Gå til innhold

Hvorfor tror ikke "kristne" på bibelen?

Anbefalte innlegg

Det er noen ting jeg ikke skjønner når det gjelder en del av de som kaller seg kristne.

Det jeg mener er de som..:

- har lite eller feil kunnskap om står i bibelen.

- kun tror på deler av det som står i bibelen, trekker ut det de synes er greit.

- tolker bibelen i hytt og pine. eks. at homofili er greit. (hvor står det? :/)

- ikke tror på arvesynden.

- ikke tror på jesus.

- osv...

Kan disse kalle seg kristne? e

og det er to ting til..

1. Hvor i bibelen finner man helvetes-læren? Jeg har ikke funnet noe som gir meg grunn til å tro at helvete idet hele tatt eksisterer.
  2. Treenigheten, hvor står det at gud jesus og den ghellige ånd er 1? jesus omtalte sin far som far eller vad navn, bortsett fra når han sa at han var lik sin far ("den som har sett meg har sett faderen")

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

For min del kan de kalle seg hva som helst. Hovedpoenget er at de har åndelig bevissthet, og den greia eies ikke av kristendommen.

:)

Lenke til kommentar

Det er noen ting jeg ikke skjønner når det gjelder en del av de som kaller seg kristne.

- kun tror på deler av det som står i bibelen, trekker ut det de synes er greit.

- ikke tror på jesus.

- osv...

og det er to ting til..

1. Hvor i bibelen finner man helvetes-læren? Jeg har ikke funnet noe som gir meg grunn til å tro at helvete idet hele tatt eksisterer.
  2. Treenigheten, hvor står det at gud jesus og den ghellige ånd er 1? jesus omtalte sin far som far eller vad navn, bortsett fra når han sa at han var lik sin far ("den som har sett meg har sett faderen")

Helvete er i følge mange religioner et sted eller en tilstand av smertefull lidelse.

Det Nye Testamente bruker dette ordet Hades, men det bruker også ordet Gehenna .

Denne dalen var brukt som søppeldynge for Jerusalem, og forholdene var atskillig mer uhygieniske og fæle enn på moderne søppeldynger.

En gang i blant satte hebreerne fyr på søppeldyngen, og den var så stor at den kunne brenne i måneder.

Det var uten tvil et svært skremmende sted å være.

Den tidlige kristendommen lærte at de fortapte ville bli brent i dalen på samme måte som søppelet.

Teologer som motsetter seg idéen om helvete men som likevel ønsker å forsvare Bibelen som kilde, argumenterer med at en brennende søppeldynge på Jorden umulig kan referere til en tilstand etter døden.

Straff for de vantro og belønning til de troende er et gjennomgående tema i den tidlige kristendommen.

Endret av S2R2SK1
Lenke til kommentar

- ikke tror på jesus.

- osv...

og det er to ting til..

De tidlige kristne så heller ikke på jesus som guds sønn, Personifisering av fiskenes tidsalder er noe evangelistene som produserte NT fant opp.

Sentralt i Mithrasdyrkelsen var dåpsritualer og et hellig måltid med brød og vin. Ut fra dette er det forståelig at Konstantin den Store som ble omvendt til kristendommen i år 312, kunne gi ut mynter med bilde av Mithras i år 320 uten motforestillinger, og at det viktigste symbolet i tidlig kristendom ikke var korset, men fisker. Det må tilføyes at esoterisk kristendom ikke ser på Jesus Kristus kun som innlederen av Fiskenes tidsalder, men også som et vendepunktet i menneskehetens utvikling.

http://www.amorc.no/history/Antikken.htm

Endret av S2R2SK1
Lenke til kommentar

- ikke tror på jesus.

- osv...

og det er to ting til..

Opplysninger som fremkommer i post 3 og 4 er noe du selv ikke har kunnskap om.

Kan du kalle deg kristen?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Holder du på å ta livet av denne tråden?

var ikke meningen det, jeg kan holde kjeft i et par dager så andre får slippe til.

Hold kjeft! sagt med kjærlighet da ... :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Om 50 år vil "gud" ha omtrent like stor respekt som den norrøene guden "odin" har i dag.

:D

Javisst, se bare på forhistorien ... :whistle:

For å være helt ærlig; "Who the f*** cares?".. Problemet med verden er at for mange bryr seg om hva andre gjør.. om alle hadde gitt faen så hadde det blitt fred på jord.

Ja, så kunne vi vært Hyener alle sammen. Vakker verden det vel.

Lenke til kommentar
Sentralt i Mithrasdyrkelsen var dåpsritualer og et hellig måltid med brød og vin. Ut fra dette er det forståelig at Konstantin den Store som ble omvendt til kristendommen i år 312, kunne gi ut mynter med bilde av Mithras i år 320 uten motforestillinger, og at det viktigste symbolet i tidlig kristendom ikke var korset, men fisker. Det må tilføyes at esoterisk kristendom ikke ser på Jesus Kristus kun som innlederen av Fiskenes tidsalder, men også som et vendepunktet i menneskehetens utvikling.

http://www.amorc.no/history/Antikken.htm

Så nettopp denne

pagan crist (Dette er del 1 av 5 deler....)

Skulle ikke forundre meg om de har rett. Egentlig ganske søtt, fordi det er en prest som faktisk setter spørsmålene ved det hele og som har drevet med forskningen bak. Det stadfester bare det en tråd her inne tok opp, at kristendommen ikke bare kopierte fra egypterne, men regelrett rappet hele konseptet og slaktet de som kunne si dem i mot. En nydelig gjeng de kristne, også på den tiden.......

Som en så treffende skrev i en annen tråd, det hele er så kvalmt at en må ut å spy i omganger......

