -> kjølepasta -> CPU

Endret av WorldWideWeb
Lenke til kommentar
Står det ikke en webadresse eller noe på CD-en som var med? eller se i papirene, regner med at du ikke har kastet alle papirene som var med?:p

kjøleribba er bak den store viften du ser på hovedkorte. Først viften -> ribba -> kjølepasta -> CPU

ok, det er den store vifta som sitter på hovedkortet?

Jeg tror det ikke fulgte med cd til hovedkortet, det er opprinnelig bruttern's pc, han sier driverne skal bli automatisk installert..=/

Lenke til kommentar
drivere til hovedkortet er viktig :) om du har msi kort kan du bruke denne linken ( http://global.msi.com.tw/index.php?func=downloadindex ) og trykk på live update.

om du har planer om å ha denne maskinen litt til ville jeg ha kjøpt 512 mb med minne til om du bare har 512 fra før ;)

Har 1024 minne, og. jeg prøvde å kjøre den update... greia.. men hvor lang tid skal det ta? måtte skru av siden det ble natt=/ det sto på... kasnje 30 min - virket ikke som om det skjedde noe...

Endring: Har starta den updaten igjen, ser ikke ut til at noe skjer enda, de blå "update strekene" fortsetter bare å gå.

Og, det virker egentlig som om PC-en er fikset, er ikke sikker enda, men den virker bedre etter update av grafikk kort.

Endret av omfgusjsuki
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...