Gå til innhold

oppdateringsfunksjon for å oppdatere websidekode (gjør det enkelt å oppgradere nettsiden)

Anbefalte innlegg

hei.

Jeg har en side som er kodet av meg i php, mysql, ajax/javascript, css, osv.

Den har en egen liten enkel adminside.

det jeg grubler på nå er:

* Enklere måte å oppdatere websiden ut til kunde (en zip fil sendes over, men det er ikke bestandig bare filer som har endret seg. ofte er det mange endringer i databasen, som må taes hensyn til)

* er ikke sikker på om jeg skal implementerer et slags extension system

er det noen av dere som har en hjemmelaget php kode der dere har gått til steget å laget oppdateringsmuligheter på en enkel måte? hvordan gikk dere frem? eventuelt linker til gode åpen kildekode prosjekter der det er brae oppdateringsrutiner i php.

Endret av thor918
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har det og det er i grunn ganske lett. Det er flere måter å gjøre det på, men en av de lesteste er vel file_get_contents() og sette den inn i et tekstfelt og så kan du redigere det der. Har du en god struktur på filene din så kan du få til mye fint.

Lenke til kommentar

vet ikke helt om vi missforstod hverandre litt.

jeg skal ikke få php til å hente info fra en webside, jeg skal ha en enkel måte å oppgradere gammel kode på.

f.eks nettsidekode til en kunde har versjon 1.1 og så vil jeg ut med en ny kode 1.2

problemet er at det er ikke bare filer som har endret seg. så kanskje man må ha en del sjekker på om tabeller, kolonner i databasen finnes, og hvis ikke så må de opprettes.

vanligvis nå sender jeg bare ut en zip fil på epost med nyere kode. problemet her er at det kan godt være at databasen har endret seg. det går jo an å ta en databasedump til sql-fil å gi noen instrukser om å importere denne sql-filen når man oppgraderer. men erfaringer sier at få har evner til å lese instrukser. så det beste hadde vært en enkel prosess som ikke krever mye av den som oppgraderer.

Lenke til kommentar
i hvilken grad skal databasen forandres ved utvikling?

må man gjøre endringer på data i tabellen også i tillegg til å endre selve tabellen?

det enkleste er vel en install.php fil som gjør nødvendige endringer og sletter seg selv.

m'm det er en mulighet, bortsett fra at jeg helst ikke vil ha noe krav om at man må stille inn filrettigheter.

tenkte kanskje å ha en tabell i databasen som holder styr på om en oppdatering er gjennomført.

hva som helst kan egentlig ha blitt endret i databasen. man vet jo aldri om man finner noe man må endre på.

@all:

er det noen som har implementert noe slik kode for å oppgradere nettsidekoder?

hvordan ble det gjennomført?

Endret av thor918
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...