Personlig tror jeg fullt og fast på at til fortere vi mennesker blir kvitt ondet religion til bedre vil verden bli!!!

-

Om 50 år vil "gud" ha omtrent like stor respekt som den norrøene guden "odin" har i dag.

:D

Det jeg er redd for er de gærningene vil erstatte dritten sin med om 50 år..... Sikkert noe som er enda mer far out enn det vi har i dag! Dum dummere dummest.......

Endret av strayder
Lenke til kommentar

Selvfølgelig vet jeg alt det som er blitt skrevet over her :p

Mener i midlertidig at det ikke er sant, kun påstander som hvder å være det.

Men hvilke skriftsteder I BIBELEN har man helvetes- og treenighetslæren fra?

Har man noen i det hele tatt ?

en kristen må jo basere seg på bibelen..

Er forresten helt enig i Jehovas vitners syn på bibelen, dvs. er et av Jehovas vitner...(kaller meg selv for kristen)

-lurer bare på om det er noe BIBELSK i disse "lærene" i det hele tatt, eller om de kun er menneskeskapte?

Lenke til kommentar
Jeg spår en stor scientologi-bevegelse...

Kanskje... men det de tror på er så far out at du nesten må være født inn i det for å tro på det.... eller være stor filmstjerne og tro du nesten er guddommelig, ala tom cruise.... Det er ihvertfall godt å se at de fleste kristne her i landet er "plukk og bruk" kristne, for det vitner om at hele humbug boka rakner litt når de ikke lenger bruker det som står der ordrett. Så det er håp.... :D

Lenke til kommentar

Selvfølgelig vet jeg alt det som er blitt skrevet over her :p

Mener i midlertidig at det ikke er sant, kun påstander som hvder å være det.

Kan du spesifisere hva du mener ikke er sant?

Men hvilke skriftsteder I BIBELEN har man helvetes- og treenighetslæren fra?

Har man noen i det hele tatt ?

Dersom du lurer på om treenigheten klart og tydelig fremkommer i NT, så er vell svaret nei.

Doktrinen er ikke eksplisitt nevnt i Det nye testamente. Tanken om Gud som en treenighet oppsto allikevel tidlig, som en følge av det nære bånd mellom Faderen, Sønnen og Den hellige ånd som beskrives i evangeliene. Etterhvert oppsto det strid omkring spørsmålet, og det ble særlig strid mellom arianerne og de som bekjente troen på treenigheten. Arius hevder at «det var en gang sønnen ikke var»

http://no.wikipedia.org/wiki/Den_hellige_treenighet

IHS har opphav i den gamle egyptiske mor-barn-far treenigheten Isis, Horus og Seb, guddommer for soldyrkelse. Finnes i mange okkulte religioner under flere navn. Den katolske kirke har "omdøpt" dette til å omhandle Kristus, men opphavet er det samme.

Hades:

http://en.wikipedia.org/wiki/Hades

Gehenna

http://no.wikipedia.org/wiki/Gehenna_(Dal_utenfor_Jerusalem)

Sheol:

http://en.wikipedia.org/wiki/Sheol

en kristen må jo basere seg på bibelen..

Ja dersom definasjonen av krister er troen på evangelistene og troen på at skriften er korrekt oversatt...

Det er vell mange unioner som har gamle skrifter relatert ikonet jesus uten at de hevder han er noe gudesønn..

Er forresten helt enig i Jehovas vitners syn på bibelen, dvs. er et av Jehovas vitner...(kaller meg selv for kristen)

-lurer bare på om det er noe BIBELSK i disse "lærene" i det hele tatt, eller om de kun er menneskeskapte?

Treenigheten er vell ikke noe mere enn at man har valgt å rappe ytteligere ideer fra den egyptiske gudekonsept.

...av en eller annen grunn går jeg ut i fra at du mener treenigheten er/symboliserer antikrist?

Endret av S2R2SK1
Lenke til kommentar

Du har helt rett i at det aldri står direkte om noen treenighet, kun basert på noen vers som kan tolkes i den retning. Det er faktisk fler vers i bibelen mot enn for! Den hellige treenighet og helveteslæren er noen av de største løgnene til den moderne kristendom..

Jeg har skrevet en del om dette tidligere i en annen tråd. Skal se om jeg kan finne det fram etter skolen.. :)

Endret av galskapen
Lenke til kommentar

Treenighet symboliserer antikrist? :dontgetit:

Læren om treenighet er basert på diverse bibelsteder(Hvor Jesus omtales som Gud, eller hvor Gud viser seg for Abraham som 3 menn, f.eks), men det står vel aldri direkte. Det tidligste man ser som tydelig uttrykker dette, er nok Den Nikenske trosbekjennelse.

Treenigheten er gamlere enn som så...

Joda, det finnes kristne bevegelser som forbinner dette ikonet med antikrist :D

http://www.light1998.com/Phallus/trinity.htm

Lenke til kommentar

Treenighet symboliserer antikrist? :dontgetit:

Læren om treenighet er basert på diverse bibelsteder(Hvor Jesus omtales som Gud, eller hvor Gud viser seg for Abraham som 3 menn, f.eks), men det står vel aldri direkte. Det tidligste man ser som tydelig uttrykker dette, er nok Den Nikenske trosbekjennelse.

Treenigheten er gamlere enn som så...

Joda, det finnes kristne bevegelser som forbinner dette ikonet med antikrist :D

http://www.light1998.com/Phallus/trinity.htm

Beklager, jeg trodde det var åpenbart at vi snakket om Fader/sønn/hellige ånd, og ikke treenighet generelt.

Jeg burde kanskje presisert at vi snakker om den kristne, "hellige treenighet".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...