strayder Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Jeg anbefaller alle som ønsker å lære Bibelen å kjenne, ta et Bibelstudie, man har ingenting å tape. Kunnskap er ikke tungt å bære. Nei takk. Har fått mer enn nok fra den boka, takk skal du ha! Tror heller jeg begynner på Harry Potter igjen, mye mer spenning og langt mer sann, en kan jo kjenne seg igjen i mye der også. Kanskje jeg skal opprette et Potter studie? Lenke til kommentar
princess_sparkle Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 Det er noen ting jeg ikke skjønner når det gjelder en del av de som kaller seg kristne. Det jeg mener er de som..: - har lite eller feil kunnskap om står i bibelen. - kun tror på deler av det som står i bibelen, trekker ut det de synes er greit. - tolker bibelen i hytt og pine. eks. at homofili er greit. (hvor står det? :/) - ikke tror på arvesynden. - ikke tror på jesus. - osv... Det er ganske så paradoksalt ja at så mange innenfor det kristne fellesskap er uenige i homofilisaken, hadde de bare giddet å studere litt nøyere i bibelen hadde de funnet et svar på det ganske så greit: Det står i 3. Mosebok 18:22, da Herren snakker til Moses; Du skal ikke ligge med en mann slik som en ligger med en kvinne. Det er en styggedom. Senere i Brevet til Romerne 1:27, snakkes det om menn som bedrev utukt med menn, og fikk på sin egen kropp kjenne straffen de fortjente. Det står også i 1. Brev til korinterne 6:9 at de menn som driver utukt med menn ikke skal arve Guds rike. Derfor skjønner jeg ikke hvor de kristne prestene som tror at homofili er greit, hvor de får det fra. Det står jo svart på hvitt flere steder i Bibelen at det ikke er greit. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 jeg er selv kristen, men jeg tror ikke på bibelen, grunnen til det er "min relegion er vitenskap" jeg trenger fakta og bevis får at jeg skal tro på noe. hvis alt som står i bibelen er sant, hvorforhar vi opptaget dinosaurer og andre dyr som levde lenge før menneskene. noe annent som gjør meg skeptisk er alle religionene i verden med forskjelige guder. jeg kan navne noen. kristendommen samer budhisme indianer den game norønne religion den gamle egyptiske religion de gamle maiya indianerene den gamle religionen til hellas og roma alle disse religionene har forskjelige "historier" om hvordan verden er blitt skapt. hvem har bestemt at akkurat kristendommen er den "rette religion" når budhismen er flere tusen år gamle`? Lenke til kommentar
toth Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 jeg er selv kristen, men jeg tror ikke på bibelen, Nei, du er ikke kristen. Kristendom er jo pr. def. bibelens lære. Du kan tro på Gud, og tilogmed jesus, men om du avfeier hele bibelen, og essensen av den, så kan du vanskelig kalle deg kristen. Da får du kalle deg deist, religiøs, andersensk, eller hva du måtte ønske. Men det er ingen vits å bidra til å utvanne "kristen" enda mer ved å hevde man er det uten bibel i hånd. Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Det er ganske så paradoksalt ja at så mange innenfor det kristne fellesskap er uenige i homofilisaken, hadde de bare giddet å studere litt nøyere i bibelen hadde de funnet et svar på det ganske så greit Det er veldig sjelden jeg går inn i teologiske debatter, men her har jeg faktisk noe å komme med. Ofte blir ateister beskyldt for å ta bibelsitater ut av sin kontekst, men her er det jammenmeg de religiøse som gjør det. Jeg siterer fra Rom 1, 18-32: Guds vrede åpenbares fra himmelen over all ugudelighet og urett hos mennesker som holder sannheten nede i urett. For det en kan vite om Gud, ligger åpent foran dem; Gud har selv åpenbart det. Hans usynlige vesen, både hans evige kraft og hans guddommelighet, har de fra verdens skapelse av kunnet se og erkjenne av hans gjerninger. Derfor har de ingen unnskyldning. De kjente Gud, men likevel lovpriste og takket de ham ikke som Gud. Med sine tanker endte de i tomhet, og deres uforstandige hjerter ble formørket. De påsto at de var kloke, men de endte i dårskap. De byttet ut den uforgjengelige Guds herlighet med bilder av forgjengelige mennesker, fugler, firbente dyr og krypdyr. Derfor overga Gud dem til urenhet, så de fulgte sitt hjertes lyster og vanæret kroppen sin med hverandre. De byttet ut Guds sannhet med løgn og tilba og dyrket det skapte istedenfor Skaperen, han som er velsignet i evighet. Amen. Derfor overga Gud dem til skammelige lidenskaper. Kvinnene deres byttet ut det naturlige samliv med det unaturlige. På samme måte sluttet mennene å ha naturlig samliv med kvinner og brant i begjær etter hverandre. Menn drev utukt med menn, og de måtte selv ta straffen for sin villfarelse. De brydde seg ikke om å kjenne Gud, derfor overga Gud dem til en sviktende dømmekraft, så de gjør slikt som ikke sømmer seg. De er fulle av all slags urett, umoral, grådighet og ondskap, fulle av misunnelse, mordlyst, strid, svik og falskhet. De farer med sladder og baktalelse, hater Gud, bruker vold, er overmodige og brautende, de pønsker ut ondskap og er ulydige mot foreldrene, de er uforstandige, upålitelige, ukjærlige og ubarmhjertige. De vet hva Guds lov sier, at de som gjør slikt, fortjener å dø. Men ikke bare gjør de dette selv; de roser også andre som gjør det. Dette trenger nok ingen videre forklaring. I 3 Mos 24,13-23 (i samme bok som du siterer, der Herren forteller Moses at å ligge med en mann er styggedom,) finner vi denne passasjen: Og Herren sa til Moses: Før spotteren ut av leiren! Alle som hørte spottordene, skal legge hendene på hans hode, og hele menigheten skal steine ham. Så skal du si til israelittene: Når noen forbanner sin Gud, fører han synd over seg. Og den som spotter Herrens navn, skal dø; hele menigheten skal steine ham. Enten han er innflytter eller født i landet, skal han steines når han spotter Herrens navn. Når noen slår et menneske i hjel, skal han dø. Den som slår i hjel et dyr, skal gi vederlag for det, liv for liv. Når noen skader sin landsmann på kroppen, skal det samme gjøres med ham som han selv har gjort: brudd for brudd, øye for øye, tann for tann. Den samme skade som han volder en annen, skal han selv få. Den som slår i hjel et husdyr, skal gi vederlag for det. Men den som slår i hjel et menneske, skal dø. Den samme rett skal gjelde for dere, enten dere er innflyttere eller født i landet. For jeg er Herren deres Gud. Dette sa Moses til israelittene, og de førte spotteren utenfor leiren og steinet ham. Israelittene gjorde som Herren hadde befalt Moses. Hvorfor teller det du sier fra 3. mosebok og ikke dette? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå